Fredagsbrev, arkiv

07 december 2018

Hästfolket på väg bort...

Bara under den här veckan har 48 hästar fått startförbud efter sina lopp, 48 stycken startförbud! Det här är naturligtvis ett gigantiskt underbetyg till tränarkåren idag. Jo jag vet, det finns undantag men det är under alla omständigheter riktigt illa. Den här utvecklingen är både olustig och förödande. Man kan konstatera att två saker ligger bakom detta. För det första så är dagens tränare betydligt sämre på att se hältor och liknande. En annan orsak är naturligtvis även den att hästarna pressas på ett annat sätt än tidigare. Idag är det så mycket "talang" i hästarna vilket innebär att de blir startklara betydligt "tidigare" än förr. Jag är övertygad om att hästarna för 15-20 år sedan var körda MINST dubbelt så många gånger innan de gjorde sin debut. Det här är som sagt en tråkig utveckling och inte verkar det finnas något som tyder på att det kommer ändras...

Jag får fortfarande många frågor om Stall Rosas Blyhandske. Under flera år så delade Stall Rosa ut Blyhandsken till den som samlat ihop flest "handskar" under året. Idag är det till exempel 10 år sedan hedersmannen Johnny Takter fick mottaga priset. Jag minns idag inte exakt vilka krumbukter han levererat under just det året men några gungor och gasande utanför bangränsen lade säkert grunden. Det känns skönt att de aktiva oftast varit bestyckade med rätt mycket glimt i ögat vilket gjort vardagen så mycket roligare och enklare för både mig och dem. Jag har en känsla av att Blyhandsken snart kan återuppstå...

Johnnys Blyhandske, då det begav sig...

Över till annat. Vi har fortfarande ingen regering men det viskas i korridorerna att Fuxan Lööf är på väg upp i knät på Svetsarn till sist. Ett gigantiskt svek mot väljarna naturligtvis men ingenting kan stoppa den där falska kvinnan i sin jakt på makt. Det hela är så stolligt att man baxnar. En punkt som kan fälla "projekt svekregering" är migrationspolitiken. Men nu åt andra hållet. "Borgerliga" Centern vill öppna upp spjällen mer samtidigt som Svetsarn vill hålla igen. Snacka om att ha bytt stolar. Riktigt surrealistiskt skulle det bli om kommande svekregering får regera med Moderaterna och Kristdemokraternas budget. SD kommer stödja den och spektaklet är sedan ett faktum. Extraval, ja tack!

Tillbaka till travet. Anders Lindqvist har åkt på en ny käftsmäll nere i Frankrike men är det NÅGON som skall kunna stånga sig tillbaka så är det Anders. Jag önskar dig all lycka! Uppåt, Framåt. Uppåt, framåt.

Ikväll är det dags för IDOL-finalen i Globen. Årets upplaga har varit katastrofalt dålig där den totala avsaknaden av uttryck och identitet lyst med sin frånvaro. Kadiatou och Sebastian möts ikväll och det är BARA yta och härmande av andra ointressanta artister. Det finns INGEN själ i deras uttryck. Jag struntar fullständigt i vem som vinner och passar samtidigt på att visa en av mina favoriter från förr, Elin Bergman. Näe, hon sjöng inte fläckfritt men hon hade i alla fall "det där". Det var bättre förr...



I helgen avgörs V75an uppe på "Bajsåker" som en av mina montéidoler brukar kalla banan. Det är långt upplopp och skitig bana vilket gör vägen fram för Erik Sting i sista avdelningen enkel och smärtfri. Vi får 9 gånger snapsen för besväret. Skål! Nä, nu slår vi igen för den här gången och jag vill bara avsluta med att önska alla rosa vänner en fin helg och även tacka de resevänner som valt att hänga med till Paris i januari för förtroendet. Nu är den resan fullbokad.

Visste du förresten att Lööf på ungerska betyder "smutsig kvinna".

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig