Fredagsbrev, arkiv

05 juni 2015

En fantastisk helg tog slut, en ny kommer…

teeer

Montéhästarna spöade hela Elitloppsfältet.     Foto: JEANNIE KARLSSON

Så var Elitloppet över för den här gången. Alla har väl redan sagt allt om evenemanget och jag håller med de flesta. Vi fick se massor med fantastiska prestationer. Att fina Varennekillen Royal Fighter skulle vara så bra som han faktiskt var överraskade inte mig speciellt. Både tränare Per och kusken Jennifer gjorde det mesta rätt kring Elitloppet och det är bara att buga och bocka. Vill man vara lite gnällig så tyckte jag nog att Tillman gav upp finalen lite VÄL lätt när hon redan i defileringsvolten förklarade att hon inte skulle tävla och strida utan istället backa ner i rygg på Sobrilström och sedan där bli fast. Hade hon fortsatt rakt fram i andraspår när bilen släppte så HADE det kunnat bli så att Peter U börjar fegbacka och sedan hade hon MÖJLIGEN hamnat i rygg på Ludde och således suttit i andra ytter. Man kan spekulera massor kring loppscenariot och det enda man VET är att man inte vinner något Elitlopp i rygg på ledaren när chauffören framför heter Kihlström i efternamn. Nu blev det ett fjärdepris och förhoppningsvis så kommer vi få se ekipaget skörda fler fina framgångar i sommar. Om jag vore Per så skulle jag ta sikte på Gotlandslöpningen!

Själv hade jag två hästar som jag inte imponerats av ett dugg inför Elitloppet, den ena var Magic Tonight och den andra var Nuncio. De var nu etta och trea i finalen och min dumstrut slog nästan i stuckaturen här hemma på Munsö. Nuncio levererade en smått sensationell prestation medan Magic Tonight trots allt fick fuska bort halva loppet och ändå nästan torska. Men men, nu vann Walmanns häst i alla fall och så kommer det att stå i historieböckerna, oavsett vad jag tycker. Att ingen i Elitloppsfältet skulle kunna rå på Montéhästarna som visade upp sig lite tidigare på dagen är en annan historia.

Solvalla presenterade en fullmatad travhelg och man imponeras av det mesta. Dock håller jag med Nybrink och andra när det gäller själva inramningen. Det skrålar och dånar i alla högtalare och på storbildsskärmar samt tv-skärmar flimrar det hästar, reklam, odds, vinjetter, tipsnissar, filmklipp i en sådan fart att man kan tro produktionen jobbat tillsammans med metadonteamet vid Fridhemsplan! Där borde Solvalla tänka om. Sänk ljudet, skippa allt tipsmummel och fokusera på HÄSTAR, TRÄNARE och KUSKAR! Jag skulle mycket gärna vara med och “producera” kommande Elitlopp och jag kan lova att helgen skulle få ett ordentligt uppsving…

Vi lämnar travet och går vidare. På orgeln i klassrummet står en blå glasbit som min storebror givit till fröken sex år tidigare. Nu sitter jag vid bänken bredvid Göran och vår fröken Ingegerd har skrivit GLAD SOMMAR på svarta tavlan med färgade kritor. Det är snirklar och blommor som bäddar in bokstäverna. Det är den 6e juni och vi har skolavslutning i Sundbybergsskolan. Framför oss väntar ett långt och härligt sommarlov. Vi har redan tidigare städat ur våra bänkar och föräldrarna står längst bak i klassrummet och lyssnar när Ingegerd önskar oss den där härliga sommaren! Men min mamma och pappa är inte där. Pappa är nere på sin skrotfirma och mamma, som jobbat hela morgonen med att sätta upp flaggor på alla bussar och flaggstänger bara för mig, är hemma och fixar. Jag fyller ju 10 år! Det är farfar som är ställföreträdande förälder på plats.

För sista gången den här terminen springer vi ut från klassrummet och ner på skolgården. Uppe på “kullen” skall vi samlas och där blir det sång och musikuppträdanden innan vår rektor Ulla Terstedt håller sitt traditionella tal. Efter talet så springer vi tjutande runt och skriker, sommarlov! Innan farfar och jag beger oss hem till Vattugatan 16 för mitt kalas så skall vi bara ta en sväng förbi Guldsmed Nyström nere på Tulegatan. Jag har av både mamma och pappa blivit lovad att få ta hål i örat som födelsedagspresent men jag behöver en målsman som kan gå i god för det. Farfar agerar en aning tveksamt men till sist så står i alla fall farfar framför Nyström och bedyrar att håltagningen sker med föräldrarnas tillstånd. Nyström tar fram en slags tång och klämmer till. Det gör fruktansvärt ont men går över ganska snabbt. Med en läkring i guld promenerar jag stolt hem mot mitt väntande födelsedagskalas, farfar lommar med en bit bakom.

Väl hemma så öppnar pappa dörren, han har kommit hem från Solna Skrot och får genast syn på min fina guldring. Innan han börjar skälla ut mig så får farfar en omgång som heter duga. Ett uns av dåligt samvete smyger sig på när farfar tittar på mig. Klart jag inte fått lov. Det tar ett litet tag innan farsan sansat sig och det tog många år innan han kunde förlika sig med “tokeriet” som han kallade min guldring. Det ringer på dörren och nu börjar mina kompisar ansluta till kalaset. Det blir en fin födelsedagsfest och den finaste presenten får jag av mamma och pappa. En Pioneer kassettbandspelare! Den fick jobba de kommande åren kan jag lova.

t10ratt

Dennis 10 år”. Jodå, tårtor fick jag av pappa varje år…

 

Den där födelsedagen, då jag gjorde hål i örat var för ett tag sedan. Närmare bestämt 40 år! I morgon är det den 6e juni och jag fyller 50 år! Mamma & pappa finns inte med längre här nere men det skall nog gå bra ändå. Nu vet jag ju att det inte var morsan som ordnade alla flaggor på bussar, taxibilar och överallt till min födelsedag. men det tog nog ett tag innan jag som barn anade bluffen. 50 år! Snacka om att tiden går. Redan som tioåring var jag ju en van besökare på Solvalla och det skulle bara ta några år innan jag klev in i Sören Nordins stall och fick borsta av Lass Victory, Lufsen och Nick Svansjö. Sedan var jag ju fast i travet. Nästa år är det 30 år sedan jag vann mitt första lopp i sulkyn. En orutinerad Armbro Harold kille som bröt ut några spår i sista sväng på Örebrotravet var mitt vapen. Coritz Harold kunde springa men hade en hel del hyss för sig i loppen. Men med stadig tömföring och en iskyla som skulle få Flemming Jensen att skaka av avund kunde jag måtta in segern som “säker” i min rosa Forsbysulky och Lars Erixon var närmast sörjande med sin Tiny Boy! Se loppet här. Sedan har det rullat på. Jag jobbar faktiskt på en bok och den KOMMER bli läsvärd, var så säker. Travet och jag har kamperat ihop länge. Nu stundar således min 50årsdag och jag stannar hemma på Munsö. Har ingen direkt fest, men en korv och en kall pilsner har jag nog till den som söker sig ut till Munsö Lounge under lördagseftermiddagen. Annars så älskar jag att få fina presenter skickade till mig! Väsby gård 178 91 Munsö. Skriv upp och överös mig med presenter. Jag älskar goda ostar och även choklad. Annars går det bra med annat godis. Jag blir naturligtvis även glad för blommor och SKULLE det inte komma fram förrän efter helgen så gör det inget. Överös mig med presenter, det är jag ju värd. Om inte annat för att jag levererat Fredagsbrev till mina läsare i snart 18 år nu…

2 platser kvar till vår trevliga travweekend i Berlin till hösten. Gör en intresseanmälan idag!

Nej mina fina vänner, nu önskar jag er en trevlig helg så kan ni väl önska mig en fin födelsedag. Min present till er blir den här fredagen en kanonvinnare till V75an. Det verkar som att man åter bommat Liberty Face i fjärde avdelningen. Vi får 9 gånger och det susar fint bland björklöv och ängar. Vassego.

Visste du förresten att Charlie Chaplin kidnappades efter sin död. Kidnapparna grävde upp hans grav och begärde lösensumma för den. Nu är han dock tillbaka i graven. Ingjuten i ett block cement.

Så får det bli…

1 kommentar:

  1. Grattis i förskott på 50 årsdagen och fortsätt länge med fredagsbreven!

    SvaraRadera

Om mig