Fredagsbrev, arkiv

24 april 2020

Voffe göör de på dette viset???


Veckans Fredagsbrev blir ett sådant som brukar resultera i tomatkastning och allmänt “drev” mot författaren. Jag skall nämligen klanka lite på en av “de stora” igen. Ofta brukar jag då få sms, mejl och kommentarer likt “-men hur bra har du själv lyckats med dina hästar”, “men fan, hur körde du själv i loppen” osv. Alltid lika smickrande att hela tiden bli jämförd med de giganter jag ifrågasätter. Va, kör jag inte lika bra som Örjan? Har mina hästar inte sprungit in lika mycket som Luddes? Härliga jämförelser min vänner. Så nu glider vi lite snyggt över på ett miljardärsstall norr om Stockholm. För några veckor sedan startade Tarzan Brothers N Arms på Umåker i ett lopp som ingår i ett spel som omsätter över hundra miljoner varje vecka. I mina ögon var hästen ordentligt ofräsch och borde inte ha startat. Melander har säkert en, till viss del, annan syn på den starten. I ladorna ute på Enköpingsslätten står ju  “en del” högdjur så jag har svårt att tro att man startade pga. jakt på en femhundring (som det nu blev). Hästen ägs dessutom av en man som bajsar tusenlappar så där borde det heller inte “trycka på” (ursäkta ordvitsen).

I onsdags var det dags igen. Den här gången var det Daniel Redén som valde att starta en ofräsch häst. V86 avdelning fyra och hästen hette Amiral. Ekipaget var dessutom storfavorit vilket gör det hela ännu mer irriterande. Jo jag vet, hästen vann loppet ändå men det hör naturligtvis inte hit. Den fråga som snurrar i mitt huvud är bara den, varför startar man hästar i så dåligt skick? Även ute på Stall Zet så är plånboken härligt blank och fet så jag kan inte tänka mig att det är där det klämmer. Är det så så illa att Redén inet MÄRKER att hästen är bakhalt? Klart han gör, och nu blir det ännu märkligare. Man svamlar bort fakta och hittar på en massa floskler. Vanliga typiska bortförklaringar vi får höra när hästar tävlar ofräscha är till exempel, “-hon spänner sig före loppen”, “-han är känslig för banan”, “-hon brukar skärpa till sig i loppen” eller klassikern, “-han brukar se lite knölig ut i låga farter”. De som vill briljera lite extra brukar snacka om “rörelsestörning” eller att hästen är “grov i gången”. Allt detta är till 90 % bara snömos. Inget av ovanstående påståenden skulle fungera här ute på Menhammar eller hos vilken seriös uppfödare som helst. Tänk dig att Kolgjini kommer ut till det gröna reservatet för att titta på unghästar. Med fäder som Nuncio, Maharajah och Readly Express så kan vi ana att prislapparna som hänger i svansarna innehåller ganska många nollor. Så kommer knattarna springande i hagen, längst bak kommer en fux som galopperar bak. “-Den där e efter Nuncio, han brukar se lite knölig ut på morgonen men när vi fodrat och han har fått sprungit ett tag brukar det bli bättre. Fin mamma på den där också, det är många som har tittat på honom skall du slå till?” Lite senare kommer en mörkbrun knatte springande kraftigt nickande fram, “-den där e efter Maharajah och med en fransk mamma, han e lite grov i gången bara”. Näe precis, hästarna ser INTE ut så som unga, inte heller så när de tränas upp och, om man gör rätt så skall de inte heller behöva se ut så när de tävlar! Nu vet jag att många “experter” och även aktiva kommer att bomba mig med undantag och ja, det FINNS sådana. Hästar som du får sitta och bära, hästar som faktiskt ÄR beroende av vissa underlag osv. Men det är något helt annat. Jag själv har jobbat med travhästar i ungefär 40 år och jag har rätt bra koll, faktiskt. Jag har suttit och värmt hästar på Solvallas “BG-bana” innan värmningar på stora banan inför storlopp över huvud taget kunnat genomföras. Jag har varit uppe med hästar på kliniken som regelbundet sprutats i olika leder mellan loppen då de egentligen ALDRIG hunnit få läka ut och bli riktigt fräscha osv. Det enda man kan konstatera är att det är tråkigt att se hästar tävla när de har ont. Så där, nu kan ni börja mejlbomba dynga. Här nedan kan du se hur Amiral såg ut i onsdags och själv bilda dig en uppfattning.




Jaha mina riktiga vänner. Nu slår jag ihop för den här gången och avslutar med  en FRÄSCH vinnare till V75an från Åby där man tyvärr låter djurplågaren och Fuskaren från Spagettilandet medverka. I femte avdelningen verkar det som att Marc Elias räknar med att Night Brodde skall vara totalt överlägsen, jag håller med och vi får 11 gånger snapsen. Dundra in. Ha en fin vårhelg så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att Stefan Löfven är smartare än en femteklassare, från Växjö särskola.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig