Fredagsbrev, arkiv

21 april 2017

Sol på Phuket, mörker i Paris...

Här nere på Phuket trycker solen på och vi är varje dag stadigt över 30+ Changen serveras fortfarande förförande iskall och våra resevänner avnjuter dagarna med nya äventyr och utflykter. Hemma i Sverige är allt som vanligt där galenskaperna avlöser varandra. Läste precis om den invandrade våldtäktsmannen som nu ÄNTLIGEN utvisats från vårt land och då krävde att Kriminalvården klämde in sitt kort i automaten ute på Arlanda och tryckte sedelbunten i invandrarens smutsiga tassar. Typ 40 000:- krävde han totalt för att “gå med på” att utvisas. De av Stefan Löfven tillsatta inom kriminalvården kraxar nu om “otydliga regler”. Jag tror jag spyr.

I Paris har dadeltrampare varit i farten igen och en polis fick åter sätta livet till i sin tjänst. I Frankrike har man ungefär 10 000 äckel som finns på en lista över “riskpersoner” som kan eller har anslutit sig till smutsiga terroristorganisationer. Individen som utförde det senaste dådet i Paris sägs ha funnits med på denna lista. Det är snart val i Frankrike och Marine Le Pen går starkt framåt. Hon vill att man DIREKT skall kasta ut samtliga 10 000 som finns med på listan och eftersom de bara är “låtsasmedborgare” med dubbla medborgarskap så skulle de enkelt kunna kastas tillbaka till sina grisiga länder. Jag tycket det låter som en utmärkt idé. I PK-bladet skriver hobbykommunisten Wolfgang Hansson följande: “-blir hon president är det slut för Europa som vi känner det”. En följdfråga på det. Frågar vi polisen i Paris, de anhöriga till offren vid Drottninggatan eller någon annan person som har fått smaka på verkligheten så är jag inte så säker på att de verkligen är SÅ sugna på att behålla det Europa “som vi känner det”. Må det blåsa nya vindar över Europa! Rödvinsvänstern, kultureliten och alla andra veka kan försöka skrämmas och hota bäst de vill. Sverige i allmänhet och Europa i synnerhet behöver ordning och reda så vi får ett samhälle där vi kan vara trygga och för att uppnå detta så behöves stenhårt och brutalt motstånd mot de mörka krafter som nu försöker ta över med hot, våld och död…

Näe vi lämnar skiten och tittar över på travet en stund. I morgon är det äntligen årspremiär nere på Visbytravet och Mellby Agent skall ut i ett montélopp. Han är tippad stensist så vi ligger lågt första starten. Annars känns det alltid extra kul när Skrubbs kör igång, nu med bredare bankropp och flyttad startdistans för att underlätta tilläggsvolter m, m. Jag har ju varit på Gotland med hästar till och från i snart 35 år och har alltid hängt ihop med alltid lika schyssta och trevliga Hassborgs. Fast av en tillfällighet så var jag några somrar i ett annat stall…

Vi satt som vanligt inne i Hassborgs kombinerade kontor/fikarum/selkammare när det plötsligt kommer in en bedårande snygg brud (tyckte jag i alla fall). Hon skulle överta en svart travare som skulle bli ridhäst om jag minns rätt. Det här dryga 20 år sedan. Det visade sig senare att hon naturligtvis hade kille, en riktigt sympatisk och trevlig dessutom. Tiden gick och av en tillfällighet fick jag vid ett annat tillfälle höra att hennes kille ville ta körlicens och att de inte hade någon lämplig häst i stallet för detta. Jag erbjöd genast Stall Rosas flaggskepp Smaragd Rosa för uppdraget! Smaggan må har varit svårmotiverad i loppen men stabilare, klokare och bättre licenshäst´har ALDRIG trampat på en travbana. Tjejen hade ingen licens men hennes kille hade amatörlicens. Tillsammans jobbade de med ett mycket begränsat material och fick faktiskt fram några starhästar, den svarta “ridhästen” vet jag inte vart han tog vägen. En av de första hästarna som hon jobbade fram som helt ny fd. “ridtjej” var en mycket krånglig och het märr eRosalind´s Guy och det blev ett flertal besök i diverse diken och Ainbuskar ute på Skrubbs innan det var dags för debut. Några år senare vann märren både försök och final uppe på Solvalla i Expressens Rikschampionat!

Men tillbaka innan dessa framgångar. Killen som ville ta körlicens fick naturligtvis låna Smaggan och alla utbildningslopp fortlöpte så klart helt utan problem. När licensen var i hamn så valde man att fortsätta att låna Smaggan då det kunde vara en lämplig häst att börja tävla med. Smaragden hade då på sina 35 tidigare starter bara fått pengar en enda gång så målet var nog mest bara att ta sig runt felfritt. Jag minns att jag själv var nere på ön och såg loppet. 700m kvar så började Smaggan som vanligt bromsa betänkligt, hon tuggade och fräste i manisk iver att spotta ut bettet medan killen i sulkyn satt blixtstill utan körspö och åkte med. Då plötsligt hände något. Smaggan var jumbo när de gick in i sista sväng då hon plötsligt börjar ta i igen! Jag fattade ingenting men kunde till min stora glädje och förvåning konstatera att en “rykande” spurt till slut resulterade i en femteplats! I sitt livs 36:e start dubblar hon plötsligt insprungna pengar. Hon blev kvar några starter till så killen kunde köra några lopp till men då hade Smaggan genomskådat det hela och några mer pengar sprang hon inte in innan hon togs till avelsboxen.

Något år senare hade jag Jevelina igång i stallet och då blev det så att jag stod hos de som hade lånat Smaggan när jag var nere på Gotland. Jevelina gick riktigt bra och vann faktiskt flera lopp nere på Skrubbs. Jag sov ibland över hos dem och vi umgicks en del. Jag minns speciellt en kväll när vi värmde pizzor i deras ugn, med kartongen kvar! Efter ett tag brann det rätt bra i ugnen men det hela ordnade sig förvånansvärt bra. Åren gick och vi träffades på olika travbanor vid flera tillfällen och nu hade tjejen egen licens och körde lopp. Hennes kille ville mest prova hur det var att vara travskusk så efter sin första säsong tillsammans med Smaragden lade han körspöet på hyllan och lätt sin tjej ta över.

Jag har ofta genom åren haft en tendens att vara “lite” sent ute i allmänhet. Ofta rullade jag in som sista bil och släp på färjan över till Mariehamn och även på travtävlingarna kunde jag sela och värma utan speciell stress så att säga. Den här tjejen jag nu berättar om spelar i en annan division, det kan inte finnas någon aktiv alls som är i närheten av den disträ och stillsamma framtoning som hon utstrålar (Ola Samuelsson går utom tävlan). Genom alla år som gått så har vi alltid haft lite sporadisk kontakt, de är nu sedan länge gifta och har familj (jo jag vet, åren går). Vid något tillfälle när jag behövde montékvala Smaragd Rosas lilla ädelsten Bauxit Rosa så tog jag naturligtvis hjälp av min gamla vän. Idag var vi 2017 och genom alla år i travet så har jag sällan träffat någon mer sympatisk person och det är alltid lika kul de gånger man råkar stråla samman. Varför skriver jag nu om den här Gotländska tjejen?! Jo, i onsdags åkte hon ner till Åby och förnedrade stortränare och hyrkuskar genom att enkelt vinna på V86! Stort grattis Anna Karin! Hälsa Jonas…

Anna Karin och Bauxit Rosa.

Nej mina rosa snälla vänner nu blir det grillad makrill. Ha en fin helg så skall jag passa på att ge dig en klaring till V75. Om nu Nicklas Westerholm kan hålla i grejerna den här gången så kanske vi kan få tillbaka degen på Mr Dream Coktail i 4e avdelningen?! 12 gånger skall vi ha. Må väl så hörs vi igen.

Visste du förresten att Sveriges vice Statsminister har typ 2 % av väljarstödet.

Så får det bli…

 

1 kommentar:

  1. Låter som ett högt stöd för en vice statsminister!
    Samtidigt så läser man att plötsligt så har man högt förtroende för Statsministern (!?!)
    varför då?
    Jo han hanterade terroristdådet i Stockholm bra..........
    hade det inte varit bättre att agera innan?
    Då kunde t o m jag gett honom en fjäder i hatten.
    Tror t o m jag kan stå efter ett terrordåd och "vara tydlig" som det så bekant heter.
    Vämjeligt om du frågar mig!

    Mvh Suck

    SvaraRadera

Om mig