Fredagsbrev, arkiv

12 juni 2020

Who killed Palme(r)...

Den uppblåsta gigantiska ballongen pös i onsdags ihop till en liten gummiklutt med dubbelknut. Åklagare Petersson med okänd polis bredvid sin sida satt nu där vid ett podium och skulle då efter alla dessa år ÄNTLIGEN visa upp vem som sköt Palme. Jag satt som så många andra spänt och förväntansfullt och tittade. Men redan efter någon minuts pladdrande så fick jag en olustkänsla. Det var något som inte stämde. Peterssons nervöst flackande blick, svettpärlorna på hans överläpp och de skakande händerna. Näe, det var något som skavde ordentligt. Mycket riktigt, någon minut senare så stod det klart. Man hade alltså inget som helst nytt att komma med, inget DNA, inget vapen och faktiskt bara 34 år gammal skåpmat! Svamlet om “Skandiamannen” blev bara mer och mer krystat, gissningar och antaganden blandades med helt ovidkommande fakta. Alla vet att det finns en mängd olika uppslag som har mer eller mindre trovärdig grund men den här tesen att Stig Engström iförd gubbrock, bögslunga och keps aktuell kväll rasslat ut på Sveavägen och bara sisådär plockat fram sin Magnum och mejar ner Makarna Palme känns så otroligt fånigt. Var det här verkligen det heta uppslaget som Petersson redan i vintras puffade för att vi skulle få still livs under våren? Jag fattar ingenting. Det troliga är att man trodde sig ha ett vapen, DNA eller liknande som skulle visas upp men att detta nu skitit sig ordentligt. Då fanns det bara kvar att sätta sig där med röd näsa och stora skor i onsdags och starta förnedringen. Palmeutredningen läggs nu ner och Petersson kommer i historien i framtiden ställa Hans Holmér i det stabila gänget i jämförelse…

Vem mördade då Palme? Jag tror mig veta exakt vem det var men det har jag bara delat med två personer och kommer inte att säga mer om. Och hur var det då med det vittne som faktiskt var exakt på platsen under hela dådet? Lisbeth Palme pekade ju ut Christer Pettersson med “hundra procents” säkerhet. Konfrontationen uppe i polishuset kan vi ju som bekant lägga därhän men Lisbeth och FLERA andra vittnen beskrev ju att skytten haltade och hade en “lufsande gång”. När Stig Engström själv deltog i rekonstruktionsfilmen strax efter mordet visade han ju med all önskvärd tydlighet sin tidigare karriär som idrottare. Som sagt, att peka ut “Skandiamannen” är både fel och oetiskt…

Christer Pettersson vs Skandiamannen.

Vi skuttar över till vår egen lilla ankdamm och där plaskar det ordentligt.

På tisdag är det dags för Nimbus C.D. att göra comeback! Jag har ju som bekant varit tveksam men snart kanske jag får stå där med värsta Pinocchio-snoken. Visbytravet är banan som gäller och man har lottats till ett fint tredjespår bakom bilen. Om jag fattat det hela rätt så har Sudden åter sagt sitt och bänkat Fredde B för att istället flyga ner Rikard N Skoglund. Vi minns ju när Sundin inte ville ha Örjan bakom Rebellion då han tyckte att han blivit gammal och gaggig och istället beordrade upp Kim Eriksson. Ägaren bestämmer och vi kan bara önska lycka till…

Läste att Zoogin tyvärr nu försvunnit iväg på det stora betet. Den pållen gillade jag verkligen, en riktig kämpe som det slog gnistor om när han tävlade.

Mer tråkigheter. Har den senaste veckan sett mycket trav och kan konstatera att det galopperas i parti och minut. Nu går de flesta hästarna på sin exakta maxförmåga och ofta därutöver i loppen. Genom sista sväng försvinner nästan alltid några hästar och de som fortfarande travar gör det på något sätt “i panik”. Det ser inte kul ut alls, ingen harmoni för fem öre…

Stig H Johansson upp i jollen på söndag! Riktigt kul att se, hoppas han får mersmak och börjar köra lite fler lopp. Vi saknar kuskar som KÖR i loppen idag 2020.

Med de här orden ber jag att få tacka för den här veckan. Ha nu en härlig helg så hörs vi igen på Midsommarafton. Avlutar med en kaboomare till V75an uppe på Boden lördag kväll. I sjätte avdelningen tror de flesta på Goop. Så bra för oss andra, kasta in på Jaques Noir, vi får 11 gånger surströmmingen! Förra fredagen puffade jag lite för min insamling till minne av Tommy Hanné som legat uppe ända sedan han gick bort. Målet var satt till 100 000:- och idag fattas det bara dryga fyra tusen kronor! Tänk om segrande kusk, ägare och tränare i de sju avdelningarna på V75 i morgon kväll slängde in en femhundring var, då vore vi i mål! Hoppas, hoppas…


Visste du förresten att för varje femhundratal människor som dör i Covid19 så ökar Såssarna med en procent i väljarstöd! Heja Såssar, heja.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig