Fredagsbrev, arkiv

08 juli 2016

Vilken vecka!

Det har varit en mastig vecka och nu vankas en härlig helg! Vi börjar med “Sommartravpratarna” på atg.se. Efter ett litet uppehåll är man nu tillbaka med fyra nya program denna sommar. Det här är en bra idé och jag minns speciellt Micke Nybrink, Johnny Takter och Lutfi Kolgjinis upplagor. Att man nu bara har 4 stycken känns fjuttigt värre. Som vanligt har jag snällt suttit och väntat på att de skall höra av sig så att travälskarna ute i landet kan få ett “sommartravprat” att minnas men icke sa Nicke. I år valde man (föga förvånande) att plocka med Kee Marcello! Det blir naturligtvis otroligt intressant och spännande att höra alla dråpliga historier, känslostormar efter framgångar och allt annat som Kee upplevt under sina 12 månader som aktiv inom travsporten…

Näe, riktigt trist om du frågar mig. Lennart Forsgren har ju en “något” längre och större karriär som aktiv och det avsnittet vill jag inte missa. Matilda Perssons väg fram till defileringsvolten uppe på Gävletravet blir nog en höjdare men mest intressant hoppas och tror jag att avsnittet med Kaj Widell blir. Då, på det tidiga 80talet när Gunnar Nordin hängde av sig sidendressen, Sören for till USA och Uffe till Frankrike lämnades Stig H Johansson ganska ensam på tronen. Snacket gick då huruvida det skulle bli Torbjörn Jansson eller Kaj Widell som skulle bli den som utmanade Mäster Johansson kring tronen. Med facit i hand så blev det en norrbagge, en finsk gruvarbetare, en grönsakshandlare och en fräknig fux med bruna trädojjor och i alla fall ETT objektiv i ordning som tog fighten.

Torbjörn Jansson har under hela sin karriär pendlat mellan mindre verksamheter med färre framgångar och större varianter där resultaten genast blev bättre. Tobbe är en av landets genom tiderna skickligaste kuskar och har man passerat Stall Tilly med livet och hedern i behåll så har man uträttat stordåd, så även som tränare har Jansson visat på ett enormt kunnande. Tobbes sämre sida är egentligen ganska rolig. Ingen kan väl som Tobbe underprestera så kapitalt efter några motgångar ute på ovalen?! ALLA som någon gång vistats i hans närhet eller besökt en totolucka har ju missat det enkla faktum att, har Torbjörn Jansson bränt med en favorit och sedan kört startgunga i nästa lopp så kan du plocka bort honom från allt spel! Om en travdag börjar illa för Jansson så förblir dagen exakt så! Fast å andra sidan så är det rätt sällan som han bränner så mycket. En av landets skickligaste kuskar som sagt. Själv minns jag en dag när jag hade min egen Bussig Pärup installad hos Uffe Nordin. Sören skulle flyga över till Sverige och köra Uffes hästar under en tävlingsdag. Jag vägrade sätta den mannen bakom min stressade Galomir-vän så jag satte upp Torbjörn Jansson. Lite grymtande i stallet blev det kanske. Femma efter ledning till 150m kvar, lugnt och tryggt kört av Jansson. Bussig Pärup var inte som alla andra att köra. Fråga Norse, Pär Hassborg eller Rolle Davidsson ute på Menhammar…

Tillbaka till Kaj Widell. Jag vill nog påstå att Kajan i princip var lika skicklig i vagnen som Torbjörn och som tränare tror jag faktiskt att han till och med var ett strå vassare! Widells väg från det tidiga 80talet fram till idag har varit slingrig och med många tunga uppförsbackar. Då, kunde man se honom på Spiltan i Sundbyberg eller på sina rullskridskor. Bra perioder blandades med formsvacke-VM och det påverkade naturligtvis hela hans karriär. Nu hoppas jag alltså att vi får höra en gripande berättelse och sedan önskar jag att alla nya coola häståkare förstår att de är långt, långt efter när det gäller att KÖRA häst. När olyckan nästan var ett faktum mitt i en dånande Elitloppshelg så redde Kaj Widell ut situationen, satte sig tillrätta i vagnen och vann sedan loppet! För bara någon vecka sedan såg jag en toppkusk på Solvalla stryka och köra av banan efter att pållen ruskat lite på huvudet i startvolten…

Sprintermästaren är över och Tarzan har gjort det igen. Jag vet att plånboken är sprängfylld och att Stefan kan leka fram sina resultat helt utan press från utomstående och okunniga hästägare men det skall göras! Bob Dylan kan säkert köpa upp varenda gitarr och munspel i hela världen men kommer ändå alltid leva sitt liv som kraxande och tondöv. Jag är riktigt imponerad av Tarzan. Jag minns bl. a.  Curling Born och K.B. Harvester, några av de pållar som promenerat många mil i grimskaft runt Solvallas stallbacke och BG-bana.  Envishet, nyfikenhet, tålamod och finlir var och är receptet. Känns det igen? Ja, det är nog de viktigaste delarna för en lyckad karriär inom travsporten. De flesta aktiva faller faller oftast på de två sistnämnda. Nu var det Uncle Lasse som mosade motståndet och som brukligt nu för tiden så är det importerade broilers som dominerar. Men även där gäller det ju att hitta rätt. Hur många Jänkarhästar har vi inte sett falla platt när de börjat starta i Svedala?! Nej, ett jättegrattis till Stall Melander!

Vi hoppar vidare. Är det någon mer än jag som saknar Johnny Takter? Visst, vi ser honom på banan och han levererar fortfarande eleganta styrningar men jag vill höra MER från honom. Johnny försvann från Facebook där han ofta satte klockrena analyser och vi är många som saknar detta. Kom igen Johnny, kaffet står på här ute på Loungen…

Veckan har som sagt varit späckad. EM-fotbollen är inne på upploppet och nere i Visby är det Almedalsvecka. Det är ju lite “mellanår” men inte mindre viktigt för det. Jag missade några lopp från Halmstad under torsdagskvällen då Jimmie Åkesson klev upp på scenen klockan 19:00. För dig som missade talet så kan du lyssna på det här. Sällan har vi väl hört så många kloka analyser och sanningar från Almedalen som just denna torsdagskväll. Rikspolischefen som grillar korv med knarkmaffian och delar ut armband till våldtäktsmän blev naturligtvis kapad strax ovanför hälsenornas nedra fästen och varför det fortfarande brinner bilar varje dag i förorten hade Åkesson både svar på och lösningar som skulle innebära förändring direkt. Kloka ord, inte missa.

Ungefär samtidigt som Jimmie Åkesson förberedde sig för talet så sköts ett flertal vita poliser ihjäl av en svart man i Dallas. Ingenstans har vi kunnat läsa om detta vansinnesdåd som ett “hatbrott” eller ett attentat med “rasistiska förtecken”. Näe, “hat” och “rasism” existerar tydligen bara i en riktning om vi skall tro PK-media. Ett dygn senare begås en ny våldtäkt av en invandrare på en Musikfestival. Hur går det till? Vem kar köpt biljetten. Är det våra migrationspengar som går till att köpa dyra biljetter till musikfestivaler till invandrargrupper som borde sitta och plugga svenska istället?! Näe, nu blir jag så där irriterad igen. Måste lämna eländet och istället vill jag avsluta veckans Fredagsbrev med en klar vinnare till Halmstads V75-tävlingar. I fjärde avdelningen verkar Bula Bula AM bli favorit trots två galopper på slutet, fel startmetod och för kort distans. Vi skrattar bara åt det hela och lastar in på Min Finish istället. Full körning, långt upplopp och bra häst. 11 gånger gruset. Vassego. Nu skall jag ta helg. Må gott så hörs vi igen nästa vecka. Du missar väl förresten inte att boka in Berlin travweekend i november? Snart fullbokad.

Visste du förresten att sengångarna kan lugna ner sig så mycket så deras hjärta slår en gång i Minuten. (Värre än Ola Samuelsson).

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig