Fredagsbrev, arkiv

05 januari 2024

Blyhandsken tillbaka...



Nytt år, gamla traditioner. Du läser just nu årets första Fredagsbrev. Det har rullat på “ett tag” nu. Det är med viss stolthet jag kan konstatera att jag hade levererat nästan 300 Fredagsbrev innan talangen Magnus A Djuse tittat ut i världen en aprildag för snart 24 år sedan! Det har blivit ungefär 1 500 Fredagsbrev genom åren. Tror bara det missats två, eller tre, gånger. Vissa Fredagsbrev har, i och för sig, lagts upp någon dag för sent. Detta har oftast berott på att jag befunnit mig i ett annat land just då. Hur som helst, vi tuffar väl vidare ett tag till.

Det som fortfarande driver mig är det engagemang och den uppskattning jag faktiskt får. Om du bara visste vilken feedback jag fått från många aktiva. Jag vet att jag ibland dundrar på lite väl hårt och det har väl kostat på lite, både för mig och de jag haft uppe i mina Fredagsbrev. Men i stort så står jag för allt jag tycker, skriver och säger. OK, det kanske kunde levereras “en smula” mer nyanserat, men ändå. För massor av år sedan så skrev jag om drivningar i loppen och då kom Erik Svensson samt Fredrik B Larsson upp. Jag ifrågasatte några riktigt fula drivningar och det resulterade i att jag fick komma upp till Silvergrisen och bikta mig inför de licensansvariga. Om det var Svensson eller Larsson som hört av sig blev aldrig klarlagt men man övervägde i alla fall att dra in min licens då man ansåg att jag eventuellt “-allvarligt skadat travsportens anseende”. Man talade alltså inte om den prygelbonanza som levererades upp på Bodentravet lite tidigare utan det var den brölige budbäraren som skulle hängas. Man hade skrivit ut några av mina Fredagsbrev med texter och bilder som de nu viftade med där uppe i Silvergrisen. Vi kom överens om att jag skulle plocka bort några bilder från aktuellt Fredagsbrev då de ansågs väcka “anstöt”. Det är en av två gånger jag tagit bort något från ett Fredagsbrev. Det andra tillfället jag plockade ner en bild var när en “hyggligt stor” travtränare från Bergsåker ringde och berättade att han hade barn som blev tufft ifrågasatta av klasskamrater efter hur jag framställt pappan. Där kände jag att jag nog klafsat på lite VÄL hårt och bilden togs bort och texten korrigerades lite. Annars brukar jag alltså ALDRIG ta tillbaka något jag lagt upp. Jag minns så väl när Tant Brun (må du vila i Frid Maggan) blivit väldigt stött då jag lade upp en liten löjlig video med henne och “Kung Åke” i huvudrollen. Trots att Menhammar bara ligger några kilometer från Munsö Lounge så hörde hon inte av sig själv. Hon lämnade över uppdraget till en av höjdarna inom Avelsföreningen som en kväll ringde mig och bad mig ta bort videon. Det skulle annars kunna “-få konsekvenser” hette det. Näe, videon togs inte bort. Du kan faktiskt se den här nedan. Löjlig, barnslig och ganska fånig. Men det var väldans vad det störde det gröna reservatet…


Tant Grön och Grön kusk då det begav sig...

Idag har vi då glidit in i 2024 och det här året hoppas vi blir bättre än 2023. Det har ju i alla fall börjat bra när Tidösamarbetet äntligen börjar bära frukt. Bensin och diesel rasar i pris och snart blir det aktuellt med visitationszoner ute i ghetton och förorter. Tack för det! Jimmie Åkesson gör vad han säger och det börjar nu ge resultat. Om någon undrar var Åkesson håller hus just nu så kan jag tipsa om att han lirar golf med min kompis Christer nere på Phuket! Christer driver E.A.T Bar & Grill i Karon. De har de absolut bästa kötträtterna på hela Phuket. Är du nere på ön så gör du rätt i att åka dit för en middag. Hälsa från mig att Christer skall bjuda på en drink innan maten bara!

                                                                 
E.A.T. För finsmakare...

Efter många förfrågningar och önskemål så har jag nu bestämt mig för att återuppta “Blyhandsken”. Detta mytomspunna pris som genom åren utdelats till både stora och små inom vår älskade travsport. Johnny Takter fick stolt mottaga den ett år. En annan gång blev Sobrilström lycklig ägare av priset. Ingen kommer undan. Precis som vanligt så kommer jag att dela ut “blyhandskar” under året när jag ser riktigt clowniga styrningar. Nytt för i år är att du som följer Fredagsbrevet även kan komma med förslag och nomineringar. Ser du en riktigt sopig styrning så går du bara in på Facebook och skickar ett meddelande till mig så tittar jag på det. Varje vecka framöver kommer jag att lägga upp aktuell ställning och när året är slut så har vi en vinnare som till nästa års hästgala får mottaga Fredagsbrevets Blyhandske 2024. Jag kommer återkomma i nästa Fredagsbrev med mer info och detaljer. Med dessa ord så önskar jag dig en fin helg så hörs vi igen nästa fredag. Som avslutning skall du få två tips. Det första är att vi nu släppt platserna till årets upplaga av Åland Summerboost! Boka upp din plats redan idag. Sist av allt en klaring till helgens V75a som går på Rommetravet. I sjätte avdelningen kommer Erik Adielsson skicka iväg Jurista på en åktur från start som hon sent kommer att glömma. Hon kommer att forsa fram till lätt seger av bara farten. 8 gånger moset, mums. 

Visste du förresten att Stefan Löfven som barn vägrade kliva ur Berg & Dalbanan på Gröna Lund när de efter turen ropade ut att “-utgång sker på höger sida”.

Så får det bli… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig