Fredagsbrev, arkiv

24 november 2017

Je e inte bitter...

Fredag och åter dags för ett nytt Fredagsbrev, brev nummer 1 343 kanske? Hur som helst, jag tror jag börjar med att stoppa in snoken där chansen är störst att man får en smäll. Vad är det för speciellt med Kim Moberg? Hon kör väl inte märkvärdigt bra eller?! OK, blir väl tvungen att förklara var jag egentligen menar. Man kan alltid se saker på två sätt (minst) och inom travet lider vi alla lite av Borderline och ser gärna ALLT som svart eller vitt. Antingen är den där tränaren "-totalt oduglig" eller så är han "-överlägsen". Alla vill ta ställning och då hoppar man på ute på kanten. Om vi nu tar Kims åktur på Solvalla i onsdags vid segern med Coffie U.N.G. När pållarna snubblat i mål så säger Micke Nybrink, "-det här kan ha varit årets styrning". Till och med min käre vän här ute på Munsö hyllar henne villkorslöst. "-Hon är grym och jag är oerhört imponerad utav den nya Örjan". Som den bittre tvivlare jag är så bara MÅSTE jag få bygga min egen tes. Ni överdriver mina herrar, ni överdriver. Om vi tar och analyserar loppet i onsdags. Startbilen lämnar fältet i ett gyttjemoln och från spår 11 så inleder Kim med att dra i vänstertömmen och hoppas på tur. Nio gånger av tio så brukar det vara fullt i andraspår in mot första sväng men nu var Fru Fortuna med och Moberg kunde halka ner i andra spår en bit bak i fältet. Storfavoriten i ledning och andrahandaren utanför, inte många kloka alternativ finns att välja på utan Kim gör det självklara, hon sitter kvar.  När varvet återstår kliver en 38 oddsare ut i tredjespår framför, ingen direkt självklar rygg att ta. Att en av favoriterna nu redan fyllt på i tredjespår gör att Kim bara har ett "val", att köra rakt fram. In i sista sväng så kallnar dödenshästen och det är då naturligtvis fullt i tredjespår. Åter igen så svingar Fortuna sin stav över Kim och lilla Coffie, innerspåret är plötsligt helt tomt (normalt sätt brukar ju Haugstad eller Stefan Söderqvist sitta parkerade där inne). Moberg behöver bara krama lite i vänster handstropp så har hon placerat Coffie i det lediga innerspåret. Därefter stannar hästen framför på några steg och där borde hon ju då sitta i säcken men icke! Även i detta läge så finns egentligen bara en väg (bara Takter brukar prova utanför bangränsen på innerspår genom slutkurvan), ut i andraspår igen. Väl inne på upploppet sitter Moberg stenfast bakom en mur (4 pållar) av hästar. Skall vi nu vara petiga så gör Kim här ett felval då hon går i rygg på den 38 oddsare hon tidigare ratade. Fortuna kliver in igen och öpppnar upp mellan två hästar och de hinner precis fram på linjen. Hade hon istället suttit kvar i den rygg hon hade in på upploppet så hade luckan invändigt kommit tidigare och hon hade vunnit med en längd. Men visst det där vet man ju inte innan. Summa summarum. Nej, det här var ingen märkvärdig styrning alls...

OK vänner, vänta lite nu. Låt mig få fortsätta. Vill bara tillägga att Kim Moberg förmodligen är en av landets absolut bästa av lärlingar, inget snack om saken. Hon ligger på en hög segerprocent och kör dessutom felfritt väldigt ofta. Jämför gärna Kim Moberg med galoppfetischen Christoffer Eriksson så förstår du vad jag menar. Men just onsdagens lopp var i mitt tycke ingen märkvärdig insats. Så, vad menar jag nu då? Jo, vi har en förmåga att tokhissa och hylla de aktiva som är "inne" medan de de flesta får utföra sina sulkykonster i det tysta. Men med tanke på hur travets lilla ankdamm ser ut så är det inte så konstigt, det är ju så vi är vana att göra. Avslutningsvis så önskar jag Kim lycka till under helgen med sina styrningar, det blir troligtvis någon seger även då...

Nu glider vi söderut. Jägersro skall "äntligen" få en ny travarena! Sånt här är ju alltid uppiggande men som den tvivlare jag är så ser jag "en del" hinder och backar på vägen. Det hänger mycket på vilka som kommer styra projektet och HUR de gör det. Ingen har väl glömt rufflaren Stefan Lundberg som på Solvalla lyckades nässla in sig i så mycket skumraskaffärer att Joachim Posener skulle anses som en rättskaffens man i jämförelse. Det var egna städbolag som "fick" anbuden på Solvalla, kassakistor som tömdes och sist men inte minst luftslottet "Solvallaflytten" där man försökte lura i folket att man skulle flytta Solvalla 300 meter och smälla upp en ny travbana med upploppet liggande exakt under Bromma flygplats inflygning! Så obegripligt vansinnigt att man bara kan skratta åt eländet idag. Tillbaka till Jägersro. Är det bara rätt folk som är med och styr så kan det naturligtvis bli ett lyft för Jägersro i allmänhet och svensk travsport i synnerhet. Jag håller tummarna för er där nere...

Då ber jag att få önska dig en härlig rosa helg. Själv ska jag möta upp ett glatt resegäng uppe på Arlanda till kvällen, det vankas travweekend i Berlin! För er som missar denna resa kan jag rekommendera vår Prix dÁmeriqueresa sista helgen i januari. Det är få platser kvar och först till kvarn som gäller. IDOL låter jag bara prutta på nu, det är en usel och ointressant samling kvar och det enda spännande är att se hur det kommer se ut i finalen när skäggmuffen åker på stryk. Till helgens V75a på Valla har jag från säker källa fått en klaring. Now Or Never Flair med Sobrilström är visst dunderklar och vi får 4 gånger smeten. Tugga på.

Visste du förresten att Lotta Bromé som nu fått sparken från Sveriges Radio efter sina övergrepp är "saknad" enligt SR:s pressklipp. DDR 2017 i ett nötskal.

Så får det bli...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig