Fredagsbrev, arkiv

31 augusti 2018

Derbyhelg och en dryg vecka kvar till den historiska söndagen...

Vi börjar direkt med Svedala. Vi har nu en dryg vecka kvar till det val som kommer gå till historien! Allt fler ser att SD är det enda ÄRLIGA partiet som stått upp för sina värderingar och sin politik HELA VÄGEN. Det är knappast något man kan beskylla övriga syltryggar för. För varje år som går så blir extremvänstern och dess odemokratiska attacket allt mer klena och nu för tiden är det mest körkortslösa vänsterflickor med illasittande kläder, skev självbild med A-kupa under batiktröjan som kraxar. Det är nu i princip bara media som maniskt fortsätter sin "kamp" mot demokratin. I Public Servicekanalen P3 sitter snorungar och drar lytesskämt om partiledaren för landets största parti och när samme man tycker att kanalen är dynga så blir det orkan i det lilla klena snapsglaset. Nästa fredag skall vi snacka upp valet ordentligt här i Fredagsbrevet och uppesittarkvällen den 9e september blir något alldeles extra! Som trogen följare av Stall Rosas Fredagsbrev så har du naturligtvis bra koll på läget men jag måste bara få bjuda på lite godis. I nedanstående klipp får vi se när Kung Oscar smaskar i sig Såssekvinnan som håller i landets plånbok innan han slutligen skiter ut henne med ett brak!



Nog om politik för den här veckan. Nu i helgen är det ju åter dags för Svenskt Travderby. En fin helg som många sett fram emot. Tyvärr så tyckte jag att det var sorgligt att se kvalen. Aldrig tidigare har så många ofräscha hästar pressats över gränsen som i just dessa kval. Detta är ledsamt att se. Samtidigt som djuren nu pressas allt hårdare så blir det ännu mer snack om utrustning osv. Jag väntar fortfarande på att någon modig travbana gör det som verkligen skulle göra skillnad! Harva upp banan 3-5 sekunder så att hästarna kommer ner i tempo och marginalerna åter blir större. Detta skulle samtidigt innebära att den bäst tränade hästen vinner oftare. Snälla, vem vågar gå först?! Traditionsenligt så lägger jag ju upp min lille historia kring en Derbyaktion som jag fick uppleva för "ganska" länge sedan. Håll tillgodo...

---------------------------------------------------------------

I år är det precis 35 år sedan jag åkte ner med min ungdomskärlek (japp, hon jobbar fortfarande  som ekipagekontrollant på Valla) och farsan med nattåg till Malmö och ropade hem en “kanon” på auktionen. Året var 1983 och jag jobbade hos Uffe Nordin där jag hade pappas och min pålle, Bussig Pärup. Det var dags för Derbyauktion nere på Jägersro och när jag bläddrar i katalogen ser jag till min stora glädje att Doris Gunnarsson, Höör skall sälja Bussigs halvsyster “Epona Pärup”. Jag blev i eld och lågor och lade in en massiv kampanj på farsan som redan hade knepigt att finna förtjänsten i storebror Bussig.

 I Uffes stall jobbade även Mia “Tummen” Wahlberg och hon hade, precis som Åke Lindblom varit över i mattpiskarlandet och jobbat. Eponas pappa var, Count´s Pride. En helt ny hingst som kommit till Lassagården. Nu var det så fiffigt att Tummen sett hästen live i USA så hon kunde verkligen rekommendera honom som hingst. Sagt och gjort. Pappa bokade en resa till Kanarieöarna i samband med vår tågresa ner till Malmö. Annette och jag låg i sovkupén och lyssnade på farsans näsfanfarer som skulle få Nils Landgren så avundsjuk så han hade knäckt sin trombon över knäna. Väl framme i Malmö så kastade farsan in sin väska och tennisrack i en box på stationen och det bar iväg med taxi ut till Jägersro.

Det var dags för en stor 2årings auktion ute på Jägersro och ridhusläktaren var full med folk. Pappa hade redan hunnit med några bira och satt bra uppe på läktaren medan jag och Annette var nere vid boxarna och tittade på den vackra 2 åring som var själva objektet. Vad vi inte visste var att denna flicka var identisk med den häst som Göran Edlund, bara några dagar tidigare hade sprutat upp ett framknä på och sedan lastat ner till auktionen.

Count´s Pride var ju ny och oprövad som hingst i Sverige och jag hade sagt till pappa att vi skulle hänga med till 20 000:- men inte längre. De startade på 17 000:- och det tog bara några rop innan vår limit var nådd. Jag gick besviken upp till pappa på läktaren och sa att det bara var att glömma affären och han höll med. Med hängande huvud gick jag ner till volten där man gick runt med den vackra Epona Pärup samtidigt som buden bara höjdes. Till slut var det två kvar som bjöd och den ena var Bo W Takter. Klart att den där trollkarlen ska få henne med, tänkte jag uppgivet. Det bjöds “25” och Takter kontrade med “26”. Direkt hördes “27” uppe från läktaren och Bosse avvaktade lite innan “28” blev bjudet. Så där höll det på tills Takter ropat “35”. Man hörde “första”, “andra” och……. “38” !

Epona Pärup gick iväg för 38 000:- och det blev INTE Bo W Takter som köpare. Jag gick upp till läktaren där farsan satt med en ny öl. “-Hon blev i alla fall på tok för dyr så det är inget att deppa för”. Farsan nickade förstående och svarade, “-ja, vi hade ju satt 20 000:- som max så det var inte mycket att göra”. Det blev tyst en kort stund sedan säger pappa, “-jag vet vem som köpte hästen” . “-Vem då?” undrade jag. “-Jag måste ta en taxi till stationen och hämta väskan och tennisrack, jag skall vara på Kastrup om en timme, du och Annette får ordna med en transport hem till vår nya häst”.

Farsan hade alltså bestämt sig för att Epona skulle komma med hem till sin storebror och hade Bo W Takter inte en chans! Du kan nog ana hur stolt och glad Stall Rosas unga tränare var när vi beställde transport upp till Solvalla av Sören Persén. Väl uppe på Solvalla så ville Uffe Nordin gärna provköra vårt nyförvärv. Ulf hade ju en förkärlek för Lassagårdens hingstar (vem har väl glömt när Uffe hade med sig Langemar ut till Lassagården och kom tillbaka med hela årskullen efter “Fashion Blaze”. Uffe var mycket imponerad av Epona Pärup och det verkade som att vi nu hittat en blivande stjärna.

Året efter flyttade Uffe Nordin till Frankrike och jag hamnade ute på Drottningholm med Stall Rosas två springare. Epona Pärup hade blivit en riktig kanon om inte hennes högra framknä satt stopp. Jag tog min licens med henne och körde även mina första lopp med Epona. Tyvärr så blev det bara ett fåtal starter innan vi fick lägga ner hennes tävlingskarriär. I aveln lämnade Epona några riktigt fina (i mina "något" färgade ögon) hästar varav Tarzan köpte den första.

Count´s Pride blev sedan en av Sveriges bästa avelshingstar genom tiderna och redan i hans andra kull här hemma fanns en Derbyvinnare i form av, Jet Ribb! Två dagar efter att vi ropat hem Epona Pärup så står Bo W Takter i vinnarcirkeln nere på ett regnigt Jägersro efter att ha vunnit Svenskt Travderby med Micko Fripé…




----------------------------------------------------------------

Så mina rosa snälla vänner. Nu vill jag önska er en fin helg så hörs vi igen nästa fredag då vi laddar upp inför valet! Den här helgen skall du få TRE kanontips. Vi börjar med V75 på lördag. I sista avdelningen är det Megaklart på Mack Dragan och vi får 7 gånger klirret som tack för uppbackningen. Stenklar till söndagens Derby är Alcoy till 11 gånger mumman. Det blir lättare än förväntat. Tredje tipset är vår weekendresa ner till Berlin den 23e november! En supertrevlig helg med ett glatt gäng där vi naturligtvis går på trav i bakvarv och vinner tillbaka hela reskassan. 4 platser kvar just nu. Må gott.

Visste du förresten att mer än 80 % av alla gruppvåldtäkter som begås i landet begås av invandrare. En grupp som "bara" är ungefär 10 % av landets befolkning.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig