Fredagsbrev, arkiv

15 december 2023

Men nu räcker det väl ändå?!


Men nu får det väl ändå räcka?!
Jerry Riordan har dopat, myglat och trullat tillräckligt nu. Jag förväntar mig att man omedelbart drar licensen i avvaktan på resultat, eller är det bara småtränare med hästhjärtat på rätt ställe men med EN missad papperslapp som man omedelbart "stänger ner"?! Svensk travsport, som redan är på ett sluttande plan, behöver inte personer som Riordan, absolut inte! Måste ändå säga att det är klurigt och bra av finska travmyndigheterna att inte släppt vilken eller vilka substanser som Riordan dopat med. På detta sätt blir det ju svårare för fuskaren att måla upp sin snyfthistoria. Som Uggla en gång skaldade, "-Jerry, tänk på din framtid. Jerry, tänk på vad du skall bli. Jerry, tänk på ditt rykte. Jerry, tänk på ditt liv".

I söndags så kvalade San Moteur in till kommande Prix dÁmerique! Efter en formidabel styrning av Björn så var de till slut bara bäst. Det är dessutom roligt att se hur proffsigt upplägget varit och fortfarande är. Att hästen även ser så ruggigt fräsch och fin ut gör ju det hela ännu roligare. Det kommer bli en fantastisk sista helg i januari nere på Vincennes. Jag vill även passa på att tacka för förtroendet att få arrangera resan till Prix dÁmerique, en resa som nu är fullbokad!

Jag såg ett montélopp nere på Vincennes i veckan. Ett lopp för 2 åriga ston. När de brisade förbi läktaren för första gången så red man 1, 07, 1. Jo, jag tackar!

Svensk travsports dödgrävare, Maria Croon, kommer nu med senaste uppdatering inför travsportens framtid. Dyrare anmälningsavgifter och sänkta prispengar. Boom! Sicken säljare av vår kära sport. "-Vi på förbundet har varit tvungna att skära i våra kostnader inför 2024 vilket har gjorts på flera håll genom bland annat personalneddragningar". Varje gång jag passerar den gigantiska Silvergrisen vid Solvalla så ekar det i mitt huvud att hela organisationen en gång i tiden höll till i en lägenhet i Stockholm City. Hur i hela friden kan man ha havererat och felprioritetat vår underbara travsport under så lång tid, utan att någon vuxen har satt stopp?! Vid årsskiftet kommer vi se det största avhoppet av licensierade A och B tränare genom historien. Ska vi gissa på 20 % A-tränare och 15 % av B-tränarna som inte förnyar sin licens nästa år...

Idag är det inte vilken fredag som helst, idag fyller en av mina närmaste vänner år! Pär Hassborg träffade jag för första gången cyklandes på Solvallas stallbacke på det tidiga 80 talet. Vi blev snabbt goda vänner och jag tog med min Bussig Pärup ner till Gotland och Hassborgs stall redan sommaren därpå, Det var på Skrubbs som Pär första gången fick köra Bussig Pärup i lopp. När jag hade hästen i Uffes stall så tävlade Bussig med kraftigt entömsbett, alá cykelstyre. Det skulle han slippa i sin debut nere på Gotland tänkte jag. Entömsbettet byttes ut mot ett mjukt rakt gummibett. Redan i defileringsvolten så rätade fotstegen i sulkyn ut sig när Pär fick "hålla i". Galomirvalack + gummibett = extra spänning. Jag har massor med underbara minnen från alla år nere på Gotland. Veterinär Ringmars kastreringar med eter på Enar Gahnströms gräsmatta, våra glada fester på Kryssmyntagården och alla "Pelles special" nere på grillen vid Söderport är bara några få glimtar av allt vi upplevt och gjort på ön. Genom alla år så har kaffet alltid stått nybryggt till de som velat ha i Hassborgs stall. Pär har alltid varit ALLA behjälpliga, i stort och smått. Nu har mer än 40 år gått sedan jag träffade Pär den där eftermiddagen på stallbacken. Idag säger vi stort grattis till Pär Hassborg på 60års dagen! En travets ambassadör deluxe! För dig som är på ön säger jag bara, vill du ha en kopp kaffe så styr du bara kosan mot stallbacken på Skrubbs! Jag är övertygad att fikat, även i framtiden, står reda i Pärs och Rogers stall nere på Visbytravet!

Grattis på 60 årsdagen bästa Pär!

I den stora världen, utanför vår lilla plaskdamm som vi kallar travet, händer det äntligen saker. Med SD vid rodret så verkar det nu som att det börjar bli verkstad av planen att hyra fängelseplatser utomlands! Nu skall slöddret få en mer "anpassad" boendemiljö. Förutom att det är en självklarhet att man drar ner på "faciliteterna" för dömda förbrytare så blir det dessutom betydligt billigare. Man räknar på mellan 3-4 amöbor till kostnaden av en när vi skeppar dem österut. Tack!

För mig osar "facket" 30-tal. Idag har hela idén spelat ut sin roll. Men så fort det vädras "konflikt" så kommer de flåsande. Dessa präktiga och "duktiga" människor som i färgglada prasseljackor får betalt för att stå och fika utanför arbetsplatserna där andra RIKTIGA arbetare skall stoppas från att, just arbeta. Att det är makthungriga, ängsliga och arbetsskygga syltryggar som söker sig uppåt inom det fackliga är sen gammalt. Du kan komma ganska långt om du lämnar ditt RIKTIGA arbete och istället satsar på den fackliga banan. Svenska fackförbund är enormt korrupta och synnerligen STASI-präglade. Både Metall och Transport har ju vid ett flertal tillfällen kastat ut medlemmar som inte röstat "rätt". Sympatiserar du med SD så är det floskeln "allas lika värde" man lutar sig mot när du kastas ut. Det är så fackmupparna praktiserar just "lika värde". Sådana är de, ynkryggarna. Just nu är hela facketablissemanget i någon form av euforisk extas när jakten på TESLA nu börjar nå det perversa. Att de som arbetar på just TESLA i Sverige kämpat hårt för att nå dessa toppjobb och att många av dem har högre lön och bättre villkor än en sjuksköterska struntar prasseljackorna fullständigt i. Min son är verkstadschef för en bilverkstad som bland annat jobbar med TESLA-bilar. Där ute var prasseljackorna med sina partytält och kaffetermosar för att lajva "solidaritet". Det tog inte lång tid innan markägaren kom och slet bort både partytält och "café". Sunt förnuft och civilkurage vinner alltid, i längden. Det senaste är nu att TESLA, som är det företag som på många sätt går före i en vettig klimatsmart riktning, nu inte skall få möjlighet att bli av med sitt avfall! Kontraproduktivt och vansinnigt, sa Bill. Galet kontraproduktivt och galet, sa Bull. Kämpa Elon, sänk det svenska fackhelvetet...

Fackets fula ansikte.

Med de här raderna så tänkte smyga mig tillbaka och hälla upp en ordentlig mugg med glögg. Har den stora glädjen att ha Jubileumsutgåvan "04" från Blossa här hemma. Kan verkligen rekommenderas. En ljus variant med smak av vinteräpplen. Blev en succé då, 2004, och är det fortfarande. Ha en fin helg så hörs vi igen nästa fredag då det är dags att dela ut lite Julklappar till våra aktiva. Som avslutning får du en rackabajsare till Bollnäs V75a i helgen. Rome Pays Off är stenandes klar i femte avdelningen. Du får åtta gånger lussebullen som tack för ditt stöd. 

Visste du förresten att Stefan Löfven som barn tyckte att de grå mattorna som rullades ut i gymnastiksalen luktade gott.

Så får det bli... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig