Fredagsbrev, arkiv

01 april 2016

Vem behöver Aprilskämt? Vi har ju Löfven...

*Det är inga Aprilskämt i detta Fredagsbrev*

Under min tid som kommunpolitiker i Fullmäktige fick jag en god insyn i hur det fungerar när två parallella “verkligheter” rullar på, sida vid sida utan att någon gång bli en och samma. Vi har det sunda förnuftet och den verklighet som vi befinner oss i och den andra linjen där floskler, låtsasengagemang, och allmänt PK-trams är klassiska rättesnören. Precis så ser idag “debatten” kring vår kära sport ut. Aktiva säger vad de tycker via bloggar, krönikor och hemsidor m, m. och de vid skrivborden blir tvungna att “välja andra planhalvan” i typisk PK-anda trots att de egentligen både håller med och skulle vilja sluta upp.

Jag har som aktiv luftat mina tankar i Stall Rosas Fredagsbrev i 20 år nu. Varje fredag året runt, således mer än 1 000 Fredagsbrev. En sak kan jag i alla fall säga, att ifrågasätta är att bry sig, men det kostar på. Idag vill man från Silvergrisen antyda att Kolgjini och andra ifrågasättare borde vara “lite försiktigare” i sina uttalanden och inte föra dem i “bred media”. Ängsligt och kontraproduktivt på en och samma gång. För många många år sedan öste jag en hel del galla över några kuskar som jag tyckte drev sina hästar både fult och hårt. En av dem, en Solvallatränare med en fot i stallet och den andra i totoluckan blev “kränkt” och kontaktade “huvudkontoret”. Jag blev uppkallad till Uffe Risinger och gänget i Silvergrisen där jag skulle ställas till svars. Här hängde min B-tränarlicens löst. Kunde det vara så att jag hade “skadat travsportens anseende” när jag på mitt sätt kritiserade mattpiskarna ute på ovalen? Man hade skrivit ut en hel del “Fredagsbrev” och nu skulle jag förklara mig. Det hela slutade med att min licens fick ligga kvar och än idag så rullar Fredagsbreven ut varje vecka. Det uppenbara vid min “träff med makten” var att vi var ganska överens. Det VAR inte kul att vara en fyrfotad Superman eller stå i ett Hammarbystall. Det knepiga var att ifrågasätta saken utan att hamna utanför “fållan”. Att svensk travsport är på väg utför är ju som bekant ett faktum och så länge vi inte öppet kan ifrågasätta och “klaga” på det som vi tycker är fel så kommer det ALDRIG att kunna bli någon förbättring…

I onsdags var Nuncio ute och luftade sig. På alla sociala medier kunde vi genast konstatera att det var vinnaren av Elitloppet 2016 som vi fick skåda. Host, host. Så här brukar det alltid låta när det är årsdebut. Nu var Nuncio förvisso jättefin, tiden är fullständigt ointressant, men fin, det var han. I ett sällskap där konkurrenterna heter I Saw You och Democrat ter sig glansen dock lite som kattguld. Jag vill syna Nuncio i några riktiga lopp och fortsätta se honom springa rakt och inte hänga på en töm innan jag ställer mig i hyllarkollektivet…

I övrigt så är det minst sagt grus i maskineriet var de rosa hästarna beträffar. Två gånger i rad så har vi anmält vår lilla krigare och hamnat som förstareserv när listan kommit! Nu ramlade vi till sist med och idag skulle då ett enkelt montélopp på Örebrotravet avverkas. Men nu skulle Fru Fortuna åter kasta sina spyor över oss. Några feta sparkar på Agentens skenben levererat av en äcklig Islänning i hagen slängde in stockar i hjulet. Man blir så trött.

Så var det rast och vila igen…

Vi lämnar travet och går vidare till lite migration, eller rättare sagt, brist på RIKTIG migration. Nu skall modulbyggen dras igång så att vi kan fösa ihop en stor grupp “flyktingar” med skiftande tro och olika syften i en stor hög. Några stenkast från Solvalla var det träff i Sundbyskolan där områdets invånare fick vädra sina åsikter. Varför har man inte lyssnat på dem? Varför fortsätter man på samma idiotiska väg som Tensta, Rinkeby och Akalla sedan länge stått som facit för. Att klumpa ihop människor med vitt skild bakgrund har ALDRIG fungerat. Enda svaret var, “-skulle vi fråga och lyssna på invånarna så skulle inga byggen komma igång alls”. Näe, lyssna på väljare och invånare skall man passa sig noga för…


Nu, mina rosa vänner, nu skall jag slå igen för den här gången. Jag önskar er en härlig helg i vårsolen och gör det med en vinnare till V75:an som avgörs på Solvalla. I sista avdelningen så har de flesta glömt bort Panoramic. Vi får 8 gånger smöret som tack för förtroendet. Bara att lasta in. Vassego.

Visste du förresten att personen som gör rösten till Bart Simpson är en kvinna.

Så får det bli…

1 kommentar:

  1. Kanonbra Fredagsbrev. Avslutar alltid mina fredagsarbetsdagar med att läsa Fredagsbrevet. En bra start på helgen! Tack och hälsa Agenten att han skall krya på dig.

    SvaraRadera

Om mig