Fredagsbrev, arkiv

03 februari 2017

Han kom, han sågs, han mosade...

På plats ute på Bageri Ekerö, fredagens första spaning. Bortskämda barn del 2. Idag skulle det fikas med Mamsen och naturligtvis pekade ungen på den största bullen och sedan något otippat på en “laktosfri-Hallonsmoothie”! De har nu suttit bredvid mig i knappa 7 minuter och det är naturligtvis redan stopp i maskin. Av det jag kunnat utröna så skall reklamationen denna gång bestå i att “-bullen är kladdig” samt “-det är hårda saker i drickan”. Det “kladdiga” beror antagligen på att den delikata bullen är penslad för att bli ännu smaskigare. De “hårda sakerna” i hallonsmoothien är troligtvis små kärnor från de färska hallon som mixats till drycken. Nu gnäller ungen så mycket om det “kladdiga” att de nu tvingats besöka toaletten för att tvätta av de små läskiga fingrarna från knatten. Tänkte nu gå över till förra helgens stortrav men vänta lite, nu kommer unge nummer två med bifogad mamma och sätter sig på andra sidan om mig! Måste analysera. Även där den rosa laktosfria hallonsmoothien! Antingen är det färgen som lockar eller så är det de skadade föräldrarna som bara MÅSTE pådyvla ungarna laktosintolerans, glutenskada och andra hittepådefekter. Tacka vet jag det sunda 70 talet. Jag är övertygad om att all radon i betonghusen förskonade oss barn från alla dessa “intoleranser” som dagens generation verkar ha en nästan pervers fetisch till. Tillbaka till unge nummer två. Här har det beställts en rejäl tårtbit av prinsessmodell. Med tanke på att konditorn som står bakom mästerverket är sprungen ur Munsö Lounge så vet jag att det är en delikat skapelse. Hur går det då för knatten. Ja, det är precis som vanligt, marsipanen pillas naturligtvis bort och det skrapas nu lite förstrött över grädden. Jag törs sätta en bra slant på att c:a 70 % av tårtbiten blir kvar på tallriken. Vänta, nu måste ungen plötsligt gå på toa. Mammi 2 med nytt barn är nu inne på samma toalett som Mammi 1 var alldeles nyss med barnet som hade SÅ kladdiga fingrar. Spektaklet ute på Bageri Ekerö fortsätter. Ser nu till min förskräckelse att barn nummer tre är på väg in, tillsammans med en klassisk SUV-pappa. orkar inte mer…

Barn 1. Kladdiga fingrar och orörd Hallonsmoothie.


Barn 2. Prinsesstårta och nästan orörd hallonsmoothie.

Nu backar vi en vecka. Det var ett glatt resegäng som möttes upp ute på Skavsta flygplats där vår resa startade. Vi hade ICA-handlare från Norrland, kuskar som vann på Solvallas V86a samma vecka och spräckte mitt system. Vi hade även representanter från Travkompaniet och Thailandsresenärer från Enköping. I samlingen hittade vi även hästhomeopater fd. hästskötare med digert CV. Kort sagt ett härligt gäng! Vi hann med mycket ostar, många vinflaskor, saftiga köttbitar och rejält med Champagne. Ute på Grosbois var allt precis som vanligt och nere vid Lindqvists borg rullade bussarna tätt. På Vincennes hade jag två objekt som jag följde lite extra. I Prix dÁmerique hade jag ögonen på Prinsess Grif men det blev inte riktigt som jag hoppats. En annan pålle som jag tittade närmare på var Venkatesh men honom återkommer jag till. Att Bold Eagle skulle mosa sitt motstånd var ju på förhand ganska givet och det som imponerar mest på mig är hur fina lopp han får varje gång. Franck Nivard kör hästen med otrolig finess och det är en del av framgångsreceptet. För de svenska hästarna blev det både bra och dåligt. Redén måste naturligtvis vara nöjd med resultatet på sina pållar. Ingen av dem var i närheten av att segerstrida men de presterade ungefär på sin förväntade nivå. Anna Mix borde ju inte ha startat alls (vilket hon ju sedermera inte heller gjorde!) och formen på Oasis Bi hittade vi senare på söndagskvällen i ett soprum bland ett gäng tomma mussellådor uppe i Montmartre. Efter målgång så dock Bold Eagle knackig ut och jag tror nog att han får lite ledigt nu.

Över till Venkatesh. När hästen lastades ner till Kolgjini så blev jag en smula tveksam. Den här Varennekillen är ju av den ängsliga typen och Luddes träningskoncept borde passa ganska illa, tänkte jag i alla fall. Efter några tveksamma insatser på hemmaplan så gick lasset mot Paris. Vincennes visade sig passa perfekt och att ligga på rulle i överpacade lopp blev vinstgivande direkt. Att däremot ta ut honom från framspår bakom bilen en Prix dÁmeriquesöndag för fulla läktare var däremot inget smart drag. Att han redan innan loppet visat tecken på att inte må riktigt bra borde ju vara skäl nog för att stå över, men inte då. Nu blev det platt fall och jag undrar hur han mår idag.

Stefan Hultman hade boostat upp sig för en liten tripp till Paris under söndagen och han fick ett minst sagt varmt mottagande! Planen var att han skulle resa ner över dagen och det blev precis så. Stefan hälsade på hos Venkatesh och jag tror nog att han innerst inne ville ta med honom hem till Munsö! Vi kom hem från Vincennes vid halv sju på söndagskvällen och en timme senare satt vi och åt entrecote uppe vid Rue Lepic. Jag pratade då med Stefan i telefon och när vi fick in vår Creme Caramel så satt Hultman redan  i favoritfåtöljen ute på Munsö och kopplade av! Jag kan garantera att den transfern, Vincennes-Munsö, är den snabbaste som någonsin utförts…

Stefan hälsar på Venkatesh nere på Vincennes!

Lite bilder från vår underbara helg ner i paris!



Hej då Paris, vi ses igen. Eftersom vi faktiskt har så fantastiskt trevligt och kul på våra resor så törs jag med gott samvete tipsa om vårens travkryssning till Tallinn! Sportsmässigt “en bit” från Prix dÁmerique men trivselfaktorn är minst lika hög! Vi skall äta 8-rätters, festa ombord, besöka Tallinna hippodroome, dricka estnisk pilsner bo på SPA-hotell och mycket mer. Utresa är 19/5 så det är en perfekt uppladdning inför Elitloppshelgen! Läs mer om resan här.

Nu till helgen så rullar en sömnig V75a igång nere på Åbytravet. Jörgen Sjunnesson som fick bita ihop så pass att han nu har fria bettskenor har i alla fall nyligen vunnit lopp. På lördag är det dags att göra detsamma på V75. I avdelning 3 kör han Lonely Star och med en kylig styrning så får vi 13 gånger baguetten. Tack Jörgen!

Nu tänkte jag slå ihop maskinen för den här gången och åka in till Solvalla och titta lite på trav. Ni får ha en skön helg mina rosa vänner. Du har väl inte missat att Mellon rullar igång nu i helgen?! Göteborg står som värd och det är en vidrigt unken omgång men två av låtarna skall ju trots allt gå vidare till den stora Mellofinalen. Här kommer mitt tips! Nano & Boris till final och De vet du & Ace Wilder till andra chansen! Bara att lira. Oddsen hittar du här.

EXTRA EXTRA! Det visade sig till min enorma förvåning att unge nummer 2 moffade i sig HELA tårtbiten. Hallonsmoothien för 27:- blev dock kvar på brickan…

Visste du förresten att Jonas Gardell är “rädd” igen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig