Fredagsbrev, arkiv

09 februari 2018

Vinter i Paris och pekoral nere i Götet...


Det blev ett sent Fredagsbrev den här veckan av olika anledningar. Pga. detta så får du hålla tillgodo med en färsk genomgång av helgens startande i Mellon! Att Wild Honey skräller på söndag nere i Paris kan vi ju dryfta här nästa fredag och då kommer jag även att analysera det pågående OS som precis rullat igång där nere där man tydligen uppskattar att plåga djur och sedan äta. Här kommer som utovat genomgången av Mellobidragen till lördagens "batalj" nere i Göteborg. Förra helgen satt ju liret på Mellon perfekt jag har för avsikt att ordna detta igen så att du bara kan ta rygg...
Håll tillgodo.



1. Samir & Viktor – Shuffla


"Vi ska bada nakna på Sergelstorg" fick enormt genomslag vid fruktstunder och kuddrum på förskolorna ute i landet samtidigt som den tilltänkta målgruppen kluckade förnöjt när de ljumma stekarna hoppade omkring och lekte coola. Årets upplaga är betydligt blekare än både Groupie och nakenbadet vilket är ganska vanligt när tunna "artister" levererar lite FÖR ofta. Markoolio har gjort denna genre massor av gånger och betydligt bättre. Jag ser detta som uselt men risken finns att de går direkt till final ändå.
Betyg: 1


2: Ida Redig – Allting som vi sa


Låter lite som Veronica Maggio, fast glad. Jag tycker faktiskt att låten är lite "näpen" men det är väl tveksamt att jag har så värst många med mig. Hon borde kunna gå till andra chansen med ett bra framträdande.
Betyg: 3


3. Jonas Gardell – Det finns en väg


Det här är knepigt. Årets "låtsasbrysigomare" står på scen och framför allvarlig text med "budskap". Sånt här brukar inte räcka speciellt långt och att det är floskelmesen Gardell som håller i mikrofonen krånglar till det ytterligare. När Rikard Wolff framförde sina pekoral så var det ju lättare att ta till sig (om man nu verkligen ville göra det) men nu är det Gardell och det innebär att vi får tänka till ordentligt. Naturligtvis har han ju gaykollektivet med sig och sedan alla PK-idioter som älskar dessa verklighetsfrånvända individer som maniskt blundar för sanningen och kastar skit på vanligt hyggligt folk som redan sett förfallet. Det här är ganska många om man slår ihop dem och det skulle kunna ge en direktbiljett till finalen, men! Sedan har vi ju alla vanliga Svenne Banans som sitter med tacotallrik och Gin & Tonic med familjen och gluttar. De uppskattar INTE såna patetiska veklingar som Gardell. Svårtippat således och det enda jag är säker på är att det blir Buu eller Bää, final eller Jumboplats således.
Betyg:1


4: Margaret – In My Cabana


Blond tjej leker latino. Det här kommer aldrig att gå. De ute i förorten som saknar latinostyle får ju sitt i en annan delfinal där Papa Mendez kommer visa ALLA sina tatueringar. Bjöjreggien mitt i låten kommer dock att gå hem bland dagisbarnen, så har de inte hunnit gå och lägga sig så kommer småbarnsföräldrarna tvingas ta fram hjärt-appen och tokrösta. Jag är livrädd för att detta kan räcka till andra chansen just pga. dessa små telningar.
Betyg: 1


5:  Stiko Per Larsson – Titta vi flyger


Stiko är den artist i startfältet som spelats överlägset mest på P4 under 2017 med sin låt han hade som bidrag i en tävling på just P4 och rösten kommer de flesta känna igen utan att få ansiktet att passa ihop. Det blir lite som en svängig variant på Lasse Winnerbäck och jag tror att rätt många pappalediga herrar i skägg kommer att gilla honom. Absolut till andra chansen.
Betyg: 3


6: Mimi Werner – Songburning


Mimi må dela säng med Brolle bäst hon vill men det hjälper föga här. Många trummor på scen brukar vara illavarslande och mycket riktigt så är det tänkt att detta bankande skall få oss att missa låtens platta upplägg. Mimi sjunger som med en klädnypa över näsan med gnälligt och nasalt överspel. Jag har dock en känsla av att svärfar kommer tycka att hon är ”käck” (han menar då snygg) och kanske, kanske att det räcker till andra chansen då…
Betyg: 2


7: LIAMOO – Last Breath


Jag fattade aldrig varför den här jeppen vann Idol men det gjorde jag  å andra sidan inte heller då bollsparkande Kevin vann tävlingen några år tidigare. Men OK, i veckans katastrofalt usla startfält så är det här i alla fall NÅGON form av kvalité. Rap är väl inte heller någon favvo för mig men det spelar mindre roll. På scenen står Liamoo ensam i mörkret och gungar fram och tillbaka, koreografin verkar framtagen av någon med dubbelsidig korsförlamning men bidraget går naturligtvis direkt till final ändå.
Betyg: 3

Förra veckan hade jag ju helt klart på Renaida till andra chansen och alla som spelade fick kulor tillbaka. Du kan ju registrera dig här så får du dubbelt upp på det du sätter in och spelar således utan att riskera en spänn. Mitt klara spel den här helgen är Ida Redig till andra chansen. Du får nästan 3 gånger juicen!

Med dessa ord vill jag önska dig en skön helg och naturligtvis skall du få en vinnare till Solvallas V75a. Luddes pålle skrynklade ihop sig lite för tidigt för att få godkänt senast och nu tar vi revanch på något säkrare. Efter att man monterat in Peter Ingves med lilla Olle från start i femte avdelningen så är det bara för Adielsson att löra felfritt med Jaques Noir för att vi skall få 7 gånger såsen med oss hem. Tack för det.

Viste du förresten att det i USA enligt lag är förbjudet för skilda kvinnor att i Florida hoppa fallskärm på en söndag.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig