Fredagsbrev, arkiv

18 september 2015

Danmark v/s Sverige 4-0

Igår kväll var det special “Debatt” på SVT. En samproduktion med Danmark DRK där synen på flyktingmottagning skulle debatteras. programmet var bandat och i de två “lägren” så var uppställningen ganska olika. Danmark hade sitt A-lag medan Sverige representerades av okända svamlare blandat med några PK-korrekta filurer. Längst ut stod SD:s Paula Bieler som egentligen inte behövde säga någonting då det danska gardet rakryggat stod upp för sin politik och landets värderingar, och i jämförelse med dem så ligger nog SD någonstans mellan V och FI i Sverige. Den så kallade “debatten” kantrade redan efter en kvart då Södertäljes starke kvinna Boel Godner glatt meddelade att Södertälje absolut kan ta emot ytterligare flera tusen flyktingar, trots att man redan hyrt in sig på diverse hotell för att lösa den galna situationen. Från danskt håll ruskade man på sina huvuden och undrade vad hon egentligen menade.

Vänsterpartiet representerades av Jonas Sjöstedt som med stor emfas deklarerade att flyktingarna som nu kommer i stora skaror är en ekonomisk investering för Sverige. Till skillnad från Danmark så skulle således gamla Svedala bli betydligt rikare än Danmark i och med denna “satsning”. När han sedan i nästa mening betonade hur viktigt det var att HELA Europa var med och “hjälpte till” med denna flyktingström så pös ballongen ihop med ett pssst…

För att riktigt grisa till debatten så hade man bjudit in mastodontmuppen Henrik Arnstad. Ett smart val, om man vill göra lytes-TV vill säga. All frågor som Henrik fick kring flyktingpolitiken besvarades med att de flesta var rasister och nazister i allmänhet och de danska i synnerhet. Islamisternas framfart bland de muslimska fundamentalisterna viftades bort på de mest befängda sätt. När “debatten” till slut kommit till vägs ände så kunde man bara konstatera att Danmark och många väljare i Sverige inte fattar vad landets Regering egentligen sysslar med…

paula

Paula Bieler, en riktigt klok kvinna…

 

henrik

Henrik Arnstad, hade han någon makt vore han livsfarlig…

 

Vi lämnar detta och går över till travsporten. Jag tillhör den skara trogna spelare som hatar nya atg.se. Som aktiv har det dessutom varit snabbast och enklast att kolla strykningar, resultat osv. på gamla atg.se. Nu har det faktiskt skett några gånger att jag struntat i att lira då jag inte orkat gräva mig fram till en tydlig startlista på nämnda sida. Igår kväll tänkte jag dock om och ville verkligen ge sidan en chans. Jag har klickat, bockat för, flyttat omkring som en tok och det är MÖJLIGT att jag fått hygglig stil på spektaklet. Det tog tre timmar att lyckas vända tillbaka resultatraderna på hästarna (något som enligt ATG tydligen skulle vara uppochner!). Efter en hel del krångel kom svaret att man “bara” klickar på datumrubriken för att vända det rätt. Ingen hade dock berättat att man INTE fick ha “kompakterad info” förbockad om man ville vända resultatraderna rätt. Jag sitter fortfarande och bökar med den där förbannade sidan och jag kommer ALDRIG att tycka att den är bra, tror jag i alla fall…

I onsdags var det Kriteriekval och vi fick se både flippar och floppar. Något som alltid gläder mig, speciellt i dagens travsport där de stora elefanterna roffar åt sig allt mer är när små tränare med begränsat material visar sin kompetens. Björn Lindblom har 9 hästar i träning och Roger Malmqvist bara 7. Trots dessa små stall så har dessa herrar lyckats kvala in till Travkriterium och Travoaks! Mäster Johansson har nästan 80 hästar i träning men får åter stå vid staketet när storloppen avgörs nästa söndag. Just Roger Malmqvist är ett kapitel för sig. Han har genom åren alltid lyckats hanka sig fram med ett begränsat material och under hela karriären så har han plockat fram ett antal riktigt fina hästar. Roger är dessutom en alldeles utmärkt kusk men tyvärr underskattad av de flesta tränarna, Jörgen Sjunnesson är även han kraftigt underskattad. Jag vill påstå att han kör med kyla och finess som nästan närmar sig Sobrilström men han hyllas ALDRIG på samma sätt. Hur som helst, tillbaka till Malmqvist och Björn Lindblom. Det är inte bara det att de kvalat in sina hästar till loppen om en dryg vecka, båda har även vinstchans. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det är Stygsson som står i vinnarcirkeln om nio dagar…

fgfgfgfgf

Farzad Boko.

Mer trav. I november åker vi ju ner på vår travweekend till Berlin och den resan är nu fullbokad. Det blir ett glatt resegäng som det verkar. I och med att hösten nu kommit och Kriteriet snart är avgjort så är det ju inte så lång kvar till vintermeetinget i Paris drar igång. precis som vanligt så arrangerar vi vår Prix dÁmerique resa sista helgen i januari. Till den resan finns det fortfarande några platser kvar om du vill hänga med ner och ha skoj!

IDOL är nu igång och som vanligt så skall jag guida dig igenom höstens omgång och samtidigt ge dig stenklara lir. Ikväll avgörs det vilka 12 som kommer att få vara med i finalen av IDOL under hösten. Idag kan man fram till 20:00 spela på vem som kommer att vinna hela IDOL. Under de kommande veckorna kommer ju en att röstas ut varje fredag, jag skall ge klara lir till det men vill redan nu lämna ett skrällbud till att vinna hela IDOL. Om du före klockan åtta ikväll går in och spelar Lina Rydén så får du hela 17 gånger degen! Ett bra lir kan jag lova. Registrera ett konto här  så får du dessutom dubbla pengarna in på det du sätter in på kontot.

Lina_Rydén_21

Lina Rydén. Garanterat topp 3 i årets IDOL.

Nu tänkte jag dra vidare och då gör jag det med att lämna ett dunderlir till V75 på Färjestad. Vi lutar oss åter mot Thai Broadway som “bara” behöver komma loss för att loppet skall vara över. 6 gånger kaffet är helt ok. Vassego. Ha det nu fint så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att hjärter kung är den enda kungen utan mustasch.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig