Fredagsbrev, arkiv

20 mars 2015

Travförmörkelse och solförmörkelse…

Idag blev det solförmörkelse i Sverige. En kort stund, sedan kunde solen åter börja skina. För travsportens del så känns förmörkelsen dessvärre mer permanent. I den Statliga travtidningen stod travdödaren Per Wetterholm idag och kliade sig i huvudet när siffrorna för antalet B-tränare lades fram. Per försökte hitta bortförklaringar till sanningen men vi andra har ju sedan många år sett utvecklingen. Förra fredagen träffade jag en gammal vän på Solvalla som nu kastat in sin licens och gjort sig av med hästarna. Tyvärr så är han inte ensam, jag känner ett flertal B-tränare som tackat för sig de senaste åren och det här kommer på sikt innebära slutet för vår kära folksport.

För mer än tio år sedan skickade jag in ett 10 punkts program till ST (STC då) med förslag för att främja breddsporten och dess utövare men inget sattes i aktivt läge. I stället så satsade man mer på toppen bland de aktiva och framför allt SPELET! Än idag så rullar man massor med ATG-reklam i tv och idiotiskt nog så läggs det mesta krutet i de sändningar som redan sänder travet! Om jag viker en hel lördagseftermiddag åt att följa V75 från soffan hemma så har jag lite svårt att förstå varför jag då bombas med ATG reklam i avbrotten? Jag e ju liksom redan där! Det här med ATG:s marknadsföringsavdelning är ett kapitel för sig, får återkomma till det spektaklet vid ett annat tillfälle.

Prova om VitaePro funkar för dig! Klicka här!

Nu var det B-tränarna det gällde. Eller rättare sagt avsaknaden av dem. Ingenting vettigt har gjorts åt dessa stackars själar på lång lång tid. Däremot så har man satsat massor på de tränare som helst “-åker Business Class”,-dricker dyrt” och gärna pratar norska. Vad ska man göra då? Ja, att det drar iväg 600 spänn för att få komma in på Solvalla en fredag för box m, m  och medverka till att ATG har spelbara lopp är ju inget som direkt peppar hobbytränaren. Boxhyran en tävlingsdag kostar lika mycket som Ryan Air tar för en t/r biljett till Berlin i maj. En skitpeng? Nja, det är de små knapparna som ST borde vrida på, det skulle nämligen göra skillnad. Transportersättning eller en “deltagarpeng” vore en schysst gest mot fotfolket, fast som Tarzan säger, “-låt oss tävla om pengarna”. Gör det ni, men vi andra då? Jag har inga problem med att få tränare och kuskar sopar hem 80 % av degen,  medan vi andra tar smulorna (tills den dag vi får en kanon). Men det gäller naturligtvis att smörja bredden och det behöver inte kosta mycket. Det finns massor att göra på den punkten, jag har massor med tips. Vill vi ha ut publiken till banorna igen? Jag har ett enkelt förslag som kostar nästan ingenting, återkommer med det en annan gång. Tills vidare får vi väl bara titta på när skutan m/s Travsport sakta kantrar.

sanningen

B-tränarna börjar ge upp.

Statliga travtidningen vill uppmärksamma kvinnliga kuskar, väljer Jennifer Tillman, tre helsidor. Modigt och innovativt…

Vi lämnar travet och tittar tillbaka på förra helgen. Jag ville ju så gärna att Dinah Nah med det rosa fina håret skulle sopa till och ta en “plats” men hon blev till slut Jumbo! Mycket illa men så kan det gå. Måns Zelmerlöw vann ju totalt ohotad och är redan favorit till seger i Eurovision Song Contest 23 maj. Jag har tittat igenom de andra bidragen och skulle nog våga sätta en slant på Måns om det inte vore för Finland! Deras bidrag sticker ut “en aning”. Här ligger Glada Hudik i lä…

Måns får se upp för Finland!

Över till eländet i Svedala. Lågbegåvade kriminella gangsters med ansvarslösa och veka föräldrar härjar för fullt och i Göteborg ballade det ut fullständigt i veckan. Det här är det nya samhälle som vi får vänja oss vid. Till grund för denna kaos ligger vår totalt misslyckade migrationspolitik, jo det ÄR så illa. I vår iver att vara “tillåtande” och “tillmötesgående” så har vi byggt en grund för den galenskap som nu eskalerar. Ute i förorterna i landet pågår regelrätta inbördeskrig mellan olika grupperingar. I torsdagens DEBATT på SVT haglade floskler och trams när ämnet hanterades. Där satt människor angav “lokalbrist” som en grundorsak till kaoset! “-Ungdomarna har ju ingenstans att ta vägen, de har ju inga fritidsgårdar”. Jaha, så har man inte fri tillgång till popcorn i plastpåse och pingisbord så slutar det med att man plockar fram sin Kalasjnikov och mejar ner folk på en restaurang?! Jisses galet. En annan (korkad) tjej sa, “-vi har ju ingenstans att vara på kvällarna”. Hur vore det med att vara hemma och läsa läxor snorunge! Det ser inget vidare ut för Svedala just nu och dessutom så går travet på knäna, hua så trist. Aldrig har det väl varit mer aktuellt än just nu, “det var bättre förr”…

stikkkkan

Lägg ett bud på boken! Just nu 20:-

Nu verkar det komma snö! Hua. Får väl packa ihop för den här gången. V75 från brunostarnas näste är alltid knepigt men en skön vinnare har jag i alla fall fått in. I 6e avdelningen lottades Venkatesh till innerspår och det blir ju en onödigt läng väg fram därifrån. Favorit blir ju Dernier Viking men märren är enligt min uppfattning kraftigt missgynnad av resan vilket innebär att vi lugnt och tryggt kan spela Ponziopilato Stra till feta 19 gånger Kvicklunsjen. Lasta på mina vänner. Det är ju fredag och jag hoppas att Fredagbreven är en trevlig start på helgen för alla rosa vänner och jag tänkte därför även servera en härlig serie med korta avsnitt där vi få följa den stenhårda hjälten BOBBY BLADE! 10 veckor framåt, varsågoda.

 

 

Visste du förresten att Parmesan och spyor delar den egenskapen att de båda innehåller butylsyra.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig