Fredagsbrev, arkiv

24 maj 2019

Först Uffe och sedan Alice...


Lika bra att börja med Eurovision från i lördags. Jag var inne på två lir, Estland plats sedan även Island på plats. Jag damp i backen som en trullig unge med oslipade grillor och snorig näsa! Estlands låt "Storm" är ju egentligen bara en Aviciikopia men med tanke på hur mycket den spelats i svensk radio så fick jag lite feeling, oddset var ju dessutom oförskämt bra. Låten skulle framföras av svenske Victor Crone, samme Crone som var med i Mellon med jubelidioten Behrang Miri tidigare. Redan i tisdagens Semifinal så blev jag darrig. Victor framförde låten klädd som stekande telefonförsäljare med ett osäkert och falskt leende. I semin sjöng han dessutom ganska illa och själva numret var taffligt och tramsigt. När lördagskvällen sedan kom så hade jag enorm torskfrossa, något som skulle visa sig vara befogat. Pengar och värdighet flög sin kos och jag satt med långnäsa. Mitt andra lir var ju på låtsashårdingarna från Island. Jag trodde i min enfald att detta BDSM nummer med fjollor, kedjor och industrisound kanske ändå skulle kunna skrälla. Detta föll platt. När de sedan under omröstningen sitter i Tel Aviv och viftar med Palestina-halsdukar så såg jag mitt lir fly rakt ut i luften. Ridå...

Vi lämnar tralleriet och glider elegant in på helgens EU-val. Från vänster blir attackerna alltid hårda och oftast politiskt ovidkommande, så även denna gång. KD:s Lars Adaktusson blir bombarderad efter att ha röstat "mot" i abortfrågor nere i Bryssel. Att han egentligen ville rösta "mot" att abortfrågan skall styras där nere i stället för i hemländerna valde man att medvetet undvika. SD:s Peter Lundgren som efter en blöt fest för några år sedan kladdat på en god vän var något man sparade till just en vecka före EU-valet, helt traditionsenligt. Kvinnan som sålt "scoopet" är nu anmäld för förtal, men det hör vi lite om i media just nu. Jag har följt några "debatter" hemma i Sverige här nere i Thailand och det blir skrattretande. Aftonbladets debatt som leddes av vänstervurmaren Robban A blev nästan episk. Alice Bah Kuhnke bubblar och svamlar och har svårt att dölja det faktum att hon tidigare var borgare. Om du vill ha en stark representant i EU som slåss mot sexism och "klapp i baken mentalitet" så kan du ju som bilden ovan tydligt visar lägga din röst på Alice! Tillbaka till debatten. Nu gapade Alice mest om öppna gränser, fri invandring och naturligtvis höjda bensinpriser. Men hur hon än kacklade så blev hon totalt överkörd av vårt romska inslag i klubben, Soraya Prost. Denna kvinna som har dottern i fängelse för personrån mot äldre och ett antal andra släktingar dömda för diverse stölder och bedrägerier, svingar vilt. Hon skriker, avbryter och dundrar på. Mest olust kände man när hon ville förbjuda informationsdelning kring terrorbekämpning i Europa, här skulle "integriteten" gå först. Vore det inte för den tröst att Fi aldrig kommer in efter helgens val så skulle jag spy. Nu är Sorays politiska "karriär" över på måndag morgon, tack gode gud för det. Glöm inte att rösta på söndag, det står mellan att vi i Sverige själva skall få bestämma över vårt land och att Bryssels överstatliga koloss gör det åt oss...


Över till det som den här helgen egentligen handlar om, Elitloppet!
Jag tänkte bara lite enkelt nämna hästarna i försöken.

Heat 1:

1. Makethemark, Ulf Ohlsson.
Fick ju regelrätt stryk av bland andra Test Drive för tre starter sedan och sådant osar kanske inte Elitloppsstatus. Men visst, pållen går bra då han får snälla smyglopp vilket han ju kan få från detta läge. Tyvärr har han blivit ängslig bakom bilen så vi får räkna med tappstart.
3-4 i försöket är rimligt.

2. Disco Volante, Jorma Kontio.
Bra läge och med Jorma i vagnen kan det bli intressant från start.
Absolut bland de tre.

3. Double Exposure, Erik Adielsson.
Har ju vunnit en massa lopp men är enligt mig inget vinstbud alls i det här försöket.
Skall vara nöjda om det blir en final (där han sedan blir oplacerad).

4. Next Direction, Iikka Nurmonen.
Finsk flagghäst som halkat in efter en del, i och för sig, hyggliga lopp.
Ingen final här inte.

5. Looking Superb, Åke Svanstedt.
Fick stryk av Gävlehästen Raja Ribb vid senaste Sverigestarten. En utfyllnadshäst som får Svanstedt jagandes bakom.
Kan med maxflyt på vägen bli sjua i försöket.

6. Uza Josselyn, Gabriele Gelormini.
En seger i år och har blandat en del i prestationerna. Lite överskattad enligt min åsikt så det blir knepigt att göra någon succé.
Kanske kan knipa sista finalplatsen.

7. Readly Express, Björn Goop.
Två saker talar emot Readly Express. För det första så är läget knepigt, det blir tung resa fram till dödens. För det andra så är jag tveksam till två tuffa lopp samma dag för den här hästen som sällan ser riktigt hundra ut. Ingen har väl glömt den tragiska söndagen då Nurmos startade en ordentligt halt Sahara Dynamite i en Elitloppsfinal när han borde stått i stallet.
Naturligtvis final för Readly Express i alla fall.

8. Sorbet, Carl Johan Jepson.
Vann ju ett riktigt blufflopp senast så det säger inte mycket. Vad vi vet så är spåret i alla fall uselt, han kommer aldrig förbi Readly Express utan det blir för Sobrilström att dra i handbromsen från start och backa. Sådana upplägg brukar sällan räcka långt i ett Elitloppsförsök.
Blir förvånad om de går till final.


Heat 2:

1. Aubrion du Gers, Joseph Verbeeck.
Är ute på helt fel distans och kommer naturligtvis att bli över här.
Med sjukt överpace skulle det KANSKE kunna bli en sista finalplats.

2. Milligan´s School, Ulf Eriksson.
Det här e mumma! Från ett kanonläge och med en av tävlingsdagens vassaste kuskar så blir det här min stora varning till årets Elitlopp! Pass upp alla vänner, pass upp.
Det blir rygg ledaren och tvåa i mål med massor av krafter kvar, kan vinna Elitloppet 2019!

3. Bahia Quesnot, Junior Guelpa.
Fick loppet senast nerkört i halsen. Jag hade hellre sett Baron Gift med i det här startfältet.
Fel distans och kan som bäst bli trea i försöket.

4. Day Or Night In, Johan Untersteiner.
Brukar surna till betänkligt när han får tuffa lopp så det gäller att Johan hittar ett bra lopp här. Gör man det så är han väl bara typ 4 längder sämre än Propulsion.
Tar en finalplats med rätt lopp.

5. Propulsion, Örjan Kihlström.
Här ser det ut som spets och slut och det är ju ett bra upplägg inför finalen. Skulle det bli dödens så kommer det att ta ut sin rätt i en final.
Vinner om ledning nås, annars bland de tre.

6. Milliondollarrhyme, Fredrik B Larsson.
Här har Fredrik B jobbat snyggt och fått sin fina häst i perfekt form precis till den här helgen. Tyvärr så gör spåret att jag är rädd för att man stimmar bort allt. Brasa eller tokstyrning ligger på lur.
Felfri och med ett bra lopp innebär garanterat en finalplats.

7. Heavy Sound, Kenneth Haugstad.
Jag skall inte klanka på Kenneth Haugstad, det finns kunniga personer som hävdar att han är skicklig och då böjer jag mig, kanske är så fallet. Nu är det spåret emot och jag tvekar även här på två lopp samma dag. Vi får inte glömma vilka fräschörproblem Heavy Sound tidigare haft.
Smörlopp ger en finalplats.

8. Dijon, Romain Derieux.
Här har vi det där lilla märkliga röda cocktailbäret i drinken som man aldrig riktigt vet vad man skall göra med. Det är ju inte gott, passar egentligen inte till någon sprit och hamnar oftast på fatet bredvid.
Någon skall ju ha jumboplatsen med.

Summan av detta. Det finns tre hästar som slåss om Elitloppet 2019. Propulsion, Readly Express och Milligan´s School. Mitt tips blir Milligan´s School till 33 gånger såsen!



Med dessa ord nedplitade från Kata, Phuket vill jag önska alla rosa härliga och RIKTIGA vänner en trevlig Elitloppshelg. Nästa fredag levereras Fredagsbrevet åter från Munsö Lounge. Avslutar med en vinnare till lördagens V75a från Solvalla. I sista avdelningen är det dags för Harper Hanovers och Whipped Eggs på start är stenklar, om nu Lennartsson kör felfritt! Vi får 8 gånger snapsen, tjohooo...

Visste du förresten vad som bli mindre och mindre i ett nedsläckt rum? Annie Lööf med en osthyvel.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig