Fredagsbrev, arkiv

17 maj 2019

I morgon smäller det...


Ängsliga personer har en förmåga att vilja placera sina medmänniskor i fack i stor utsträckning, många vill helst ordna hela sitt liv i givna rutiner, inkörda fotspår och "säkra" vägar. Själv är jag nog en annan sort som förlikar mig med att det liv jag lever och de uppfattningar jag har är något jag själv står för. 

Vårt politiska landskap i Sverige är ett tydligt exempel på den där ängsligheten. Det är svart eller vitt och de som inte tycker precis som du har "fel värderingar" och antagligen betydligt sämre livssyn. Det här är naturligtvis nonsens och visar sig allra tydligast när man idag diskuterar personer som t. ex. ifrågasätter svensk migrationspolitik. Där "de goda" anser sig bättre då de blundar för verkligheten och vi andra är känslokalla, egoistiska och i stor avsaknad av empati. Om vi tittar tillbaka så har det sett riktigt illa ut. Själv blev jag av tidigare med mitt jobb pga. min misstro på svensk migrationspolitik. Att jag dessutom till min natur är en person som uttrycker mig VÄL tydligt gjorde ju inte saken bättre. Idag ser vi äntligen ett tillnyktrande inom politiken, nu är det nästan bara extremvänstern som kraxar och det är bara en tidsfråga innan vi snart har politiker som borstat av sig sanden på byxorna från lekparken och börjat agera anständigt.

Men tillbaka till Svenne Banan. Här råder hos många fortfarande ett ganska sjukt klimat där de ängsliga brunsmetar och ljuger för fullt. Vi som ifrågasätter systemet är kalla, obildade och "onda". Jag får ofta svara upp mot folk som hävdar att jag skulle vara "rasist", "främlingfientlig" och rad olika floskler. Detta brukar jag hantera rätt lätt men det blir betydligt jobbigare när man ifrågasätter min syn på andra människor, empati osv. Jag har arbetat med att hjälpa utsatta människor i mer än 30 år och har alltid sovit gott om nätterna. Jag har jobbat med äldre och svårt sjuka människor som på låsta avdelningar väntar på att döden till sist skall ge dem vila och frid. Jag har inom rättspsykiatrin i min roll som mentalskötare varit kontaktperson åt pedofiler som förgripit sig på barn. Jag har på Statens Institutionsstyrelses LVU-hem som behandlingsassistent hjälpt unga flickor i sin kamp från droger, vidriga familjesituationer och annat elände, mot ett ljusare och friskt liv. Just idag jobbar jag sedan många år på ett behandlingshem för missbrukare där jag anser att jag gör allt jag kan för att ge dem en dräglig tillvaro och kanske även fått dem att se en strimma ljus där framme i tunneln. Jag bryr mig VERKLIGEN om människor, på riktigt. När Svenne Banan då ifrågasätter min "syn på andra människor", "empati" osv. så blir det som sagt ganska tungt...

Tunnelbaneväktaren Jeanette jobbar som bekant stenhårt med projektet "Vid din sida", en organisation som verkligen gör skillnad för många hemlösa, på riktigt. Även Kjelle Bergqvist har naturligtvis varit med och gnuggat in sig i "godheten". Nyligen "kom det fram" att en familjemedlem till Jeanette sitter som invald politiker för SD, vips så kliver Kjelle Bergqvist av projektet! Precis så där infantilt inskränkt som en sann låtsasbrysigomare alltid agerar. För ett antal år sedan fick Stockholms Stadsmission en gåva på 85 000:- När de sedan fick veta att det var SD:s medlemmar som samlat in pengarna så ville man inte ha dem! Lite senare fick man så stänga ett av sina härbärgen! Så jobbar de där inskränkta och ängsliga personerna som du skall akta dig för. De tror att de är goda, men de bryr sig inte på riktigt. Glöm aldrig det...

Vad har allt det här då med Eurovision att göra? Jo, jag började ju med det här att man vill ha in alla i "fack" om så är möjligt. Att jag, Dennis, skulle vara en hängiven Mello och Eurovisionnörd stämmer ju inte alls! Jag är ju "främlingfientlig" (betyder, kritisk till svensk migrationspolitik), borde jag då inte tycka illa om Mello, Eurovision, bögar och trams?! Som sagt, så där inskränkt tänkande finner du egentligen bara hos de veka och "goda" människorna som gapar om "mångfald", "allas lika värde" osv. Men som sagt, jag är nörden som inte missat vare sig Mello eller Eurovision någon gång sedan 1971 ungefär. I morgon smäller det ju nere i Tel Aviv (inte bildligt får vi hoppas). Jag har sedan länge tippat Estlands bidrag topp 3 och vi får fortfarande maffiga 30 gånger degen på det. Men efter semifinalerna måste jag även varna för underbara Island som sjunger "Hatet skall segra". På SVT är man i sann PK-anda noga med att tillägga att det tydligen skall menas som att hatet skall segra, om vi "goda" inte agerar. Vet inte om så är fallet men nog är det ängsligt värre från SVT. Hur som helst, i morgon kväll blir det först trav och från klockan två på natten dundrar Eurovision igång här uppe i huset vid Kata beach. Glöm inte att lira plats på Estland och Island...

Nästa fredag skall vi ta tag i Elitloppshelgen, än så länge kan vi väl bara konstatera att det lär bli en bra "Guldomgång" med endast svenska pållar i tipsen. Avslutar veckans Fredagsbrev med en fin vinnare till helgens V75a på Gävle där man tydligen vill knäcka Ringostarr Treb för gott. Hästen tävlade ofräsch vilket innebar lång konvalecens. När han nu verkar hyggligt fräsch så ger man honom först ett 10 lopp som comeback och nu väntar två eller i värsta fall tre 09 lopp på 8 dagar! Matchning i låg kloaknivå. Vi dunkar i sjunde avdelningen in degen på Eelis som är distansgynnad och i god tid hinner fram till 8 gånger riset. Tack! Näe mina fina riktiga vänner, nu skall vi ut och äta gott, igen. Igår kväll blev det grillad fisk med blått ris. Ha en fin helg hemma så hörs vi igen nästa fredag.

GOTT!

Visste du förresten att pillertrillaren Annika Strandhäll snart ÄNTLIGEN far ut ur politiken med öronen före.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig