Fredagsbrev, arkiv

29 december 2017

Gott Nytt År!











Årets sista Fredagsbrev. 2017 är på väg mot sitt slut och vi kan väl enas om att detta år var ett skitår på många sett. Ett vilddjur själ en lastbil och mejar ner oskylda svenskar, en dansk psykopat med för mycket pölse mellan öronen mördar och styckar en kvinna i sin U-båt! Galet värre må jag säga. På den politiska arenan har vi fått se en hel del knasigt och äckligt. Vi har sett kappvändare stå i plenisalen och citera ur SD:S partiprogram helt ogenerat samtidigt som samma falska individer hävdar att de INTE kommer samarbeta med landets näst största (fortfarande störst enligt ett flertal undersökningar) parti. Det här är visar naturligtvis på ett enormt förakt mot demokratin och landets alla väljare och kommer slå hårt under kommande valår. Det fina i kråksången är att SD redan har ett stort inflytande i politiken, precis som planerat. Parti efter parti får nu välja mellan att stå upp för sina "värderingar" eller lyssna på opinionen och ta rygg på SD. För min egen del så hoppas och tror jag att SD landar över 20 % i valet vilket skulle ge mig en vinst i en vadslagning som jag gjort med en författare/kriminolog/TV-farbror som då resulterar i en bjudmiddag i Solna...

Inom travsporten har det varit ett okej år där vi fått se många fina prestationer. Vissa saker har blivit mer uppmärksammade än andra. Stefan Hultman som efter sin sjukdom fört en ganska stillsam tillvaro en bra bit från media och annat kom under senhösten ut på Facebook och dammluckorna öppnades! Nu är Hultman flitigt på gång med inlägg och funderingar och med tanke på gensvaret så kan man verkligen säga att han är efterlängtad! Kör hårt Stefan...

Vi fick även höra att Kolgjini J:r lagt näsan i blöt. Oavsett hur det gått till så är det egentligen inte ett dugg värre än att vi har ett tiotal kuskar i Sverige som alltid blåser i bilen innan de kör in på en stallbacke där det vankas travlopp. Adrian skakar av sig detta och kommer stärkt ur detsamma.

Solvalla blev tilldelade tisdagar som sin "egna" travdag och nu puffar man för fullt inför premiären efter nyår. Man satsar på mycket nytt men då man inte gör om själva grunden så kommer tävlingsdagarna att leva en tynande tillvaro i radioskugga. Det man BORDE ha gjort skulle vara att kämpa till sig fredagstävlingar, på kvällen! Där har jag ett helt koncept som jag skulle kunnat erbjuda Solvalla men det är som vanligt ingen som varit intresserad av att ta del utav detta. Jag är ledsen att säga det men Solvalla är nog redan förlorat. Sitter just nu på Kongressen och tittar på trav när jag skriver detta och att då i högtalaren få höra, "-idag gratulerar Vispen som fyller 90 år. Grattis!" blir verkligen signifikativt...










För Stall Rosa och dess ynkliga lilla tillvaro på travsportens bakgård har det varit ett år där det mesta gått åt fel håll. Mitt nyårslöfte blir att jag 2018 kommer att avverka mitt sista år som B-tränare efter dryga 35 år med licens, om inte en lidnersk knäpp infinner sig under året...

Med dessa ord vill jag passa på och önska alla mina trogna rosa vänner ett Gott Nytt År! Vi får hoppas och tro att 2018 blir ett kanonår för oss alla. Redan sista helgen i januari kommer första höjdpunkten då vi reser ner till Paris (resan nu fullbokad) och avnjuter ostar, vin, baguetter och Prix dÁmerique. Jag avslutar med att lämna en vinnare till Nyårsaftonens V75:a på söndagseftermiddagen på Örebro. Redan i första avdelningen har vi till årets sista timmar fått klart på Porthos Race med Åke Lindblom. Vi får 9 gånger raketerna. När du väl cashat in så har du råd att hänga med på en härlig travkryssning till Tallinn. Hoppas vi ses där. Må gott och var rädda om varandra.

Visste du förresten att man FÅR byta Kontio mot Goop om man vill. Själv valde jag Torbjörn Jansson istället för Sören Nordin på Bussig Pärup den där gången när "Papa" kom på besök och skulle köra alla Uffes hästar på Solvalla en tävlingsdag.


Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig