Fredagsbrev, arkiv

03 juli 2015

Sommarfredag!

20150703_105652

Sitter i en bedårande värme med svag bris och en sol som stolt skiner över Munsö Lounge. Kanske det blir en riktig sommar till sist. Igår kväll avgjordes Sprintermästaren och idag är det många bleka ben med Foppatofflor monterade längst ner som hasar fram över sanddynerna nere vid Tylösand. Vi kan ju börja med att gratulera Tarzan och gänget som åter lyckats visa att man tillhör de bästa av de bästa. Även Anders Svanstedt kan vara mycket nöjd med insatsen från det egna stallet. Prestationerna igår kväll var magiska och man blir nästan lite rädd när man ser dessa monster som bara krossar…

Men ni som känner mig vet ju att jag är en tråkig bakåtsträvare som oftast tycker att Sverige i allmänhet och travsporten i synnerhet var betydligt roligare och trevligare förr. När Stig H Johansson jobbade och slet med all mentalträning av snurrbollen The Onion var det traditionellt hantverk med hästkarlens alla möjliga och omöjliga tillvägagångssätt. Jag minns när Mats Rånlund trollade fram en enorm formtopp på Alex Pride som bara någon timme efter segern i Sprintermästaren föll död ner. Sorglig historia. Beijing Boy och Serena var även de, vinnare som etsade sig fast.

Men nu är det 2015 och ALLA hästar utom 2 var i Sprintermästaren importerade från USA. Endast Explosive Dust är uppfödd i Svedala! Så här börjar travsporten i landet mer och mer formas och för en travmupp som jag själv, som älskar P21 lopp och njuter lite extra när det står “8 prispengar” inom parentes i propositionen så är det här naturligtvis en utveckling som får mig att tappa fokus en del. Men nu skall ju “Stärnkusken” stärka upp intresset för sporten igen och vi får väl se vart det barkar…

Mer om “Stjärnkusken”. Jag var snabbt ute och dömde ut programidén INNAN första avsnittet, precis så som Erik Adielsson bad oss att INTE göra. Jag hävdade -och gör så fortfarande- att man gjort det hela bakochfram. C-kändisar leker i en liten sport som av de flesta (utanför ankdammen) knappt ses som just “sport”. Jag hade vilja se riktiga travprofiler i ett redan etablerat TV-format göra upp. DÅ hade Svenne Banan kunnat se och samtidigt få upp ögonen för travsportens fantastiska aktiva. Men nu gjorde man som sagt inte så. Direkt efter premiären förra fredagen så överöstes sociala medier av hyllningar och hejarop av “Stjärnkusken”. Tyvärr så hade 97 % av alla hyllningar en klassisk travnörd som avsändare! Vi skall ju komma ihåg att programmet är tänkt för de som INTE plaskar runt bland våra ankor och dunkar varandra på ryggen. Jag tycker absolut att det är kul att se våra aktiva i “nya” miljöer men då har jag precis lika kul när jag ser Lill-Goop stå med en kall Sofiero i ena handen och med den andra pensla glaze  över en grillad kyckling! Så vi travmuppar hyllar naturligtvis “Stjärnkusken” men av vilken anledning? “-Oh häftigt, Ålsta gård, där har jag ju jobbat för 20 år sedan”, “-Erik Adielsson skrattade ju flera gånger”, “-Gud vad duktig Jennifer är” och “-Kari är då för skön”. Hmmm, ja som sagt vi travmuppar smackar i oss vad som helst som har med vår hobby att göra. Men som sagt, programmet är mest tänkt för de som aldrig satt sin fot på en travbana och jag är tveksam till att det blir långa köer in till Wången framöver och skulle spelomsättningen öka av detta program så behöver den puffas upp ordentligt. 20 millar plockat från ATG:s konto innebär att vi måste få in minst 200 miljoner mer för att det skall gå ihop.

Förra helgen var jag hemma hos en av ungarna som precis flyttat in i en lägenhet borta i mina ungdomskvarter i Sundbyberg. Det var förutom jag själv 10 personer i lägenheten. Åldersspannet gick mellan 16-80. Ingen av dessa har någonsin riktigt fattat vad det är för knaserier som jag och mina pållar harvat runt i de senaste 35 åren och på så sätt var de ganska representativa för “Stjärnkuskens” publik. Jag frågade dem vad de tycket om programmet. 9 svarade att de inte hade tittat och den tionde var 80åringen och han tyckte att “Henemark var klatschig”…

Vi lämnar travsporten och viker blickarna ut över Östersjön och ser Ringmuren och Almedalen långt borta i horisonten. Äggen har slutat hagla över de som försöker säga sanningen. Attackflator och Vänstermuppar lös med sin frånvaro när Jimmie Åkesson tog plats på Almedalens scen. Inför förra året var det stimmigt värre bland PK-folket när SD satte upp affischer med texter om att det organiserade tiggeriet måste stoppas. I år står i princip alla partiledare och kräver att något görs åt just detta. Stål-Ebba från KD ville skicka JAS-plan ner till IS asen som agerar nere i dadelland. Ebba ville även att vi skulle porta alla dessa vidriga Islamistiska snorungar som väljer att åka ner och ansluta sig till de grupper av as som våldtar kvinnor och skär halsen av kristna. Må de ruttna i sina äckliga sandaler var budskapet. Eftersom alla partier nu tävlar om att hålla med i SD:s migrationspolitik i ett desperat försök att få tillbaka lite väljare så kunde Åkesson lägga det eländet åt sidan och istället fokusera på problemen med skola, sjukvård och lite annat som SD naturligtvis har vettiga lösningar på. Efter talet så var det dags för den traditionella SVT-intervjun med Belinda. Den här frodiga fuxan är trogen Vänsterflummare och var med och skrev “boken” FITTSTIM en gång i tiden, för att göra sig ett namn inom vänstermedia. I “Debatt” på torsdagskvällarna har hon tidigare lyckats dölja sitt hat mot Jimmie men nu i onsdags brast det totalt för henne. Hånfullt och hatiskt drev hon på i diverse nonsensfrågor och till slut kunde bara Åkesson ruska på huvudet ackompanjerad av en publik som högljutt buade ut Belinda. Det enda som Vänster-SVT lyckades med var att puffa upp procenten lite till för SD…

 

Belinda Olsson på SVT havererar totalt…

När jag fyllde år nyligen så fick jag superläckra Whiskyglas. Hittade nu ett ställe där man får både glasen och två snygga handdukar när man prenumererar på en tidning. Kanonpris således. Förra helgen så satt vinnaren stenklart igen och vi dunkar ut en ny klaring till Halmstads V75a. Redan i första avdelningen sitter spiken fint. Sobrilström håller ut de andra med Pantarei Ans till 4 gånger ölen! Vassego vänner. Nu måste jag hasa mig ner i poolen här ute på Munsö Lounge. Ha en fantastisk helg så hörs vi nästa vecka igen.

Visste du förresten att en trådgalge är 120 cm lång om man rätar ut den.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig