Fredagsbrev, arkiv

27 mars 2015

Robert Aschberg hjälper Jimmie Åkesson eller?!

Veckans Fredagsbrev börjar i moll. Ingen har väl missat den fruktansvärda tragedin med German Wings flight 4U9525 i veckan. När det nu visat sig att andrepiloten medvetet dragit in planet i en bergvägg så måste jag säga att det känns olustigt. Själv flyger jag ju en hel del Med Thai Airways och vi brukar skämta om de där små farbröderna med jättestora kaptensmössor som de närmaste 11 timmarna skall ansvara för för oss 350 människor som just spänt fast oss i stolarna inför take off. För passagerarna i German Wings Airbus A320 blev det en sista fruktansvärd resa. Man säger att ingen ombord anat något förrän bara några sekunder före smällen men det är förstås nonsens. Åtminstone hälften ombord är antingen mer eller mindre flygrädda och då lyssnar man efter “ovanliga” ljud osv. eller nyfikna och intresserade av själva flygningen. Gaspådrag och liknande noterar jag alltid när jag flyger, jag tillhör den skara som både känner obehag och fascination ombord. Om planet går ner från maxhöjd när man flyger över bergen så skulle jag direkt börja undra. Det har även visat sig att den utelåsta kaptenen försökt slå sig in i cockpit med hjälp av en yxa! Kom inte och säg att “ingen märkt något”. Nej, det måste ha varit fruktansvärda minuter som passagerarna upplevt innan mörkret äntligen befriade dem. Idag var jag in till Thailändska ambassaden för att fixa visum inför kommande resa till Phuket. Det kändes lite märkligt. Jag ska inte skoja om piloterna med deras stora kaptensmössor vid kommande resa, jag skall se dem i ögonen och hoppas mötas av stabila, trygga ögon som utstrålar lugn & ro…

Bluetoothlurar!

Vi lämnar den hemska olyckan och hoppar in på politiken och PK-anhängarnas dysfunktionella symbios med media. I höstas så fick Jimmie Åkesson till slut se sig besegrad av hatet, kränkningarna och dödshoten. Om det är NÅGON gång man kan säga att man gått in i väggen så är det exakt vad Jimmie gjorde. PK-folket trodde att de lyckats i sina antidemokratiska attacker men eftersom SD handlar om POLITIK och inte “säljarface”, Skinheads från 90talet eller gangsters i Kärrtorp så blev deras glädje kortvarig, eller rättare sagt obefintlig. Mattias Karlsson fick ta över rodret och nu trodde man att ballongen skulle pysa ihop. Men icke, SD fortsätter att öka i alla undersökningar och nu känner sig Jimmie mogen att åter kliva upp. Bevisligen så är det POLITIKEN som är viktig inte facet längst fram.

akeee

Mona har varit där, Göran Persson och Carl Bildt likaså, men nu kraxar skuggfolket. De HAR så svårt med demokrati, på riktigt.

Näthatarna är snabbt igång och vi kan redan läsa om SVT som bjuder in “Nazister” till Skavlan osv. Jag hoppas att Robert Achelberg nu stöttar upp  bakom Åkesson och gräver fram de figurer som i skuggan sitter där, körkortslösa med illasittande kläder, skev verklighetsbild, surdegsstinkande och sprider sitt hat mot en demokratiskt vald partiledare. Robban står ju på extremvänsterns planhalva och är ju en av “männen” bakom EXPO. Där skriver man ju ofta om “allas lika värde” och andra kräkframkallande floskler. Även de kriminella inom nätverket “Researchgruppen” som begår dataintrång, hot och annat då de plockar fram privatpersoner som uttryckt sig illa på nätet brukar ofta erbjuda sina tjänster till Aschelberg och gänget. Vi hoppas alltså att Robert nu ställer sig bakom Åkesson och hjälper till att hålla rent bland näthatarna som vägrar acceptera riktig demokrati…

Lite trav nu! Trav i tv är alltid något som berör. Genom åren så har sändningarna ändrat skepnad ofta till det bättre men ibland tvärsom. Min favoritsändning tidigare var söndagens. Där togs veckans händelser upp, dagens lopp kom i lugn takt och ofta var det bra gäster med (lite VÄL ofta fick väl Fräken Tillman sitta där och promota sig själv och hennes pappas företag). Sedan ändrades sändningen och studion försvann. Då blev söndagsupplagan betydligt sämre. Lördagarna ser jag alltid direkt via sändningen som börjar klockan 14:00. Kanonprogram om du frågar mig. Veckoprogrammen brukar jag lägga på digitalboxens hårddisk och se när sambon går iväg för att borsta tänder och gå lägga sig. Men nyligen sabbade man det programmet totalt! Jag hade gjort ett system med en spik i första avdelningen och satt spänt och tittade. programmet går igång och plötsligt kommer ett klipp från upploppet i den första avdelningen! Poff och slut liksom. Jag stängde av och lovade mig själv att ALDRIG se skiten mer. Nu mumlar man om att programmet skall göras om igen. Hör av er när det ser ut som innan, tills dess får det bli atgplay.se istället…

För en tid sedan stoltserade Solvalla med sin nyöppnade “Sportsbar” på Ströget. “-Ny inredning, ny dekor, ny matsedel - en sportbar som gjord för att följa tävlingarna vare sig du väljer ett bord, barhäng eller en soffplats.
Gör ett besök och se vad du tycker om Solvallas nyaste träffpunkt!”
Med stor spänning gled jag nyligen in genom entrén, förväntansfull på vad jag skulle mötas av. Vill helst inte gnälla mer på Solvalla som går allt mer på knäna men nog blev man allt “lite” besviken. Jag tittade mig omkring för att försöka finna alla “nyheter”. Ok, några soffgrupper hade man spridit ut lite här och där och golv samt bord var dekorerade med gräsliga prickar i “Huddingesjukhusorange”. Samma skramlande stolar, fortfarande lika olidlig akustik och den gamla flottiga glaslådan med baconchips stod kvar på exakt samma ställe…

Hade jag fått vara med och fixa så hade resultatet sett helt annorlunda ut. För det första skulle man sätta in ett nytt innertak och sänka höjden med några meter. Sedan skulle man skärma av lokalen med olika typer av spaljéer och blomarrangemang. Skrammelstolarna skulle skickats ut direkt (kanske ge dem i gåva till alla tiggare runt om i stan, fast det e klart, de VILL ju inte ha stolar, “lidandenivån” skulle ju då sjunka). Köket och menyerna skulle få en helt ny utformning m, m. En hel del att önska således. Tills vidare så ser det ut som det gör…

img_6467_-_kopia__slideshow

Wow! Ett stort klistermärke på golvet inne på Solvallas “nya” Sportsbar.

bolmstersprak3 (1)

Huddinge sjukhus 70tals orangea fick stå förlaga till Solvallas Sportsbar.

seleln

Lägg bud på en NY sele!

Nej mina rosa vänner, nu skall jag avnjuta fredagstravet på Solvalla. Min gamle B-tränarkollega Sune Fröwall gör comeback med starthäst i 7e loppet. Ni får ha en trevlig helg i gråvädret. Förra helgen var jag ju rätt inne på att Denier Viking skulle vara nedsatt av Norgeresan tyvärr så var ju mitt drag i loppet inte heller bra. Nu är det Solvalla som skall köra V75 och nu kom det in en riktig klaring. I sista avdelningen gör Thomas Åhlund en “Zazzare” när han krämar vidare med Vacqueyras och startar 3e gången på tre veckor med en lång Norgeresa inbakad! Det går ju naturligtvis inte och då kan vi luta oss tillbaka och lasta in smeten på Talk The Talk. Jag blir inte förvånad om de slänger på oss 5 gånger bullen.

Vi avslutar med avsnitt nummer 2 i den fantastiska historien om “Bobby Blade”.

Bobby Blade, avsnitt 2.

Visste du förresten att Cigarettändaren uppfanns före tändstickan.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig