Fredagsbrev, arkiv

20 juli 2018

Från Smaragd Rosa till Stochampionatet...

På söndag kör Anna-Karin Rundqvist Stochampionatet. Det här är ju rätt häftigt måste jag säga. Men visst, kan man se till att Smaragd Rosa dubblar sitt inkörda så kan man naturligtvis även kvala in en märr till Stochampionatet!. Om jag minns rätt så träffade jag Anna-Karin och Jonas för dryga 20 år sedan nere hos Hassborgs på Skrubbs. Själv hade jag väl någon av stallets kanoner nere på ön och Anna-Karin skulle ta över en häst som ridhäst från Pär Hassborg. Där någonstans hände det något och några år senare så var Anna-Karin ute i spenaten med Nathalie Burge. En stor Rosalinds Guy märr av den knepiga sorten (fanns det någon annan sort?). Måste ha varit en riktig lärohäst för henne. Hur som helst, åren gick och Anna-Karins sambo Jonas ville ta körlicens. En sen kväll nere på Magasin 3 blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att låna ut Smaragd Rosa för uppdraget. Det hela resulterade naturligtvis i att Jonas Hammarlund kunde plocka ut sin körlicens lite senare. Smaragd Rosa är värd ette eget kapitel men ni som känner till henne förstår nog vilken bedrift det var när Jonas i sin debut körde in pengar med just Smaggan...

Nu har typ tjugo år gått och på söndag sitter alltså en av mina bästa travvänner upp bakom en häst i det klassiska Stochampinatet, kan vi ana att nerverna inte befinner sig bakom hästen utan inom "han vid staketet"?! Jag kan garantera dig att INGEN kusk i söndagens lopp har lägre puls än Rundqvist när bilen börjar rulla. Hon har den förmåga som få besitter, tar det mesta med ro. Ta det lugnt, det skall nog ordna sig. Med varma kramar och höga hejarrop önskar jag er all lycka på söndag!

Nu måsta jag dra vidare och avslutar med en fet vinnare till helgens V75a. Uhrberg skall visst ha fått ordning på Mulligan i fjärde. Vi får 11 gånger mumset. Vill även skänka en tanke till alla människor och djur som nu drabbas av de fruktansvärda bränderna. Vi får hoppas på regn med tanke på vem som nu sitter som chef för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Dan Eliasson, Du ÄR och förblir en pajas och Löfven hejar på...

Visste du förresten att att Rommetravet till kvällens Breddlopp valde att plocka bort montéloppet helt trots sju anmälda hästar samtidigt som Axevalla ikväll kör lopp med både sex och sju hästar i listan.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig