Fredagsbrev, arkiv

29 oktober 2021

Lallarkuskar...

 

Blyhandske!

Jo, det ÄR så. Kuskarna blir faktiskt sämre och sämre. Det här att de snart inte kan KÖRA häst utan bara åka med beror naturligtvis mest på att de hästar de nu sitter bakom är avlade så att de nästan alltid travar. Det här kan ju förstås inte kuskarna rå för men det bidrar ju naturligtvis till att “feelingen” försvinner. Det blir lite som att jämföra MotoGP Roadracing med Novemberkåsan. Hur som helst, förutom att dagens förmågor inte har den känslan och kunskapen i fingrarna så är hela löpkörningen sämre och mer vårdslös. Marginalerna blir mindre och mindre vilket samtidigt resulterar i att RIKTIG taktik i loppen får mindre avgörande betydelse (du kan ju alltid kapa någon när du är på väg till ledning eller bara trycka dig ut om du sitter fast). Bara den här veckan har jag sett två tydliga exempel. Uppe på Gävle är det Oskar Kylin Blom som från rygg ledaren bestämmer sig för att gå ut vilket resulterar i att han stör hästen snett bakom utvändigt till galopp. På Solvalla är det Blå Djuse (den i mitt tycke sämsta av Djusarna) som i jakt på ledningen helt enkelt kör över en snäll Salaamatör vilket resulterar i ett tillbud som precis lika gärna kunnat bli en stor olycka. 

När jag ser loppen idag så är ett av de jobbigaste momenten mitten av första sväng, lite som den där skräckfilmen när man bara väntar på om det skall hoppa fram någon eller inte bakom kylskåpsdörren när den stängs. Det jag syftar på är att det efter ha körts om ledning nästan alltid blir så att den som ger upp utvändigt bara SKA ner i rygg på ledaren. Det ekipage som faktiskt HAR den positionen får köra för fullt nästan pang upp i rygg på ledaren för att vara säker på sin position. Är det bara en halv längd mellan så VET man att dödenshästen bara går ner, först ett halvt spår och sedan ända ner. Skulle kuskarna som sitter bakom ledaren verkligen börja försvara sin position till fullo så skulle vi den närmaste tiden se många olyckor. Att det även i slutet av loppen är ett flertal kuskar som bara trycker sig ut har blivit allt vanligare även det. Måldomarna har för klena verktyg, dessutom är de ofta alldeles för usla. Om vi tittar på ovanstående exempel så gav man helt felaktigt böter och avstängning till den vänlige Salaamatör som mer eller mindre knuffades ner mot en tredje häst. Oskar Kylin Blom slapp igenom helt trots att han störde ett annat ekipage. För mig så blir det här bara trist och jobbigt att se. Jag har alltid gillat elegansen och stilen i fälten genom åren. Visst, det var rövarspel och trixande även då men det var ändå tydligare rörelser i loppen. Gick du på i tredje så fick du gå fram utan risk att bli störd. Antigen valde ekipaget framför dig att gå ut INNAN du var där eller så satt de kvar. Idag blir det nästan löjligt när fjollorna i vagnarna sitter och vinglar i halvspår en hel långsida bara för att störa. Ta bort den där skiten ur loppen genast!





Över till doparen Jerry Riordan. Om han dopat igen eller inte vet jag ju faktiskt inte men hans agerande sticker i ögonen på varje sann djurvän och hans bortförklaringar osar Bagdad-Bob. Jag orkar inte lyssna på sladdret men hörde något om “jobbig transport” och “akut vätskebrist” varvat med “vatten & elektrolyter”. Ja, vad vet jag. Men av bilden att döma så uppstår några frågor. Jerry får inte slanga hästen om veterinär finns på plats. Varför är hästen duschad och står med svettäcke? Har man kört jobb med en häst som lider av akut vätskebrist? Och varför allt blod på betonggolvet? Någon “behandling” som skett? För mig är det ointressant, jag är så trött på alla dessa dopare och myglare. Det spelar ingen roll om det är gul kusk, Dahlén eller Riordan. Ni sabbar sporten och ni tycker inte om djur så för mig är ni luffare.

En annan looser är skattesmitaren från Stall Zet. Det gläder mig att de fega ryggdunkarna på ST nu ÄNTLIGEN börjat agera och rycka tillbaka de prispengar som Redéns stall fuskat till sig genom åren med Propulsion. Bra…


Så där ja, det här borde räcka för att få boxen fylld med hatmejl. Nu skall jag packa ihop för den här gången och jag avslutar med en klaring till V75an som denna helg avgörs på Jägersro. I fjärde avdelningen sitter Lövgren upp bakom Ovation L.A. Det här är en fin häst som gjort bra lopp i Tyskland. Perfekt läge nu och vi får 12 gånger bara för att vi tar rygg, enkelt va?! Ha en fin helg så hörs vi nästa fredag, då skall du få mitt slutlir till IDOL.

Visste du förresten att Stefan Löfven fortfarande tror att Bellman hoppat fallskärm med en ryss och en tysk.

Så får det bli...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig