Fredagsbrev, arkiv

12 december 2014

Klart det något vajsing med Ark Went In…

I onsdags så startade Marcus Lindgrens Ark Went In nere på Åby. I värmning och även i provstarten före loppet såg hästen bedrövlig ut. Micke Nybrink poängterade detta ganska tydligt. Väl i loppet så bet pållen ihop och kunde vinna trots att Johan Untersteiner hade fullt upp att inte köra galopp över upploppet. Nu går Marcus Lindgren ut och ger en känga till Nybrink och säger att, “-han har absolut ingen aning om vad han pratar om”. Marcus är en hyvens kille som jag gillar men jag måste nog tillstå att Micke Nybrink mycket väl vet vad han pratar om. Hästen SÅG bedrövlig ut punkt! Lindgren jämför med bl. a. From Above och snackar om “rörelsemönster” osv. Må så vara men det gäller att hålla isär begreppen. Visst finns det hästar med “knepig gång” men det är något helt annat.

Foto: Martin Langels ALN Pressbild AB Solvalla 20140910<br /><br /><br />

Aj, aj, aj…

Jag hade förmånen att få köra flera fina hästar i träning hos Sören och Ulf Nordin. 2 exempel på vad som skiljer är följande:

Jag fick köra Mustard några gånger och där har vi det där med “rörelsemönster”. Musse travade som en klocka i låga farter och var absolut ren i aktionen tills det började gå fort, då kom de skuttande “hjälpstegen”. Botts och Spångskor gjorde sitt för att hjälpa till men någon sköntravare blev Mustard aldrig.

I samma stall hade vi Wind Speed. En pålle med mycket risiga framknän och kotor. Sprutades regelbundet av veterinär Gunnar Nilsson för att över huvud taget kunna starta. Den gång som Wind Speed vann Silverhästen på Solvalla hade jag värmt honom på BG-banan i nästan en timme innan han kunde visas upp på banan!

Det finns flera exempel på fräscha pållar med “rörelseproblem”. Etain Royal, Agrar Säva och Emir Bermon är några (gamla godingar dessutom).

Sedan har vi de knackiga. Caballion och Going For Gold Zaz är två tydliga exempel på hästar som startat när de haft ONT!

Jag tillhör dem som får klåda av floskler som, “skärper till sig när det blir lopp”, “brukar värma ur” och bla, bla, bla. Allt det där är skitsnack och bara undanflykter från konstaterandet att hästen är ofräsch. Hur ser det ut på humansidan? Någon som hört Usain behöva “värma ur en hälta” ? Tänk er Charlotte Kalla komma haltande fram till starten av tremilen och sedan behöva någon kilometer innan hon skejtar rent! Som sagt, bara nonsens.

Har ni någonsin sett en tränare stå i hagen bland unghästarna på stuteriernas beten och lyriskt titta på flocken som kommer travande och då spänna ögonen i märren som kommer nickande i rullig och stel gång en bit efter. “-Den DÄR skall jag ha”. “-Värmer säkert ur efter ett tag”. Näe, tänkte väl det. Jag är helt övertygad om att t. ex. Ark Went In såg betydligt bättre ut som unghäst när han kom kvastande där på betet.

Det finns andra som gärna pressar på lite mycket. Barfotakörningen med märren Amazon Am andra starten på en vecka visade med all önskvärd tydlighet att det blev ett lopp för mycket. Hon var hovöm när hon galopperade (Bergharn skulle säkert skylla på att han ryckte huvan men det spelar ingen roll). En fräsch och fin häst travar klockrent när allt är som det skall.

Nej, sanningen är den enkla att travet sliter på djuren och nu när det skall gå så extremt fort i loppen (“någon” vill ju tydligen ha det så) så blir det än mer tydligt. Att toppämnen som Ark Went In säkert kommer att springa in massor med deg till ägarna ändå betvivlar jag inte och jag är övertygad om att man i Lindgrens stall gör allt vad man kan för att hästen skall må så bra som möjligt men att han såg bedrövlig ut och kände av något i onsdags kan vi vara överens om…

Jerringpriset! Kul att Sobrilström är nominerad men det känns lite skumt. Kan tänka mig att Urbans hästtransporter skulle kunna bli nominerad till årets transportföretag. Örjan Kihlström kan få Jerringpriset och Lisa Skoog har precis blivit Stig H Johansson stipendiat. Man vänta nu, var är han som äras bör? Har man HELT glömt mannen som ligger bakom framgången med Maharajah? Stefan Hultman är satt i skuggan och det tycker jag är märkligt. “Årets tränare” har ju redan gått till Peter Untersteiner men jag förväntar mig att Stefan Hultman får någon form av hederspris för bedriften att ställa Maharajah i det skick han var i Pda. Jag VET att det inte var en lätt väg…

Nu blir det ingen Maharajah i kommande Pda men Solvato kan säkert bli ett spännande inslag. Själv skulle jag vilja se Prince Prince di Poggio! Det var nämligen en ruggig insats vi fick se nere på Vincennes i veckan. Nej jag vet att han inte kan gå ut i Pda men säkert i ett ramlopp och då skall jag i alla fall lassa in. Vill du hänga med ner på en kul travhelg i Paris? Klicka här!

Nästa kapitel om “Sveriges sämsta travhäst” kommer nästa fredag. Nu måste jag dra vidare. Förra helgen så satt vinnaren klockrent men oddset var för klent. Vi tar nya tag mot denna helg så V75 avgörs på Mantorp. I 6e avdelningen tar Classe Svensson ut Impression som var kanonfin vid segern senast. Nu vinner han igen och vi får 7 gånger glöggen! Bara att klunka på. Ha en bra Luciahelg så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att extremistpartiet MP i Sollentuna nu vill föreslå att invånarna skall böka undan sina prylar och släppa in “flyktingar” i sina hem?! Undrar hur många asylsökande som Gustav Fridolin trycker in i knattens barnkammare uppe i bostadsrätten på Söööder…

muppsaga

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig