Fredagsbrev, arkiv

19 juni 2020

Glad Midsommar!


Så har vi då Midsommarafton. Här ute på Munsö Lounge serveras UTÖ, ekologisk snaps under eftermiddagen och det mesta är sig likt. Om vi istället tittar på travsporten så är det snurrigare än snurrigast. Om vi börjar med forskningsprojektet kring barfotakörningen som egentligen är som att sparka upp gigantiska, redan öppna, portar. Alla VET att barfotakörningen medför risker och problem (med undantag för de tillfällen det används med förnuft). Det som de flesta är överens om är att farten dödar. Det här är sedan gammalt men nu verkar de uppfunnit hjulet för sjuttonde gången och kommit fram till samma sak, igen. Skrammelvagnar + barfota = högre fart. Man skulle kunna se det här ur två olika vinklar. En del säger att skrammelvagnarna går “snabbare” och att barfotakörningen gör att hästarna går “friare” osv. Men tänk om de snabbare tiderna beror på något annat. Det kanske är så att skrammelvagnarna egentligen mest skrämmer djuren med sitt oljud och att de “klämmer åt” från sidan och att barfotakörningen i många fall resulterar i att hästarna får ont i hovar och sulor och därför försöker “springa ifrån” smärtan?! Fundera på det alla experter. En annan dumhet är att man samtidigt som konstaterandet att farten dödar fortfarande preparerar banorna i landet för att bli snabbare och snabbare! Vansinne naturligtvis, men inget som förvånar en granskare av den lilla pluttriga ankdammen. I mer än tio år har jag efterlyst en travbana som harvar upp banan och gör den 3-5 sekunder långsam. Det finns mer än fyra olika anledningar till att detta vore en självklarhet…

Propulsion till Österrike?! Man behöver inte ha suttit med i någon av Palmes privatspanargrupper för att vittra fuffens här…

Nimbus C.D. Japp, det blev seger direkt nere på Skrubbs. Att hålla undan någon längd på West Wing smäller kanske inte så där otroligt högt, men seger blev det. De flesta känner ju till min skepsis till projektet där jag pekat på att hästen är både sönderkörd och mentalt tömd. Jag har samtidigt funderat åt andra hållet (som jag hoppas att de flesta känner till, även det) inför Nimbus återstart och det här är verkligen inte lätt. Om nu NÅGON skulle lyckas med att få igång Nimbus igen så var det ju ganska självklart att det det skulle vara Stefan! Jag är medveten om att Peter G och hans personal gör jobbet men utan Hultman i ryggen hade det inte gått. Han känner ju hästen innan och utan. OK, nu vann han nere på Skrubbs men hur såg han ut? Nja inte speciellt bra egentligen. Han springer och bryter och hänger vänstertöm mest hela vägen, ingen tillfällighet att kloke Stefan då väljer att göra comebacken på en bana med landets längsta kurvor och kortaste rakor. Nere på Mariendorf hade han med garanti inte gått en tiondel under 1, 14. Skallen då? Tyckte han att det var kul att tävla? Ja, det verkar faktiskt som att han gjorde det. Och det där med att han springer på tvären, har han ont efter skadan ändå? Av ren nyfikenhet gick jag tillbaka och såg hur han såg ut när han vann Jubileumspokalen på Solvalla för fem år sedan. Döm om min förvåning, han sprang ju exakt likadant redan då! Med andra ord, det ligger en hel del i det där som Stefan säger kring vänstertömmen. Som sagt, mycket spännande skall det bli att följa fortsättningen. Jag värderar chansen till att det fungerar till 35 %

Nu mina fina vänner så tänkte jag gå och sätta på färskpotatisen och ta fram dragspelet. Jag önskar er alla en riktigt fin Midsommar. En vinnare kommer även till V75an nere på Kalmartravet på söndagen. Redan i första avdelningen har vi en klaring. Ingo vinner med sju längder, kusken till trots. Vi får 5 gånger för det vågade stödet…
Må gott.

Visste du förresten att LO-bossen Susanna Gideonsson är Stefan Löfvens undangömda dotter.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig