Fredagsbrev, arkiv

24 mars 2023

Rör inte min Sandra...



Jag har en känsla av att det är lite skakigt bland de politiskt korrekta knattarna på Kanal75 nu. Först är det Forsgren som drar en sann (och dessutom totalt harmlös) anekdot från förra seklet vilket resulterade i att han för en stund kastades ut med källsorteringen och nu är det Sandra Mårtensson som man försöker avkräva bikt efter att stötkusken från Pölselandet skickat kaskader av krokodiltårar. Sandra ifrågasatte, på ett mycket nyanserat sätt, Jensens fäbless för att lägga dimridåer så fort hans hästar skall starta. Nu fick hon på något märkligt sätt då försöka “förklara sig”. Sandra stod naturligtvis fast vid sin (korrekta) analys och jag hoppas verkligen inte att kanalen nu viftat med pekpinnar framför nyllet på den kompetenta brunetten i studion. Den här situationen kring Jensens stöt, efter att först lämnat avslag på pållen och sedan mosat undan i spåren till säker seger, visar ju ganska tydligt hur ointressant de aktivas “tips” och spelkommentarer är. Det känns både befriande och stärkande att då höra till exempel Sandras kommentar till händelsen. Men som sagt, minska fokus på tipspladder under sändningarna och låt “staketkuskar” och experter (ta förresten genast bort “experterna” och behåll experterna) analysera HÄSTARNA och gärna händelserna i loppen! Detta vill vi gärna höra, de flesta är TOTALT ointresserade av Leons, Eskils och Peters kackel! Skall det vara så svårt att förstå. Och du Sandra, stå på dig, vik inte en millimeter!

Vi hoppar ur vår lilla ankdamm och kliver direkt över på en idé jag länge haft kring svensk kriminalvård. Det här att hyra fängelseplatser från andra och billigare länder borde varit igång för tio år sedan. Vi får verkligen hoppas att det snart rullar igång. En annan grej som stör mig är bland annat attityden hos de flesta interner med utländsk bakgrund. Även inne på anstalterna glider de runt i sina KVV-tofflor och lajvar “gangster”. Det råder faktiskt “arbetsplikt” på anstalterna men det är ju något som de flesta av dessa losers skiter fullständigt i, de plockar in sina pengar ändå. Inne på en anstalt så skall internen dagligen påminnas om varför han eller hon befinner sig där och att de är i totalt underläge. Det här vill jag råda bot på och på köpet så kommer vi bort från de “låga straffen” de döms till. Här nedan kommer min enkla idé.

När en kriminell döms till fängelse så skall domen inte vara till exempel “5 år”. Nej, man skall dömas till “arbetstimmar”. Omvandla detta till en summa och lägg detta som dom. “5 år” skulle istället kunna vara “560 000:- i arbete”. Med detta så skulle de från dag ett inne på anstalten kunna börja “arbeta av” sin skuld. Vill de då hellre hasa runt i tofflorna och kränga droger första månaden så har de således arbetat av noll kronor av sitt “straff”. Med detta system så skulle de intagna omedelbart känna att det är stat och samhälle som bestämmer och att de själva bara är lydiga arbetare som skall arbeta av en skuld de fått på grund av att de betett sig illa, ibland väldigt illa. Jag är övertygad om att detta skulle ställa om fokus i dessa individers smutsiga sinnen… Och ja, jag vet, “det ÄR redan “arbetsplikt” på anstalterna men den är är inte direkt kopplad till strafftiden, som min förslag är. “Arbete” skulle även kunna omvandlas till adekvat utbildning. På detta sätt skulle anstalterna kanske äntligen kunna ge något mer än bara förvaring, för de som verkligen VILL förändra sina liv förstås, de andra skulle kunna sitta på livstid för en stöld, om de väljer att inte arbeta eller studera…

Glöm inte att boka din plats till Åland Summerboost, 2023!

OK, det här får räcka för den här gången. Med dessa rader är det dags för mig att göra annat idag och jag önskar dig en härlig helg. Avslutar med en kaboomare till helgens V75a som avgörs på självaste Solvalla, skall vi gissa på 600 i publikhavet?! I sjätte avdelningen så är det megalampa på Bugatti Hall med Sjöström i vagnen. 5 gånger som tack för stödet. Må gott.

Visste du förresten att när Stefan Löfven, efter en spritfest i en hotellsvit vaknade så tafsade Annika Strandhäll som låg bredvid INTE på honom, hon tog Morgan som låg på andra sidan istället.

Så får det bli…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig