Fredagsbrev, arkiv

30 december 2016

Gott Nytt ÅR!

Så har 2016 snart passerat och rent allmänt tycker jag att det var ett skit-år på flera sätt. För min egen del så blev tävlingsåret nästan helt spolierat för vår fina Agent men på den fronten ser jag fram mot ett betydligt bättre 2017. Ute i världen har krig och elände fortsatt sätta djupa spår. Dessutom har ju de dadeltrampande amöborna utfört diverse attentat mot civiliserade oskyldiga människor och där kommer vi nog dessvärre få se ett eskalerande framöver…

Trav-året har bjudit på massor av fin sport men även en del mindre trevliga saker. Roger Walmann har haft “en smula” problem på personalfronten och Jörgen Sjunnessons sms:ande fick ett brutalt slut. Läste förresten ett twitterinlägg från Patric Skoglund, han som INTE ville “besudla” sin häst med att ha Sjunnesson bakom nyligen. I tweetet skriver Skoglund om Peter Untersteiner som han anser är en av landets mest sympatiska tränare. Känns då lite ironiskt att det är just Peter U som har häst i träning åt,  Jörgen Sjunnesson…

En annan som är ute på cykeln är Bengt Olsson, ägare till Lover Face. Han gråter nu krokodiltårar efter att hästen nu stängts av ett år från tävlande efter att ha tävlat dopad i Mastodontmuppen Fabrice Souloys träning. “–De straffar en oskyldig person”, säger han. Det sjuka är att han haft kvar hästen i träning hos Fabrice även efter dopningsavslöjandet. Ruttet, sa Bill. Genomruttet, sa Bull.

I morgon är det nyårsafton och jag har ett minne från en nyårsafton för dryga 30 år sedan, närmare bestämt 1985. Då var det nyårsfest på Piperska muren och jag hade Catarina Lundström som bordsgranne. Det blev en en kväll som övergick i natt och nyårsraketer. Jag var där med min gamla vän “Foto-Lasse”. Klockan var ungefär 2 på när vi knallade ut i natten för att ta sikte på en taxi för färd mot Sundbyberg. Mitt i gatan låg “Steffe”. Ni som vet vem jag menar vet PRECIS vem jag menar, ni andra får låta fantasin hjälpa till. En som absolut vet vem jag menar är Tommy Berghagen ute på Menhammar. Han och “Sens” hade mycket ihop med “Steffe”. Hur som helst, vi fick upp Stefan i horisontalläge och samåkte sedan i taxin mot Sumpan. Jag bodde på Vattugatan nere vid Tonys grill medan Stefan bodde på Eliegatan strax bredvid. Klockan 7 på morgonen stod jag i en iskall dusch och försökte vakna till. Jag hade inte druckit nämnvärt under kvällen som avlöpt men var ändå förtvivlat trött. Jag fick sedan liv i Lasse och vi drog sedan iväg ut till Drottningholm och Lovön där jag hade mina hästar. En av hästarna var Active Bowler märren Västerbo Supra och nu var det “så lyckligt” att vi skulle starta på Örebro på nyårsdagen. Jag minns att det var svinkallt och jag hade rosa gympadojor som naturligtvis förvandlat fötterna till isblock redan innan det var värmning. Strax efter klockan 14 gick loppet och som vanligt prickade jag perfekt från bricka 6 och var på väg till ledning när lilla Supra rullade över i galopp! Det tog således slut redan där och jag minns att det kändes “så där”. Det var en sliten Dennis som kastade ankar på Vattugatan 16 sent den kvällen…

I morgon kommer det att bli ett betydligt stillsammare nyårsfirande här ute på Munsö Lounge och med detta, årets sista Fredagsbrev vill jag önska mina rosa vänner ett riktigt Gott Nytt År! Du skall få TVÅ! nyårspresenter av mig. Det första är en länk till vår video till låten “Sky”. Den spelade vi in 1983 har jag för mig. Vårt band Quo Vadis var stora i nästan hela Farsta och vi hade även många lyckade spelningar på Engelen i Gamla Stan. Du kan se videon och avnjuta låten här. Sedan avslutar jag med en absolut stenklar till V75 på Mantorp under nyårsafton. Redan i den första avdelningen har jag en stenandes klar i Quippini! Vi får 16 gånger raketen och det är ett kraftigt överodds. Lasta in!

Visste du förresten att jag vet vem som vinner i kalkonprogrammet “Stjärnkusken”.

Så får det bli…

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig