Fredagsbrev, arkiv

06 september 2019

En bild säger mer än tusen ord, eller?!


En gång lallare alltid lallare! Det är så jag sett Untersteiner junior ända sedan den dagen han inledde sin bombastiska galoppbonanza hos Walmann. Oftast blev det som sagt galopp i tid och otid (fick en déjà-vu upplevelse och ser Per-Erik Bullen framför mig, mannen som in i första sväng kunde köra galopp med ALLT på det tidiga 80talet). De få gånger som Johan körde felfritt så blev det oftast fegt och ängsligt passiva styrningar och om han ändå skulle gå på och attackera så var det naturligtvis i helt fel läge! Kulmen nåddes väl den där Elitloppssöndagen då grabben kör ut med alldeles för långa "åkarstroppar" vilket resulterade i ett tillbud som hette duga! Under många år, faktiskt till ganska nyligen, har jag alltid tyckt att Johan kör rätt illa och jag har haft VISST fog för min tes. Men även en bitter gammal amatörlallare har väl rätt att ändra sig?! Det är nog det jag just nu är på väg att göra. Jag har nu tagit av mina fördomsslipade glasögon och börjat se Untersteiner junior på ett mer nyanserat sätt och det är nog på tiden. Idag kör Johan riktigt snyggt, galopperna har minskat (nja OK, ibland trullar han fortfarande till det) och han har dessutom visat sig som en av landets skickligaste tränare! Stallet han bedriver osar klass och perfektionism. Jag får även för mig att Johan är snitsig på att MATCHA hästarna, återkommer till detta snart. Med andra ord. Det är en helt annan Johan jag ser i loppen idag mot den tid hos Walmann då jag tyckte det fanns "en del" att önska. Med dessa ord vill jag bara önska Johan fortsatt lycka till med sin verksamhet och karriär...

Derbyt 2019 blev ett kvitto på att ett lopp inte behöver avgöras på vem som har den bästa hästen mellan skalmarna! Att matcha djuren har alltid varit A och O i denna typ av lopp och i år blev det extra tydligt. Som vanligt så hade Nurmos gasat för mycket och Inti Boko som såg både spänd och tassig ut, galoppen kom som ett hatmejl från Matfors. Även dunderfavoriten Campo Bahia var för hårt vässad vilket resulterade i brutalt pannkaksfall. Som vanligt så blev det Svante Båth som visade hur viktig klok matchning är när det gäller storlopp. Om vi skulle låta Campo Bahia och Attraversiamo möra varandra i ett eget heat så vinner Bahia nio gånger av tio men som sagt, det gäller att ha hästen på absolut topp precis till de avgörande minuter som loppet avser! En annan som visar god matchningsförmåga är Pasi ute på Menhammar. Naturligtvis inte i samma klass som Hultman men dock riktigt säker. Från ett hopplöst läge så tog Pasis Alone femtio meter på Derbysegraren sista 600m, detta med resa i fjärdespår genom sista sväng. En given Derbyvinnare 2019 från ett bättre läge. OK, vi fick alltså åter igen se hur viktigt just matchning av hästarna är för att lyckas i de stora loppen och tyvärr så tror jag att Derbysöndagen kan ha satt djupa sår i skallen på Campo Bahia. Jag törs nog lova att en häst som Alone kommer tjäna betydligt mer pengar än Campo Bahia från och med idag till och med nästa säsong...

Vi lämnar travet och går över på politik. Fortfarande håller Såssepacket med sina rumpslickande lakejer på med sin diskriminering och mobbing av den femtedel av landets befolkning som sympatiserar med landets -just nu- näst största parti. Man skall diskutera det galna gängkrig med all ond bråd död som detta innebär och man ställer de som pekat på problematiken i många år utanför när frågan skall upp på bordet. Ni är då för ynkliga era loppor. Att fuxan från Centern sedan slänger åt landsbygdsborna 137:- extra i månaden ser jag som en större förnedring än den som Kapten Klänning utsatte de prostituerade för då det begav sig. Tvi dig fula Annie, tvi dig. Må du föda ett barn med laktosintollerans och fula tänder...

Nähä mina härliga vänner, nu får det räcka för den här gången Se nu till att ha en fin hösthelg. Nästa vecka levereras Fredagsbrevet från de grekiska öarna. Avslutar med en fin vinnare till helgens V75a från Solänget. Fjärde avdelningen är ett kallblodslopp där vi ÄNTLIGEN får se Delsbofax leverera! Ohlsson i vagnen har två utmaningar, för det första skall han hålla hästen lugn och fin och för det andra skall han ta sig igenom första sväng i annan gångart än den "Christoffersonska". Vi får 7 gånger Lagunitan för stöttningen. Kasta in allt du kan avvara. Må gott.

Visste du förresten att Stefan Löfven aldrig spottade ut när flourtanten varit på besök i skolan.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig