Fredagsbrev, arkiv

19 december 2014

God Jul alla rosa vänner…

jul

Vi närmar oss Jul och jag levererar ett lite kortare Fredagsbrev idag. Börjar lite lätt med att förfasa mig över Solvallas huvudstarter Staffan Falk. Jag känner honom sedan snart 30 år och han är en hyvens kille, absolut, men som huvudstarter tycker jag faktiskt att han är rätt usel. Under många många år så har Staffan och hans vänner i startpersonalen på Solvalla haft väldigt svårt att se “illa ledd volt”. Jag kan räkna upp tiotals och åter tiotals med omstarter där andra ekipage felaktigt fått för, “för tidig över startlinjen” och liknande. Sedan har vi hans lynniga agerande i startbilen när han lite på måfå klämmer iväg en omstart när det osar flygande start. Det är alltid ett lotteri om han skall släppa eller inte och det är sällan konsekventa bedömningar som gäller.

I onsdags visade Falk upp en palett i fumlande i dagens första lopp, tillika montélopp. Vi kan börja med att konstatera att vår egne pålle underpresterade ordentligt och DET kan jag ju knappast lasta Falk för, fast han hjälpte knappast till. 10 hästar bakom bilen INGA bakspår, en häst hoppar bort sig långt innan bilen skall släppa och en häst kommer upp sent mot bilen, en tappstart och absolut INGEN flygande start. Falk klämmer ner sin valkiga tumme på knappen så det tjuter och blinkar för fullt! En helt onödig omstart har precis serverats till de montétjejer som hänger i så gått det går när pållarna skenar förbi bilen. Att vår egen häst tömde sig rätt ordentligt redan där är en underdrift. Hur som helst, 30 sekunder kvar tills bilen skall börja rulla igen, 15 sekunder, nu är ryttarna “betydligt” tidigare på väg mot vingen. Jan Hellstedts favorit i loppet är nu vrålhet och närmar sig vingen i bra fart från sitt innerspår. 10 sekunder, det ser lite oroväckande ut med den vrålheta ettan. 5 sekunder, nu är alla hästar bra med bakom vingen och ettan rusar på med bara några meter kvar. “-Men börja rulla då” hör man från stallbacksläktaren men nu sitter Falk med alla tummar i munnen. 3 sekunder, 2 sekunder, brak! Ettan dundrar rakt in i vingen och hamnar nästan på innerplan! NU börjar bilen rulla! Startvingen svajar fram och tillbaka och hästarna bakom är vrålheta och uppstressade. När bilen släpper fältet så hoppar en del bort sig. En häst skenar första 500m efter 1, 10, 5 och första varvet på en 13 tid. Den katastrofstarten var Falk SÄKERT nöjd med fast att loppet blev en katastrof bryr han sig nog inte det minsta om. Nej, jag tycker INTE att Staffan Falk är en bra huvudstarter och vi får vara tacksamma om han nu övergår till att bli kontorsråtta uppe i Silvergrisen. Får Solvalla en ny huvudstarter då?!

Vi lämnar travet och övergår till kultur och politik. Fullblodsalkisen Ulf Lundell har börjat “blogga”. Och genast så har han lärt sig att få uppmärksamhet även via detta forum. Uffe tillhör ju den där inrökta rödvinsvänstern som sällan eller aldrig analyserar politik nykter eller med verklighetsförankring. Nu vill han i demokratins anda “straffa” alla landsmän kollektivt, om man inte röstar precis som Uffe vill. Får SD mer än 20 % så skall han dra in tillstånden för att få spela “Öppna landskap”. Mo, ha, ha, jag tror jag kiknar av skratt…

sliten

Hick…

Nej, nu måste jag vidare. Må gott och ha en fin Julhelg så hörs vi. Vill ni vinna pengar i helgen så lirar ni Lovelock i sista avdelningen. 6 gånger skinkan.

Visste du förresten att jag kommer dra in tillstånden för vår gamla hit, BÄRGNINGSBILAR från tidigt 80tal om ni röstar så att FI kommer in i Riksdagen. Passa på att lyssna på den här och nu

 

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig