Fredagsbrev, arkiv

01 maj 2020

Spaggeti-Clownen avslöjade dig själv...


Vi börjar med Spagetti-Clownen och de ledsna hästarna. Det var många som tjusades av Gocciadoros hästar när de förra året for fram i loppen och krossade sina motståndare likt Åkesson mot Annie Lööf i en migrationsdebatt. Fast samtidigt hördes röster som viskade om att allt inte kunde vara “rätt” med där maskinerna som Gocciadoro blåste runt med. Trots styrningar som mer liknade en påtänd rikspundare med nedplockad bilstereo i en avställd husvagn än vårdade dito där taktik och liknande brukar stå i centrum så vann de totalt ohotat gång på gång. Kunde hästarna bara var så överlägsna helt enkelt? Näe, så klart de inte kunde!

Själv slogs jag ofta av hur “ledsna” och tråkiga djuren såg ut när de tävlade. Ofta var hästarna klent musklade, lite uppdragna och matta i pälsen och själva uppsynen saknade alla tecken på liv. Öronen monotont tillbakalutade samtidigt som ögonen såg helt tomma ut. Det var ofta slaka tömmar och en oinspirerad uppsyn. Hästarna såg likadana ut, oavsett om de var på väg in i första sväng eller på väg mot mål i 50 meters ledning. Men visst kan väl en häst se “less” ut utan att vara dopad? Ja absolut, visst kan de det. Det här gör ju det hela ännu tristare. Gocciadoro tränar och behandlar sina hästar på ett sätt som gör att de ser ut som de gör. Alla vet vad jag tycker om Svanstedt kring grisfösarhistorien men jag vet inte många tränare som visar upp hästarna i finare skick än han, i alla fall här i Sverige gjorde. Det finns fler tränare som verkligen har sina hästar i fint skick och med härlig livslust samtidigt har vi ett gäng som har svårare med detta. Jag skulle kunna lista upp några här men lugn, ni kan lalla vidare med era ofräscha och utstrålningsbegränsade hästar ett tag till. Tillbaka till Spagetti-Clownen. Jag fick info om tillslaget nästan direkt och väntade, som många andra, på att det skulle hanteras. Jisses vilken tid det tagit och varför då? Jag är helt övertygad om att detta skett medvetet och det har dessutom haft ett syfte att “sopa undan och städa”. Hur som helst, nu är Gocciadoro tillbaka igen och det vi nu får se på travbanan är hans “bekännelse”. Hästarna ser ut exakt ut som de gjorde tidigare vilket tyder på att han tränar och behandlar sina hästar lika illa som alltid. Men idag ser vi hur långt det räcker när hästarna är rena och odopade. De knycklar ihop sig i god tid före mål och deras resultat går hand i hand med hur de ser ut. Bland mediafolket blir det riktigt knasigt när en sanningssägare står i samma studio som en programledare med Travsportens PK-piska vinande över ryggen. I onsdags kväll skulle Micke Nybrink precis delge sin syn på Gocciadoros moras i resultatlistorna efter att en häst struttat in i väggen på beskedligt avstånd från mållinjen när Pastor Skoglund blixtsnabbt harklade sig och bytte diskussionsspår snabbare än personalfika hos Nurmos. Man FÅR helt enkelt inte knysta om detta inför en oinsatt travspelartittare. Personligen så är jag rätt less på hela historien och jag är nog inte ensam. Avslutningsvis så kan jag bara konstatera två saker. För det första. Jag tycker uppriktigt synd om de hästar som står under Alessandros beskydd och jag hoppas att banveterinärer och andra håller en extra koll på dessa hästar framöver. Sedan kommer vi till det faktum att Björn Goop väljer att gladeligen samarbeta med Gocciadoro. Jo jag vet att man kan dra det där med att ha “sonat sitt brott” osv. Men sedan har vi ju det där med civilkurage och magkänsla. Jori Turja hjälper ju Gocciadoro på flera plan och alla vet ju att Turja känner familjen Goop mycket väl och det kan ju spela in en del. Jag respekterar Björn Goop och hans ställningstagande och det där med att “brottet är sonat” men det känns lite som att starta upp en flickskola tillsammans med Kapten Klänning… Vi hasar oss vidare till det inställda Elitloppet. Gävletravet gjorde det enda rätta när de beslutade sig för att skjuta upp H.K.H Prins Daniels lopp. De är naturligtvis rädda om denna storloppsdag och gjorde som sagt precis som även Solvalla borde gjort. Jag vet att Solvallas Elitlopp är en gigantiskt mycket större apparat och att det gäller massor med deg osv. men att köra loppet som ett vanligt “Guldlopp” med nästan bara svenska pållar är helt fel väg att gå. För vem gör man det, egentligen? För publiken? Näe, de får ju inte ens vara där. För spelarna? Nja, detta kollektiv har ju behandlats som lägsta sortens TBE-fästingar en längre tid så dessa struntar man fullständigt i. Kör man helgen för ATG med omsättningspistolen riktad mot skrevet? Ja visst, klart att ATG vill skrapa in varje krona. Tyvärr tänker de ju som vanligt kortsiktigt och att köra ett låtsaselitlopp kommer på sikt att skada både Elitloppet och Solvalla. Men varför i hela friden gör man då som man gör? Det enkla svaret är nog det att man ute på Solvalla är så vana att jobba under konstant styrning från “andra”. Ända sedan Hans G Lindskog en gång berättade för mig hur det var att jobba som sportchef på huvudstadsbanan så har jag förstått att det inte är en sund verksamhet som rullar där ute. Hur som helst, nu kör man ett låtsaselitlopp sista helgen i maj istället för att göra något annat, nytt och bättre. Som till exempel baka ihop det med Jubileumspokalen i augusti och bygga ett helt nytt koncept där… Mer trav i dess kortaste form. Redan på premiärdagen nere på Skrubbs så slog Roger Hassborg till direkt. Lira Roger hela sommaren så blir det som vanligt ett trevligt netto i plånkan. Dopar Robber Bergh sina hästar? Näe han gör inte det, men nog är han knepig att lira på i alla fall. Ena veckan så går hästarna som tåget (nja, inte SJ) för att någon vecka senare se ut som de sålt smöret, tappat pengarna och tävlar i en punkterad tryckvagn. Om vi sedan adderar Bergharns lynniga och labila kuskleveranser så blir tillvaron som spelare ungefär lika enkel som för en skytteklubb som bedriver verksamhet på Tomtebodaskolan. Det finns något jag gillar med Bergh och hans tävlande. Han påminner i uppsynen om tidigare Statsepidemiolog Johan Giesecke. Vad de än säger så ser man i deras ögon att de menar något “mer”. Hur som helst, varför är Bergharns hästar så extremt ojämna? Jag har en tes om att det är något som inte stämmer på hans nya gård. Eller är det uppe i Sundsvall det är knas? Är det förflyttningarna mellan gårdarna eller något liknande? Jag är i alla fall övertygad om att det är något som inte är som det ska och jag hoppas att Robber hittar rätt. Han är en av de tränare i Sverige som verkligen kan leverera, med odopade hästar…

Riksförbundet lömska pälsdjus bevarande.

Sådär mina rosa fina vänner, nu tänkte jag dra in till LO-borgen och demonstrera. De senaste åren så har Svetsarns sektmöte första maj tappat massor av följare och nu är de nog under femtio och då är det ju inga problem. Vad jag skall demonstrera emot? Jag vet inte riktigt, kanske det faktum att ingen travbana i Sverige ännu vågat harva upp banunderlaget och göra tävlingarna mer skonsamma för hästarna, mer utslagsgivande och roligare att se. Ha nu en fin helg så hörs vi igen nästa fredag. V75 körs på Örebrotravet och i sista avdelningen är det Megaklart på Ferrari Sisu. Vi får tre varv att njuta innan vi kan casha in till 8 gånger gräddsåsen. Vassego.


Visste du förresten att Stefan Löfven drack Cuba-Cola och smaskade Bridgeblandning på sin studentmottagning.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig