Fredagsbrev, arkiv

13 juli 2018

Twiter Bi in i helvetesgapet...


Lallare FÅR bestämma så länge det är dom som pröjsar kalaset. Detta faktum fick nyligen Jerry Riordan smaka på då spagettimupparna gjorde slag i saken och helt sonika flyttade sin fina men lynniga pålle. Här finns det en hel del aspekter att klura lite kring. Om vi börjar med orsaken till flytten. Tydligen så har ägarna under hela tiden varit skeptiska till valet av kusk på Twister Bi. På den här punkten är jag villig att hålla med. I mina ögon så är Christoffer Eriksson en ganska kass häståkare, han må vara hur ödmjuk och "snäll" som helst men som världsskusk har han mycket att önska. Christoffers fetisch för galoppkörningar är nästan pervers och det gör honom i mina ögon till en klart medelmåttig häståkare. MEN, jag säger men! Twister Bi har Eriksson dock lyckats väldigt bra med. Det här är ju än ganska stressad och ängslig Varennekille som det INTE är lätt att över huvud taget hålla ordning på fram tills bilen släpper. Här har Christoffer visat stor kyla och stabilt lugn i vagnen oavsett tillbud. Jag skulle här och nu kunna räkna upp fyra, fem toppkuskar i landet som garanterat inte ens skulle VÅGA köra hästen. Så i mitt tycke så är kuskvalet på Twister Bi en dålig ursäkt för en flytt. Å andra sidan kan man ju undra varför Jerry så envist låst sig vid en kusk på hästen som ägarna inte vill ha?! 

I fall likt detta så brukar jag ofta återkomma till puckpuffaren Sundin som var stor hästägare hos bland annat Stefan Hultman. Sundin hade Rebellion i Hultmans regi och även det var en lite knepig pålle. Efter några plumpar i protokollet så blåste Sudden upp sig och dömde ut Sobrilström som en "gammal föredetting" och ville absolut ha ny kusk på hästen. Valet föll på Kim Eriksson som väl knappast bör nämnas i samma mening som Sobrilström. Visst, Kim har utvecklats och är idag absolut topp 20 i landet men att lyfta bort Örjan och sätta dit Kim Eriksson var KNAPPAST något som Hultman förespråkade. Till skillnad från Jerry Riordan så visade Stefan åter bollsinne och lät ägaren bestämma. Tilläggas ska att Rebellion faktiskt vann direkt i debuten för Kim Eriksson, fast det säger egentligen inte så mycket. Det var några riktigt duktiga kuskar som legat i backen med Union Boxer innan undertecknad fick chansen i sulkyn och vann direkt. Hur som helst, spagettimupparna surnade till och ville nu flytta Twister Bi och här kommer vi till det mest tokiga och sorgliga i historien. Nu skall Twister Bi tränas ute i Nurmos gruvdrift och jag ser med förskräckelse och sorg på framtiden för hästen. Italienarna har naturligtvis ingen detaljkoll på Nurmos och hans hästar utan ser ju bara till resultaten och det kan man ju absolut får göra, om man tycker och tror att hästar är maskiner! Nu råkar det ju vara så att hästar är något helt annat och en stressad ängslig Varennepålle i händerna på Timo har vi ju redan erfarenhet av. Lex: Mellby Agent. Där slutade det med att Jorma Kontio vägrade köra hästen på Solvalla och det säger ju en del. Summering. Timo Nurmos på stressade och knepiga hästar är en dålig kombination och kom ihåg var du läste det först nästa gång du kommer se Twister Bi vända upp bakom bilen. Vill avsluta med några detaljer kring hästen. Om jag hade hetat Jerry Riordan så hade jag undvikit att starta så många gånger bakom bilen och istället tagit ut hästen i volt på långlopp. Där hade han kunnat vända upp i lugn och ro från lite tillägg och sedan få lite mer sansade upplevelser på travbanan. Men visst, det var ju bara jag det. Nu har man gasat i hårdast och mest stressiga miljö som tänkas kan och det har satt sina spår. Att Twister Bi nu hamnat hos Nurmos ser jag bara som sorgligt. Tänk en liten tränare som har tid att bygga psyke och sånt, det hade varit mumma det...

Vi lämnar Twister Bi och stuffar vidare. Förra helgen var jag på Åland där det vankades dubbeltrav i ordets RÄTTA bemärkelse. De flesta pållarna startade både fredag och lördag! Helt i sin ordning då man anmäler enligt finskt reglemente. Sedan kan man ju tycka att några av hästarna kunnat fått stå över lördagen efter plattmatcher kvällen innan. En som verkligen gillade Åland och dubbeltrav var G.G.'s Magic Dream. Hästen anlände Norrböle med fem ägg i raden men med Anna Erixon på ryggen så blev det två överlägsna segrar direkt! Breddsporten kan ibland även visa lite topp! Nu har man siktet på Visbytravet och att säga att det är klart på den pållen där blir lite som att säga att det brinner fler bilar i Rinkeby än Mariehamn...

Nähä mina rosa snälla vänner, nu skall jag packa ihop för den här gången. Förra helgen så satt ju vinnaren på V75 som en fet smäck igen, tyvärr lite nedtryckt i odds men lätt var det. Själv hade jag en rad med 6 rätt där jag garderat Johan Untersteiners överskattade häst i Guld men jag hade Lövgrens häst och inte Art On Line, synd på så rara ärtor. Till helgens V75a så har jag fått en riktig godbit. 15 gånger bärsen på Mack Dragan i sjätte avdelningen känns lite som att det är SAMHALL som tippar. Dunka in min vän.

Visste du förresten att du måste lasta jättetunga stenar på flaket om du skall köra gamla pickuper miljövänligt.



Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig