Fredagsbrev, arkiv

15 september 2017

15 minutes of fame...

Det var väl inga våldsamma demonstrationer vi fick se i onsdagskväll nere på Jägersro direkt. Jag hade velat se fem traktorer som körs ut på banan och parkeras i bredd innan man "bryter av nyckeln" och kliver ur! DET hade varit en demonstration det. Men OK, nog fick det viss effekt ändå. Det är naturligtvis hög tid att de aktiva verkligen sätter ner foten och inte längre låter slipsmupparna uppe i Silvergrisen driva sporten ner i källaren. Det vilar en förbannelse över V86. ATG är tydligen nöjda med spelomsättningen och ser ju som vanligt bara till pengar. Personligen har jag aldrig uppskattat spelformen och om jag minns rätt så har jag hittills spelat V86 fyra gånger sedan starten. Vi får nu se om någon av mupparna kommer att lyssna på de aktiva. Robber Bergh var inte helt oväntat ute och kommenterade "demonstrationen" och var inne på det här när Reijo och många andra veklingar grinar sig rödögda när V75 starten ibland blivit försenad pga. haveri hos ATG. Då gnäller man över att det inte går att förbereda pållarna klokt (naturligtvis bara trams). Men som Bergharn noterade så var det inga större protester nere på Jägersro när man nu MEDVETET sköt fram starten. Vi följer soppan och får väl se hur det slutar. Fick jag bestämma så skulle V86 skrotas direkt och Solvalla skulle åter få börja köra "riktiga" tävlingar på "sin" dag. Tisdagstravet kommer att bli en flopp, tro mig...

Om vi går över på politiken så fick vi nu i veckan åter se hur vidrigt falska och veka våra politiker är. Man vänder sig åt alla håll och kämpar febrilt för att få vara kvar vid "makten". Det står mer klart för varje dag att vi snart bara har ETT enda parti som står för sin ideologi och sina värderingar och det är SD. Eventuellt kan man även lyfta fram FI och Gudrun i detta sammanhang även om vi andra ser deras politik som tokig och oseriös. De verkar i alla fall stå upp för SINA värderingar och sådant skall vi vara rädda om. Det är liksom demokrati.











På söndag är det kyrkoval! Deltagandet brukar vara skrämmande lågt och det är hög tid att vi nu tar detta val på allvar. Som du nog har "noterat" så håller Sverige på att förändras, i en riktning som i alla fall skrämmer mig. Det är inte långt kvar innan vi kommer att få se ett renodlat muslimskt parti rulla igång och då kära PK-muppar kommer det att hända grejer. Skall vi då stå med Svetsarn och kappvändarna vid makten så är det godnatt direkt. Att kyrkan idag lutar farligt mycket åt vänster är ju väl känt. Man stöttar Imamer, struntar i de kristna som förtrycks av muslimerna och Islam. Nu gäller det att åter stärka upp kyrkan. Så även om du inte har något större engagemang kring kyrkan så hoppas jag i alla fall att du knallar iväg på söndag och drar ditt strå till den lilla stacken...

Per Morbergs skärbräda!

Mer trav. För något år sedan när jag snackade med Hultman så kom vi in på det här med att travsporten är något man egentligen aldrig kan lämna helt. Stefan var (och är troligtvis fortfarande) ganska tveksam till att han skulle kunna dra igång en större träningsverksamhet igen. Han hade dock precis börjat gästspela lite på ATG-live och kände att han i och detta i alla fall kunde vara med i sporten på ett sätt. Att det där skulle vara en gjuten succé förstod jag direkt. Idag har det ju utvecklats och det är idel hejarop kring Stefans medverkan och det här kommer absolut att fortsätta, om jag känner Stefan rätt. Under tiden som aktiv tränare så var Hultman lite av en ensamvarg där många aktiva viskade om allt från "silverskeden" till att Stefan var för jäklig mot sin personal osv. Det där är Stefans styrka idag i den roll han nu håller på att få inom trav-TV. Hur han var som arbetsgivare råder det så klart olika uppfattningar om. Jag känner personer som tycker att Stefan var en mycket bra arbetsgivare samtidigt som en del har saker som de inte alls uppskattat. Nu har det gått en bra tid, Stefan har även gått ut klart och tydligt och beskrivit att han ibland var en rätt sopig arbetsgivare som kunde dundra på alldeles för mycket (oj, vad jag skulle uppskatta om flera travtränare kunde visa lite ödmjukhet istället för att knalla på i samma falska fotspår år efter år). Det här med avundsjukan mot Hultman och allt som han "fick" ute på Menhammar (vilket inte alls stämmer och jag hoppas och tror att vi en dag får en bok i ämnet) har han bara glädje av nu när han sitter och kommenterar travet. Stefan är, till skillnad från Stig H, Forsgren och tidigare Thomas Nilsson helt i avsaknad av ryggar han behöver klia och kollegor som han är beroende av och behöver hålla bakom sin egen rygg. Det är därför Hultman kan säga att en häst är halt när den är just halt. Vi skulle kunna hitta massor med klipp där t. ex. Thomas Nilsson står och skruvar på sig i studion "bakbunden" och inte törs säga som det är. Med andra ord, Stefan Hultman i trav-TV är en formidabel succé och för mig så var det givet redan från början...

Nu tänkte jag lägga ner för idag. Nästa fredag så komponeras Fredagsbrevet nere i Grekland. Våra resor börjar nu dra igång allt mer så det blir Rhodos, Thailand, Berlin och mycket mer framöver. Vi håller även på att börja boka upp platser till Prix dÀmerique och vill du hänga med på en kul travresa så är du mer än välkommen. Kanske jag då kan få bjuda på en fin vinnare till helgens V75:a uppe på Bollnäs. I sista avdelningen så får vi se en mästerlig styrning av Torbjörn Jansson vilket resulterar i en enkel seger för Pastore Bob till 9 gånger retsinan. Vassego. Ha en fin helg så hörs vi nästa fredag igen.

Visste du förresten att det är förbjudet att knuffa en älg ur ett flygplan i Alaska.

Så får det bli...

1 kommentar:

  1. Morbergs skärbräda!!! Skämtar du eller...? :-)
    Hehehe....jag sågar upp en sån på en minut och det är Gratis.

    Med vänlig hälsning Kenta H

    SvaraRadera

Om mig