Fredagsbrev, arkiv

19 april 2019

Glad Påsk...

Vi kan ta det på en gång. Den gula italienaren dopar sina hästar, punkt. Finns bevis? Nja, tyvärr inte än men det kommer att uppdagas en dag. Återkommer till detta men glider först över till min favorotsåsse, Jan Emanuel Johansson. Sällan eller aldrig har en politiker (ja, han måste ju räknas som det) med större tydlighet beskrivit verkligheten i vårt land. Just nu pågår en insamling som Janne startat. Pengarna skall gå till den som kan se till att asen som stängslade in en stackars kalv i eruopapallar där den sedan svalt ihjäl kan lagföras för brottet. Ett gäng prasselklädda odjur som har hobbyjakt som intresse har arrangerat detta för att locka dit rovdjur. Vilket vidrigt och sinnessjukt beteende. Nu har Janne med vänner fått ihop över 100 000:- och naturligtvis kommer någon granne eller liknande snart lämna information så att äcklen åker dit. Tilläggas kan att utredningen är nedlagd vilket innebär att Janne och hans vänners pengar är det enda som kan ställa i ordning rättvisan. Vi hoppas alltså på att asen till slut åker dit. Det hela är så sjukt. Tänk att det idag går runt  en man i sin bostad, kanske med barn och fru. De är helt ovetande om vilket äckel de har i sitt hus. Vidrigt värre. Kämpa Janne! Att Jan Emanuel även är överlägsen i sin lugna och sansade retorik när han punkterar den svenska migrationspolitiken gör honom bara ännu större. Nyligen tvättade han några afghankramare från skogen i Opinion Live, se här.

OK, nu kopplar vi ihop Jan Emanuel, asen som dödade kalven med gul kusk från spagettiland. Jag hävdar som sagt att han dopar sina hästar. Ozon? Vad vet jag? Jag har aldrig grottat ner mig i hur man fuskar sig till framgång utan nöjde mig att försöka göra det bästa jag kunde. Det räckte inte då och skulle naturligtvis bli ännu mer patetiskt idag. Förra veckan var det två hästar som skenade runt på Solvalla till överlägsna segrar. Vincero´Gars insats var egentligen löjlig. Störd i omgångar första 500m långt ut i spåren, sedan full gas på hängande högertöm mot ledning där man sedan fortsatte i samma tempo för att slutligen förnedra motståndare i fältet som dessutom hade fått smyglopp. Så bra kan det OMÖJLIGTVIS vara! I onsdags var det åter dags. Visa AS skenade runt på banan och rekordsänkte med sträckta linor. “-Vältränat” sa min vän Hultman. Vad skall han säga? Om det helt enkelt bara ÄR så så kan vi väl direkt konstatera att alla svenska tränare gör det motsatta, tränar dåligt?! Nuncio, Propulsion eller Maharajah har ALDRIG levererat lopp likt det vi nu fått se (jo, jag vet att vi sett många uppvisningar av dem men aldrig på just det här sättet). Det är inte bara det att hästarna springer extremt fort, håller farten ända in i mål osv. Det som skrämmer mig är hur de se ut när de springer. De ser ut som de är ute och joggar. Jag har varit med i 40 år och det jag nu ser är inte sunt, det KAN inte vara det. Men visst, sitta hemma på kammaren och döma är ju lätt, fram med bevis kommer många att skrika. Jag vet att det är av största vikt och att jag borde hålla truten tills dess vi “VET”. Här kommer åter Jan Emanuel in. Kunde ST kanske ordna ett angivarsystem där man anonymt kan lämna tips. Låt säga 50 000:- till den som lämnar uppgifter som håller hela vägen. Det vi nu får se är den totala motsatsen till vad “Pegasus” står för. Tråkigt att se sa Bill, jättetråkigt sa Bull…

Över till Daniel Redén. Förra helgen var det ängsligt värre när han strödde tappskor över banan inför Propulsions start. Enligt Redén så hade hovslagaren ingen som helst inverkan på karambolaget. Enligt vissa insatta i verksamheten så tror man att kassörskan på Circle K stationen i Enköping samt en lokal elektriker kan ha haft viss inverkan på de tappade skorna. Som tur är så löste det sig ändå och alla travälskare kan andas ut. Propulsion fortsätter att övertyga, eller? Nu får jag väl ännu fler “ovänner” men jag vill ändå påstå att nosen på pållen är i blötaste laget. Inte lika dyngsur som Call Me Keepers men ändå. Propulsion slog ju Muscle Hustle men det gjorde även Queer Fish nyligen så den skalpen är väl inte av högsta rang. Och tidsmässigt hade han fått storstryk av italienarens onsdagsvinnare på Solvalla. I vintras var Propulsion två längder före Alexe´s Cubano, om det kanske smäller högre?! Äh, jag skall inte gnälla men inte en chans att Propulsion vinner Elitloppet, i år heller. Mer Redén. I onsdags presenterade han Zephyr Kronos på Solvalla och det blev (som Daniel varnat för) en skuffelse. Den hästen blir en utmaning för Daniel. Kan vi förvänta oss kastrering ganska omgående och sedan ett nytt försök? Som hästen såg ut i onsdags så har de en lång och snårig stig att vandra...

Idag var jag bitter värre va?! Dags att lätta upp stämningen en smula. Fick för ett tag sedan höra att Micael Broberg flyttat ner till Stockholmstrakten, närmare bestämt Håtuna. Anledningen till flytten är ju rätt skojig. Att min första kärlek och även min förra fru båda har “intressen” på gården får mig att le en smula. Världen är allt bra liten…

Vad sysslade värmlänningarna med?! Djurgården var precis lika klena som de senaste matcherna men i avgörande match borta vid Färjestadstravet så verkade som att hela den värmländska spelartruppen gått in tungt på liret och spelat mot sig själva! Uselt värre. Det enda glädjande är att vi nu har fyra snabba torskmatcher för DIF att lira på, pengar på banken liksom...

Nähä mina rosa fina vänner, nu är det dags att packa ihop för den här gången. Hatmejlen den vanliga vägen tack. Nu väntar en påskhelg med mycket trav och jag har fått en riktig karamell i gåva. Påskdagens V75a går på Romme och i sista avdelningen är Ural stenklar. Det är bara att “gasa”! 6 gånger marsipanen som tack för utlägget erbjuder ATG. Vassego. Ha nu en härlig vårhelg så hörs vi igen nästa fredag, då från Phuket, Thailand.

Visste du förresten att IS-”barnen” är på ingång till Svedala. Man börjar med mentalstörde Skråmos illbattingar. Skråmo är norrman, hans fru är chilenska. Självklart måste då Sverige ta ansvar för deras sju knattar, födda i Syrien.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig