Fredagsbrev, arkiv

14 december 2018

Det politiska spelet...

Vi får just nu bevittna något helt unikt i Sverige. Vanligtvis så brukar våra heltidspolitiker få jobba på i skuggan under vår radar där man alltid sliter mest för egen vinning och ganska lite för att just du och jag skall få en bättre tillvaro i samhället. Det unika nu är att de tvingas stå mitt i rampljuset och dra ner byxor och knäppa upp knytblusar precis framför våra ögon. I och med att vi för dagen inte har någon regering på plats så TVINGAS de alltså agera. Hur agerar man då? Om vi börjar med ideologi vs SD-skräck så är det något som vi väljare borde ha krävt svar på redan under valrörelsen INNAN valet. När Annie Lööf står och säger att hon vill driva Centerns politik och SAMTIDIGT stänga SD ute så förstår ju ALLA att denna kombination är och förblir en omöjlighet. Nu idag så ser och hör vi samma kraxande trots att det är en utopi.

Två gånger har Riksdagen sagt nej till Stefan Löfven och en gång har Ulf Kristersson röstats bort. Totalt har två "riktiga" omröstningar skett och två återstår innan vi har ett extraval framför oss. Det är nu det blir riktigt rävspel, med landet som insats. Riksdagens talman Andreas Norlén har makten i sin hand. Eftersom de flesta partier är livrädda för ett nyval (speciellt Liberalerna och Miljömupparna som då skulle åka ur Riksdagen) så är chansen för "fjärdeman" i omröstning att bli Statsminister stor. Med andra ord, den som nu i kommande omröstning hängs upp för är troligtvis torsk. Hur bör man då göra? Eftersom den här situationen är helt ny och unik (och ett tecken på hur falska och fega dagens politiker är) så borde man hålla sig till NÅGON form av logik. Två gånger har Riksdagen röstat NEJ till Stefan Löfven som Statsminister (en gång direkt efter valet) och en gång har Kristersson röstats bort. Det rättvisa vore ju då att Ulf Kristersson ställs fram nu i tredje omröstningen för att där sedan röstas bort. Vi har då ett försök kvar och vad gör man då? Jo naturligtvis borde ledaren för landets tredje (idag andra) största parti få chansen! Här skulle vi då få våra veka politiker att bekänna färg, på riktigt. Antingen så accepterar de Jimmie Åkesson som Statsminister eller så väntar ett extraval! Att syltryggarna skulle säga ja till Jimmie känns ju inte speciellt troligt och då återstår som sagt det enda rätta, ett extraval!

Nu säger ju många "experter" att ett extraval inte skulle förändra någonting men där har de ju naturligtvis helt fel. Vid ett extraval skulle vi få ungefär följande resultat:

S, 30 %
V, 9 %
MP, 3, 4 %
C, 6 %
L, 3, 8 %
M, 18 %
KD, 11 %
SD, 22 %

Med detta extravalresultat så vore saken given, SD + KD + M = 51 % Kaboom! En majoritetsregering som tillsammans skulle kunna få det här landet på fötter igen. Nu hänger egentligen allt på landets talman, Kör hårt Andreas.

Över till pållarna som kutar runt, runt, runt. Nyligen fick vi beskedet att hedersmannen Torbjörn Jansson från årsskiftet lägger ner som tränare. Tobbe har ju inte haft någon större verksamhet de senaste åren så detta kommer väl kanske inte förändra förutsättningarna inom sporten på något dramatiskt sätt men det är ändå ett beslut från Jansson som kommer visa sig har stor betydelse framöver, han är nämligen inte ensam om att ta detta beslut. Ser vi åldersmässigt så har vi ett ganska stort antal travtränare som ligger väldigt nära slutet i sin tränarkarriär och jag har fått lite info om flera tränare som tackar för sig efter nyår. Vi ligger nu i ett generationsskifte inom sporten samtidigt som det sakta rullar utför så jag är övertygad om att vi kommer känna av det, tidigare än du anar. De nya skall ta över, lycka till...

Mer trav. Nurmos vs Riordan. Det här är i mina ögon två personer som jag på VISSA plan har svårt för. De må vara skickliga, trevliga och fantastiska människor men som ansvariga över djur ser jag dem i helt annan dager. Alla insatta inom sporten känner VÄL till Nurmos. Hans resultat är helt unika och det kan ingen ta ifrån honom men hur djuren behandlas är en helt annan historia. Jag har själv erfarenhet av att ha tagit in hästar från Nurmos stall och känner ett flertal tränare som berättar ganska trista historier i samband med att de fått häst från Nurmos. Om vi nu tar Twister BI som ett färskt exempel. Timo är ju känd för att ha hästarna i "toppform" redan i första starten efter vila. En del ser det som att han gjort ett gediget jobb medan andra hävdar att han är en usel matchare som bara gasar, anmäler, startar, gasar, anmäler och startar. Oavsett vad så är jag ganska säker på att Twister BI fått "blåsa på" ganska ordentligt innan starten och med tanke på att han är lungblödare så ser jag framför mig hur den stackars hästen mått i fabriken. Att pållen nu får gå till avel känner jag stor lättnad inför, det är han väl värd. Om vi då går över till Jerry Riordan så blir det även där knepigt direkt. En amerikan som pumpat djuren fulla i parti och minut under sin karriär lämnar nu sin syn på "affären Twister". Riordan dömer ut ägarnas agerande och kastar även skit på Nurmos (man skall inte kasta kanyler när man sitter på Plattan). Det mesta är naturligtvis bara frustration över att kunden vill bestämma "för mycket". Riordan säger följande, "-jag rekommenderade ägarna att skicka hästen till någon topptränare i USA, där det är tillåtet att behandla lungblödare. "-min idé att skicka hästen till Amerika och göra fem-sex miljoner dollar". Så talar en människa som bryr sig mer om pengar än hur djuren mår. Ni är ganska ruttna båda två på den punkten tycker jag...

Nej mina rosa fina vänner, med dessa ord (mejla hatbrev den vanliga vägen) så vill jag önska dig en trevlig helg. Innan jag slår igen så kommer en klaring ner till helgens V75a på Åbytravet. I första avdelningen har vi klart på Gigant Invalley. Vi får 13 gånger glöggen, schkåååål.

Visste du föresten att Centerpartiet faktiskt nyligen försökte bilda regering i samarbete med Vänsterpartiet.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig