Fredagsbrev, arkiv

15 december 2017

Näe, han e inte slut...

I onsdags var Nuncio ute på Solvalla för att testa dagsformen. Skulle det nu vara läge att ta ordentligt sikte på Prix dÁmerique?! Nja, om man efter ett stillsamt lopp i ledningen åker på stryk av Food Money så kan det väl knappast vara aktuellt att packa ner basker och promenadkäpp. Det har sviktat en hel del kring Nuncio ett rätt bra tag nu och diverse tipsnissar och staketkuskar har tävlat i att döma ut hästen. När nu även min gamle vän Stefan Hultman konstaterat att det nog är färdigtävlat med Tarzans pålle så torde väl sista ordet vara sagt. Det kommer ju rulla in högvis med deg till fuxen i Enköping så fort han ställer Nuncio till avel.

I spekulationsfloden har det talats en hel del om de tuffa lopp som Nuncio fått och av detta kan man utläsa att de flesta tror att det är just det som nu slutligen sugit must och tävlingsvilja ur hästen. Hög tid att undertecknad får chansen att bena ut mysteriet Nuncio, det är nämligen så att jag är ganska övertygad om att kritikerna är ute på cykeltur och således inte har en siffra rätt. Om vi börjar med det där att han skall ha fått så väldigt tuffa upplägg så säger jag bara, Maharajah! Ingen kan väl påstå att det var ett gäng smygarlopp som låg till grund för att det till sist blev en seger i Prix dÁmerique till Ekerö?! Maharajah gick 62 lopp, oftast i stenhårt motstånd, innan han till sist fick sin stora seger nere i Paris. Priecis som Maharajah så har Nuncio varit överlägsen och ofta kommit i mål utan att behöva tömma sig alls, så det där med att "tuffa lopp" skall ha knäckt honom kan vi lägga i soptunnan. Riktiga elithästar klarar tuffa lopp förvånansvärt bra om man till exempel jämför med pållar som går något eller några lopp högt över sin förmåga. DÄR kan det absolut bli så att man knäcker dem. Se bara på Tjacko Zaz som gjorde ETT lopp som låg långt över hans tidigare prestationer. Att sedan direkt spritsa honom inför ett Elitlopp blev ett skolexempel på hur man knäcker en häst. Men, vare sig Maharajah eller Nuncio tillhör den kategorin. Vad är det då som gör att Nuncio får stryk av Food Money? Svaret är mycket enkelt. Nuncio har (och har länge haft) ont pga. något som stör honom! Är det NÅGOT som kan sänka även en topphäst så är det att de tvingas starta trots att något stör dem. Nuncio har ett vänster bak som spökat hela tiden och med tanke på att det är Tarzan som managerat så kan vi vara rätt säkra på att han varit noggrann och letat som en tok efter det som är fel. Vi kan ju jämföra med Maharajah som även han hade ett ben som vållade problem. Hultman lyckades bevisligen hålla Maharajah tävlingsduglig till 90 % under hans karriär men det är en rätt stor skillnad på skada då Maharajahs var lätt att hitta och hålla efter medans Nuncios tydligen varit  mer eller mindre omöjlig att hitta och komma till rätta med.

Om vi då tar och summerar. Finns det någon chans att Nuncio kan komma tillbaka? Absolut kan han det. Nuncio har inte gått fler eller tuffare lopp än vad Maharajah gjorde så det borde kunna gå. Men, och ett stort sådant, Tarzan MÅSTE hitta vad som stör Nuncio om det över huvud taget skall vara någon mening att ens försöka. Jag har själv tipsat Tarzan om ett alternativ som jag inte fått någon respons på ännu. Tror jag att det kommer att lyckas? Ja, om Melander nu tänker nytt, kastar om i skallen på sig själv och lyckas med det "omöjliga" så är jag helt övertygad om att vi kan få se Nuncio mosa i loppen igen...



Vi lämnar Nuncio åt sitt öde och sänker blicken mot den fuktskadade skånska myllan där Kolgjini J:r nu fått stopp i maskin efter en "hård kväll på lokal". Det brukar kunna gå hett till där nere och vi minns naturligtvis både krogslagsmål och "machete-överfall" där det var fri körning då det begav sig. Det som nu förvånar mig en smula är hur Adrian tacklar situationen. Att köra en "Johaug" känns lite blekt. Jag menar, att någon slösar kokain på en bloggbrutta och en travnörd känns lite långsökt. Jag har ingen aning om hur det ser ut på bestraffningsskalan om man "hamnat" i ett kokainmoln eller om man fått i sig godsakerna av egen maskin. Nu vill jag inte på något sätt göra ner Adrian och till skillnad från honom så spekulerar jag, den som VET är ju trots allt Kolgjini. Som avslutning kan man ju även fundera på hur mycket "värre" det är att ha fått lite vitt i snoken eller att sitta med alkomätare i bilen och provblåsa varje gång man kör på en stallbacke inför stundande tävling. Äh bit ihop och kom igen nu Adrian, det finns betydligt värre saker i vår travsport än en utekväll i "vinterskrud"...

Mer Paris nu. Bold Eagle svajar betänkligt och Tarzan har huvudbry. Detta är både tråkigt och samtidigt väldigt roligt. Det här öppnar upp för massor med nya spekulationer kring loppet och redan här och nu så kommer jag med en riktig karamell. Twister Bi vinner PDA om han nu inte får Christoffer Eriksson i vagnen förstås. Denne man har en nästan pervers fäbless för galopp och otaliga äro de stunder då vi får se en förvånad skåning komma gungande i en hejdundrandes brasa. Som sagt, Twister Bi var hästen, lägg det på minnet. Vår travresa ner till Paris är nu fullbokad och vi tar endast emot förfrågningar till eventuella återbud. Vill du däremot ge bort en trevlig Julklapp till dig själv eller någon vän så kan jag i stället rekommendera vår travkryssning till Tallinn i vår! Det blir en kanonresa kan jag lova.

Nu tänker jag slå ihop maskinen för den här gången och jag avslutar med både en klaring till helgens V75:a samt ett smarrigt öltips. Vi börjar med biran. På Systembolaget finns 33cl flaskor som innehåller "Eriksberg Karaktär". Det här ett riktigt smakbombardemang vill jag lova. Ölet smakar lite beskt med inslag av apelsin och sötslisk och påminner en del om Wisby Klosteröl. Bara köp den. Så var det V75 då. Uppe på Gävletravet kommer det att bli stora pengar och jag har en skön klaring i 5e avdelningen. Mellby Emeralds bör vara stenklar till 6 gånger glöggen. Han får nu Torbjörn Jansson i vagnen då ordinarie kusk Ulf Ohlsson direkt efter avdelning 4 vid kvart i sex skall kasta av sig dressen och försöka hinna ner till Arlanda där TG963 avgår exakt tre timmar senare! Vi säger lycka till och hoppas på en behaglig biltur från Gävle under lördagskvällen! Torbjörn Jansson "duger" gott som ersättare och jag har mycket svår att se hur de skall förlora. Med dessa ord ber jag att få önska dig en härlig helg så hörs vi igen dan före dan.

Visste du förresten att Regeringen igår höjde pensionsåldern för att vi skall kunna bekosta vår sanslösa migrationspolitik.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig