Fredagsbrev, arkiv

29 maj 2015

Den stora helgen är här...









Det känns ju inte som så speciellt länge sedan Prix dÁmerique avgjordes bland baguetter och Brietårtor nere i Paris och nu står vi med en fantastisk Elitloppshelg framför oss och det känns som vanligt riktigt spännande. Själv såg jag mitt första Elitlopp 1972 när Dart Hanover vann. Jag var där med pappa men minns inte mycket av det loppet. Sedan Pershing 1979 har jag dock varit med hela vägen. Häftigaste Elitloppet med den finaste hästen fick jag uppleva när Ideal du Gazéau 1980 vann från dödens! Hästen gjorde om bedriften 1982, även då den tunga vägen. Med sylvasst bett och en Eugène Lefèvre vilt slitande i tömmarna slog han med huvudet och sluggade sig fram till sina segrar.













Här var jag på Solvallas stallbacke när Ideal du Gazéau lastades av 1980.



En annan favorit var Jorky. En riktig hårding som precis som Idealen levde på sin styrka. Det är få gånger som en häst faktiskt vinner “teknikgrenen” Elitloppet på ren styrka. Senaste exemplet var ju Nahar som vann mjölksyrekampen. En annan häst som inte borde kunna vinna ett Elitlopp var Utah Bulwark som, släpande längt efter fältet ändå krossade till seger 1987. Vi har även haft några veka upplagor av Elitloppet och en av de klenaste vinnarna i mina ögon var Gum Ball. Money Maker hade en dålig dag och när det sedan var Demon Sid och gänget att slå så ökade ju chanserna. Trots ett förstavarv på låga 1, 14 så fick Stig H ändå bjuda Gummibollen på några ordentliga rackabajsare över filén för att han skulle ramla in över linjen som vinnare.












Jorky, en stenhård häst.



Annars pratar ju de flesta om Copiad och Mack Lobell när det “bästa” Elitloppet skall anges. Jag kan absolut hålla med men Varenne och Coktail Jet levererade ruggiga prestationer när de flög fram på ovalen. Nu går vi då över till årets upplaga av Elitloppet. Sällan har det varit så jämt och i år är det få hästar som borde fått vara med men inte fick. Solvalla och fram för allt Klaus Koch har gjort att gott jobb i år. Visst finns det så klart några funderingar kring årets deltagare. Personligen ser jag uttagningen av 4åringen Nuncio som helt fel! Alla stod upp och klappade händerna när han vann i debuten på Solvalla. Åke Lindbloms I Saw You tog 40 meter på Nuncio sista 500m trots vida spår. Av någon märklig anledning så ser Solvalla alltid till att Tarzan är med sista söndagen i maj. 2012 tjatade man på Melander och han plockade då ut Iceland. Det blev pannkaka i Elitloppsförsöket och efter den söndagen så vann Iceland aldrig mer! Inget ont om Tarzan men Nuncio är inte alls klar för Elitloppet, trots de fina segertiderna på slutet. En annan pålle som man knorrar över är ju Bret Boko. Det BLEV ett blufflopp i Finland absolut, men skall man bjuda in tvåan och trean i mål så såg man sig nog “tvungna” att även slänga in vinnaren. Återkommer längre ner med årets Elitloppsdeltagare.




Idealen krossar i Elitloppet 1980.

Själv provade jag att anmäla vår egen Mellby Agent till ett P21 lopp som går på lördagskvällen nere på Skrubbs, mitt i Elitloppsyran. Det var mer än dubbelt så många anmälda till P21 loppet på Visbytravet med 5 000:- i förstapris än vad det blev anmält i Harper Hanovers lite tidigare på lördagen! Breddsporten lever…

Några dagar efter att Tommy Hanné satte sig på Solvallas hedersläktare för gott så startade vi en insamling i Cancerfonden till minne av Tommy Hanné. Målet var 100 000:- och till dags dato har vi nått nästan 80 000:- Nu vore det väl fantastiskt om vi tillsammans kunde se till att "komma i mål".













Här följer mina tankar kring årets Elitloppsdeltagare.

Heat 1:

1 UNIVERS DE PAN







Den här fina pållen såg ju lysande ut senast i Finland men vi skall komma ihåg att det var ett blufflopp. Från innerspår så tror jag de blir bortmanövrerade ganska tidigt, kan ta sista finalplatsen.


2: SUPPORT JUSTICE







Har nu fått ett perfekt läge och nu när formen verkar uppåt så är han sämst tvåa i försöket.


3: VINCENNES







Enligt Nybrinks “säkra” källor så är ju märren fullproppad med godis och det kanske hjälper till en aning. Tror nog att hon testas ett antal gånger och vi kanske då får bekräftat att hon helt enkelt bara fått en Lidnersk knäpp. Absolut till final.


4: MOSAIQUE FACE







Här blir jag brydd. Skall den här grabben verkligen klara av 3 stenhårda 09 lopp på åtta dagar? Oavsett så blir det en stel måndagsmorgon för pållen. Som vanligt när det gäller Elitloppshelg och Ludde så är det taggat, ibland övertaggat. Kör man felfritt och lyckas hålla Tillman utanför sig så blir det en joggingtur i ledningen och då är ju finalplatsen given. Men ett annat scenario är ju, bodibom, bodibom, bodibom i första sväng.


5: USTINOF DU VIVIER







Utfyllnadshäst som tävlar med stygga taggiga tömmar, suck…


6: ROYAL FIGHTER







Den här fina Varennekillen har ett hjärta av guld och jag är faktiskt mycket glad att de fick vara med. Tillman blir aldrig nervös och viker sällan ner sig. I det här loppet är det starka trumfkort. Allt hänger på duellen med Albanen. Det är fågel eller fisk. 2a eller 7a i mål.

7: NUNCIO







Nej, jag tror inte ett dugg på det här. Jag har plockat fram dumstruten och är beredd att trä den över mitt huvud om jag har fel men min teori är att vi bara får se Nuncio i ETT lopp den här helgen.


8: WIND OF THE NORTH







Mattpiskarna från USA brukar alltid klabba bort sig när de är här och tävlar och här tror jag på dacapo. Eftersom hästen tappat mycket hull och inte verkar vara i någon toppform så räcker ett lopp gott och väl. Är de smarta så stannar de i Sverige och åker upp till Umeå två veckor senare.


Summering heat 1. Till final går Support Justice, Uneverse de Pan, Vincennes och Royal Fighter.



Heat 2.


1: B.B.S.SUGARLIGHT







Här ramlade spårlotterna verkligen rätt! Finns inte en chans att Sockerlyset missar att hålla upp ledningen och med lagom mjukt tempo så vinner han heatet med 4 längder okörd.


2: NAHAR







Nej, det går inte. Nahar är ungefär 1, 5 sekunder för långsam för att hinna med på en stenhård Solvallaoval och då blir det till att forcera vilt med gunga som följd. Bye, bye. Vi ses i Östersund där du får möta Panne de Moteur…


3: BRET BOKO








Jo jag vet, det VAR ett blufflopp senast men de vann i alla fall. Här blir det körning förbi Nahar och sedan ner i rygg på norsken. Finalplatsen är därmed säkrad.


4: MAVEN







Här hänger det mesta på Johnny. Kan han leverera en kanonstyrning så borde nog Maven kunna hjälpa till att ta dem till final men så lätt blir det inte.


5: MAGIC TONIGHT








Om man knappt håller undan på foto mot PRO-gubben Reven dÁmour så ser jag hästens deltagande i Elitloppet som ett praktfiasko. Jag är övertygad om att Larssons gamla kamel som på gamla dar börjar springa rakare skulle lyckats betydligt bättre i det här heatet än kraftigt överskattade Magic Tonight. Ingen final.


6: ON TRACK PIRATEN








Hästen är både bortglömd och bortlottad. Jag är rädd för att Erik kastar sig på rygg och då blir det max en sista finalplats och då är man rökta ändå. Jag vill se tokladdning fram till dödens. Han tål det och som tvåa i mål ökar chanserna i en final. Litar på Adielsson.


7: TIMOKO







Det här blir svårt. Jag vet inte riktigt hur Björn Goop skall lösa detta men det bästa är väl om de ramlar ner någonstans 3e ytter och spurtar till en tredjeplats i heatet. I en final kan sedan “allt hända” (förutom att Magic Tonight skulle vara med).


8: VOLTIGEUR DE MYRT







Den här stackaren är ju totalt bortlottad. Med Daniel Olsson eller Carl-Erik Lindblom i vagnen HADE det kunnat bli en finalplats men nu ser det ut som på Kameruns avbytarbänk…

Summering heat 2: Till final går B. B. S. Sugarlight, Bret Boko, Maven och Timoko.

Naturligtvis så vill du ju även veta vem som vinner Elitloppet 2015 och svaret kommer här. Sockerlyset vinner sitt heat lätt från ledningen men den norska pållen står inte pall för ett andra heat och underpresterar här brutalt och viker ner sig tidigt från ledningen. När krutröken lagt sig så står den där dryga killen med de illasittande jeansen och mumlar i vinnarcirkeln och precis som man alltid kommer att tänka på Lennart Forsberg när Opal Viking kommer på tal så går tankarna direkt till Sören Lennartsson! Vincennes smackar dit dem, med eller utan godispåse…

Jag måste nu forsa vidare in till Solvalla och blir tvungen att slå ihop datorn för den här gången. Bobby Blades eskapader kan ni se på min Youtubekanal om ni missat något avsnitt. I nästa vecka skall vi boka upp platserna inför vår Travweekend i Berlin till hösten. Det finns två platser kvar om du vill hänga med på en trevlig resa i glatt sällskap. Ni skall naturligtvis även få en vinnare till lördagens V75a på Solvalla. Förra helgen åkte min 22 oddsare dit på ritsen i sista avdelningen. Surt? Ja visst, men skall man få stryk så skall man få det av en Varennare. Nu i helgen så kliver vi in på Candor Hall! På RACEBETS får du 25 gånger i fast odds dessutom får du upp till 2 000:- extra när du sätter in pengar!

Ha en fin helg nu och avnjut Solvalla när hon är som vackrast (trots att hon skrudats i cerise och INTE rosa…

Visste du förresten att i delstaten Indiana får man inte sälja mjölk på apotek.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig