Fredagsbrev, arkiv

26 juni 2015

Fredagsmys på TV4 ikväll…

Ikväll är det då dags för premiären av “Stjärnkusken” i TV4. Erik Adielsson har senaste tiden bönat och bett om att vänta med eventuell kritik tills man i alla fall sett några avsnitt. Naturligtvis klokt man jag kan ändå inte låta bli att börja veva med fogsvansen redan nu…

Min kära travsport har ju fått betala en bra slant för denna “reklamfilm” och eftersom jag själv inte varit med och brainstormat så är jag tämligen säker på att programmet kommar att falla platt till marken. Orsakerna till det kommande fiaskot är flera och största felat är att man gjort helt “felvänt”. Vi börjar med lite fakta. Vår kära travsport är i ärlighetens namn ganska liten som “sport”. Utan Svenska spel och stryktipset så hade vårt avlånga land ändå haft tusentals fotbollsplaner utspridda där unga och gamla skulle fara runt och kicka boll. Hade vi inte haft spel på våra hästar så är jag ganska säker på att antalet travbanor hade legat någonstans mellan noll och inga alls. I och med detta så är just travsporten “utanför tävlan” avseende allmänintresse från stugor och lägenheter.

ATG ser naturligtvis den här programserien som ett bra sätt att marknadsföra SPELET! De kommer antagligen att kortsiktigt lyckas med detta men SPORTEN har inget att hämta här. Hur mycket än kokainpolarna Sjöberg och Henemark kommer smacka och tjoa så kommer ingen -absolut ingen- i TV-sofforna plötsligt få “feeling” och ringa Wången eller närmaste hästägarförening för att få komma in i denna härliga sport. Kari, Tillman och Adielsson som aktiva i programmet känns naturligtvis “rätt”. Ingen har väl i svensk travsport fått så mycket gratis marknadsföringstid i rutan som Tillman och det räckte ju ända till Elitloppet. Hur som helst, OM man nu ville nå ut med vår travsport genom en programserie i TV4 så skulle man gjort precis tvärs om! Ta ett gäng aktiva profiler, och då menar jag profiler, och sätt in dem i ett programformat som tv-tittarna redan anammar.

I “Stjärnkusken” får vi se ett gäng ointressanta C-kändisar där castingen av vänstermuppen Behrang Miri måste anses som en total katastrof! Möjligt att det är någon attackflata på något redaktionsmöte som lyckats spotta ur sig namnet i sann PK-anda men att det skulle nå ända fram känns unket. Behrang var trots allt stollen som kastade ut Tintin-böckerna från Kulturhuset och som gjorde vågen när Pippis pappa plötsligt inte längre fick vara “negerkung”. Nu är mussarna mitt inne i sitt Ramadan så förhoppningsvis får Behrang det lite jobbigt framöver med fokus och jag hoppas och tror att han försvinner snabbt ur programmet.

Ingen av deltagarna har något som helst allmänintresse och skulle omöjligen bli inbjuden till Skavlan och sporten trav är trots allt inte alt för stor, som just SPORT. Således finns det inte mycket att sukta till ikväll för alla de som aldrig ens funderat på att besöka en travbana och än mindre försökt pusha sina barn in på något travgymnasium. Vad borde man då gjort? Jo, precis tvärs om! Själv sitter jag regelbundet och slötittar på nonsensprogrammet “Grillmästarna” där TOTALT okända människor försöker hänga sig kvar bland flankstekar, spädgrisar, rubbing och hickoryspån. Varför tittar jag? Är jag intresserad av “truckföraren Björn” från Borås? Nej, inte ett smack men jag vill ändå följa med och se hur de skall lyckas. Således, PROGRAMIDÉN håller oavsett deltagare. Det är ju i ett sådant format vi skulle ha med ett gäng “sköna” travmuppar. Ett “Lets dance” där vi får följa en bakhalt Torbjörn Jansson i en Cha-cha och när Ove A Lindqvist drar på sig ett par trånga, högt skurna svarta byxor och med ros i munnen kör en het tango! Eller varför inte “Hela travsverige bakar”?! Hanna Olofsson och Ulf Stenströmmer har en stenhård duell där en petit choux skall tas till nya höjder. Med rätt program och bra travfolk så hade man kunnat lyckas nå ut, på riktigt. Avslutningsvis. Man har enligt mig gjort allt baklänges. Ointressanta personer skall “tävla” i en sport som få faktiskt ser just som en “sport”. Man skulle gjort precis tvärs om. Lill-Goop och Sobrilström ute på Fort Boyard är ett tydligt exempel på en rättvänd ATG-kampanj…

glarren[5]

Vi lämnar “Stjärnkusken” och glider över på de “härliga” stallkörningarna. Nere på Kalmar hamnade Jörgen Sjunnesson i maskin när han spetsade lite FÖR lätt med stallskriket Västerbo Paymyday i den 6e avdelningen. Med favoriten i dödens satt Sjunnesson med en pålle fint på bettet när stallkompisen kommer ute i spåren, “tyvärr” lite väl sent för att det skulle kunna gå att släppa ledningen utan att det skulle se FÖR illa ut. Jörgen kände sig ändå tvungen att kasta sig på rygg. När Ohlsson sedan kört kallt i ledningen på upploppet och Sjunnesson sitter klättrande i rygg så blev jag NÄSTAN lite skadeglad i soffan. Hade det inte varit för att jag gillar Jörgen så mycket hade jag morrat högre. När jag hörde av mig till honom efter loppet så var han naturligtvis inte så nöjd med sin styrning men jag förstår honom till viss del. Det här med fler hästar från samma stall i loppen ÄR inte bra. Å andra sidan har vi ju det där, “-släpp till mig så släpper jag till dig” vilket är nästan lika kräkframkallande.

Det tog sedan bara några dagar innan vi på nytt fick se ett uppgjort lopp där lille Johan snällt släpper till pappa och sedan på upploppet inte ens tittar utåt för att försöka hitta en lucka. Ser inte så kul ut och här borde ATG satsa mer resurser istället för på gratis mackor & bira till Patrik Sjöberg om man vill att travsporten skall kunna sprattla ett tag till…

appberlin

I måndags åkte vi ner till Gotland för en 42timmars “semester”. Agenten skulle starta i montéloppet och samtidigt lite kvalitétstid med Pär, Roger, Bengt, Hanna, Jessica, Fanny och alla andra härliga människor på ön som alltid sprider värme och glädje! Agenten var som vanligt kraftigt uppanmäld men rutinerade Maya red nytt rekord och lotsade med säkra händer in vår pålle som 4a. En trivsam tripp som vi snart gör om. För er som har häst som har svårt att räcka eller komma med så kan jag verkligen rekommendera Visbytravet! De kör ända in i september och du kan ju kombinera nytta med nöje om du själv åker ner på en semestertripp. Du blir mer väl mottagen av Pär eller Roger Hassborg och precis om Veijo Heiskanen så har de några tomboxar! Pär Hassborg, 070-818 89 74 och Roger Hassborg, 070-887 64 43.

agggges

Agenten kämpar på…

Nästa vecka är det Almedalsveckan nere på Gotland och 2015 kommer vara året då allt förändrades. Politikernas kurragömmalek är nu slut och migrationspolitiken kommer ÄNTLIGEN att diskuteras. Så länge asen kring IS fortsätter sina barbariska handlingar och bevisar att de bara kan spela ensträngad banjo så kommer migrationsfrågan att vara brännhet och snart är det bara Romson som ställer sig undrande till landets vändning men det får hon ta med sin Gode man.

Nej mina härliga rosa vänner nu tar vi helg. I morgon kväll är det Lördagskrysset från Gröna Lund på fyran och det har puffats för att Leila K skulle göra Come back tillsammans med Rob,n Raz. Precis som jag kunde ana så blev allt inställt. Leila letar fortfarande efter “formen”. Mer om form. Förra helgen skulle ju Sauveur sopa rent nere på Kalmar men icke sa Nicke. Som tur är så kan Åke ta revansch direkt. Nu i helgen på Färjestad så kom det just in en klaring! Poet Broline vinner E3 till 3 gånger kaffet! Tack för, just det, kaffet!

Visste du förresten att om man onanerar i tio minuter förbränner man mer kalorier en om man joggar i tjugo.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig