Fredagsbrev, arkiv

20 oktober 2017

Äntligen................eller?
















Har hört att hösten drar vidare hemma i Svedala och det glädjer mig. Nere på Phuket är det som vanligt +34 och en skön bris som förhöjer tillvaron ytterligare. Vi har nu fått ner våra resevänner och det är full fart varje dag. igår kväll hade vi en fantastisk middag på en liten restaurang som vår chaufförs syster driver. Garanterat fritt från fina dukar och ryska menyer. Det blev en läng kväll där vi åt glasnudelsallad, Mangosallad, diverse kött från grillen, mer skaldjur osv. Vi avslutade med en iskall Sang Som. Tillvaron ter sig således riktigt behaglig. Hemma i Sverige verkar det dessvärre vara värre än på länge. #metoo har spritt sig som en löpeld och följer man media så verkar det som att var och varannan kvinna har blivit mer eller mindre "våldtagen" i unga år. Det här är lite knepigt tycker jag. Det är naturligtvis helt för jävligt när man läser om kvinnor som blivit utsatta av sådana grisar som t. ex. Fredrik Virtanen på Aftonbladet. Just Fredrik är ett kapitel för sig så han nästan alltid betett sig vidrigt, haft en skev kvinnosyn och dessutom puffat en del i mjölpåsen. Men nu översköljs vi med inlägg från kvinnor och tjejer som "går ut" och berättar historier som spänner vitt och brett från killa som snott deras suddgummin till lärare som våldtagit dem på toaletten. Det är som synes viss skillnad och här tycker jag att det saknas lite nyans just nu. Missförstå mig nu inte, jag förringar absolut INTE dem som blivit utsatta men jag måste ändå få funderat lite. För det första så verkar det som att många av tjejerna "hamnat" hemma hos snubbar som ibland är 25 år äldre! Hur "hamnar" man där? Vi kan läsa "-jag var 16 år och jag hängde med hem till "Nisse" 43. Visst, jag var packad ock så där men jag ville INTE ligga med honom! Tänkte bara att vi kunde "snacka" lite, och så där". Jag menar, hur tänker bruden där? Det är den ena biten sedan en annan liten synvinkel. #metoo flyger högt i alla tänkbara sociala medier och inom TV och tidningar. "Alla" kommer ut och berättar, ifrågasätter och agerar. Det är jättebra men var höll Almenäs, Stina Wollter och alla andra "metoo:are" hus när afghanernas övergrepp på tjejer under musikfestivaler och andra tillställningar pågick som mest?! Inte ett ljud. DÄR hade jag velat att kvinnorna agerade. #gohomeassholes borde spritts bland alla medsystrar men som sagt, inte ett pip. Att det här #metoo börjat spåra lite ser vi ju på den fundamentala blandning av äpplen och päron som nu sker. Martin Timell kastas ut från TV och hamnar i samma säck som våldtäktsmän efter att ha sagt "bög" och "hora" och varit allmänt otrevlig i produktionen kring "Äntligen hemma". Det här e bara trams och tyvärr så tar det fokus från det riktiga problemet. Hörde även att den falske lismaren Jan Guillou varit och tafsat och betett sig, föga förvånad. Aftonbladet blir mer och mer en vidrig vänstertidning där fler och fler anställda framstår som idioter och muppar. Å ena sidan så trumpetar man ut alla dessa öden som kvinnor mött under #metoo. Å andra sidan vill man inte namnge sin egen generalgris Fredrik Virtanen då man där tycker att domstol och polis skall hantera sådant. med andra ord vad har då allt det här #metoo för värde? Var är de dömda? Näe, låt polis och domstolar sköta det där eller???

Vi lämnar detta elände och glider elegant över på travsport. ÄNTLIGEN! Har Solvalla nu till slut fått rätt person på posten som sportchef?! Min första känsla är, naturligtvis ja! Anders Malmroth är en sympatisk och trivsam person med ett ordentligt travintresse och så långt är allt väl. Det som möjligen skaver lite är att han nu plockas direkt ur Kanal75:s interna lilla klick där ryggdunkande och tåtripp hör till vardagen. Det här tycker jag tyvärr ligger honom i fatet en aning. Å andra sidan så kan man ju hoppas på att Anders törs stå på sig och verkligen stånga på i kampen kring Solvallas överlevnad. Jag minns dock lite FÖR väl vad Hans G Lindskog tyckte när han för många år sedan klev in som "sportchef" på landets största travbana. Vi skall komma ihåg att just Solvalla har en lång historia av korruption, mygel, massmissbruk och annat elände. Men visst, nu skall vi se framåt och jag önskar Malmtoth lycka till när han efter årsskiftet kliver in genom glasdörrarna på Solvallas arkitektoniska haveri "sekretariatet".

Nu skall jag slå ihop maskinen för den här gången. Ikväll blir det grillade musslor och grillade tigerräkor uppe i Phuket town. IDOL tuffar vidare och ni fick 7 gånger degen när ni lirade mitt klara tips att just Olivia Åhs skulle få lämna förra fredagen. Ikväll åker Noah Gerstenfeld. Knatten räcker inte till trots det mesiga motståndet. Dunka in! Till helgens V75:a på Örebrotravet så kan vi lugnt men bestämt gå emot Nuncio och det gör genom att lira tungt på Spring Erom. 14 gånger Changen utbetalas. Ha nu en fin hösthelg så hörs vi igen nästa fredag och glöm inte att anmäla dig till vår Prix dÁmerique resa!

Visste du förresten att Löfvens morfar var nazist och att Såssarna tidigare drev "rasbiologiska institutet". KD startades för övrigt av just, nazister. Ändå är det idag 2017 de som förespråkar SD:s politik som kallas "rasister".

Så får det bli...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig