Fredagsbrev, arkiv

16 augusti 2019

Är Who's Who allvarligt skadad?!

I onsdags bjöd Solvalla upp till sin trevliga Jubileumspokalskväll med många fina lopp och en fin inramning. Spänningen kring själva huvudloppet ökade drastiskt EFTER mål! Hade Who's Who skadat sig illa efter incidenten eller gav det inga men alls? Precis som människor så är ju även hästar känsliga för yttre påverkan och "trubbigt våld" och Pasis lille kämpe är ju inget undantag. Vad jag hört så har hästen röntgats ända från tungroten ner till magsäcken för att säkertälla att inga grövre skador uppkommit efter tillbudet då han fick ett helt Jubilumslopp i halsen...

Sällan har jag hört så många superlativ kring en, i sammanhanget, förhållandevis billig seger! Ja visst, bomba hatmejl den vanliga vägen och ni på det gröna reservatet kan ösa tomater över vägbanan när jag passerar nästa gång. Alltså jag vill inte klanka ner på vare sig häst, kusk eller tränare utan lägger mest irritation kring media och dess aktörer som jublade ikapp efter loppet. Om vi tittar på det en gång till så kan man konstatera följande:


  • Johnny Takter, Pär Hassborg, Karryn Manning, ja i princip vem som helst med körlicens hade vunnit loppet i onsdags. "Taktik" eller "chansning". Spår 9, kör rakt fram, släpp ner största hotet framför så du har en bra rygg, sitt obsolut stilla och vänta tills det egentligen är för sent, följ andrahandsfavoritens rygg genom sista sväng och låt denne göra jobbet. Väl inne på upploppet, ta lite försiktigt i högertömmen och låt hästen springa fort och rakt fram i 150 meter, sedan är ni i mål, som vinnare!
  • Hade ledarhästen inte varit sjuk så hade Who's Who inte vunnit.
  • Hade Villiam varit fräsh så hade Who's Who inte vunnit.
  • Hade Conrad fått lucka tio meter tidigare så hade Who's Who inte vunnit.
Jo jag vet, det ÄR många "men" och jag framstår som vanligt som bitter hos vissa men det är lugnt för min del. Jag hävdar hur som helst att Who's Who gjort betydligt vassare lopp (även sådana som han förlorat) och just Jubileumspokalen lämnar mig om inte kall så i alla fall ljummen...

Fotnot: Sobrilström ÄR fortfarande en världskusk, Pasi och de gröna presenterar Who's Who i bländande skick. Och slutligen. Who's Who kommer garanterat bli en av väldens bästa hästar och redan kommande vinter nere i Paris så får vi nog kvitto på det.

Vi lämnar travet en stund och konstaterar istället hur vidrigt PK-styrda våra medier är. En norsk man med förvriden verklighetsuppfattning skjuter vilt omkring sig i något som genast kallas "terrordåd". Namn och bild direkt i media. En annan man från Kazakstan som befinner sig olagligt i Sverige stoppas av polis efter att ha planerat och påbörjat ett "terrordåd", pixlad och utan namn! Precis så här ser det ut i media fortfarande, det är skrämmande och vidrigt. Var på din vakt och sök fakta och sanning från fler ställen än bara landets vänsterstyrda PK-media...

Olika förutsättningar beroende på etnicitet.

Nu mina riktiga vänner så ber jag att få tacka för mig för den här gången. Vi hörs naturligtvis nästa fredag igen. Helgens V75a går på Örebrotravet där jag vann mitt första travlopp för "ett tag sedan". I sista avdelningen sägs det att man "bytt foder" på Velvet Gio och från det stallet kan ju sådant göra underverk. Vi får 9 gånger Shaken på detta så det är bara att lasta in. Ha en fin helg så hörs vi som sagt nästa fredag igen. Avslutningsvis, det finns nu 3 platser kvar till travweekendresan till Berlin i november, häng med.

Visste du förresten att Stefan Löfven älskade att leka med sin Märklin-tågbana som liten, speciellt med godsvagnarna.

Så får det bli...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig