Fredagsbrev, arkiv

09 maj 2014

Elitloppet, kom och köööööp!

EXTRA, EXTRA! Elitloppet till salu. När min pappa och hans kompanjon delade på sig efter SOLNA SKROT AB på 70talet så fick de skriva på papper att man INTE skulle bedriva skrotverksamhet på fem år. Detta hade flera anledningar och det gick väl ut på att man inte skulle sno kunder, muta sig till affärer osv. Nu låter Solvalla en storhästägare gå in som sponsor i Elitloppet! När det nu diskuteras ev. Elitloppsstart för ägarens, i och för sig kraftigt överreklamerade häst så osar det ruttna ägg. Att Solvalla “klämmer fram” en sponsor bara några veckor före loppet tyder även på att man mörkat det här rätt länge. Har Solvalla och Elitloppet sin trovärdighet kvar?

Stall Zet gjorde en “Friction” och fixade sin Elitloppsplats tidigt trots att deras springare mest gått “p21 lopp” på orten. Det här känns inte riktigt bra, om du frågar mig. Att marknadsavdelningen inte lyckats hitta en sponsor som går in med en mille till årets travevenemang förrän i elfte timmen låter skumt. Skulle det trots allt vara så illa så kan man lägga över den tjänsten på Glada Hudik gänget istället…

För övrigt så verkar även årets Elitlopp bli rätt kasst. De utländska “stjärnorna” är som vanligt våldsamt överskattade. Och precis som vanligt så vill de tävla med Lasix, huvudstänger med vassa taggar, förbjudna bett och även hobbles! Har ni hört så patetiskt. Som jag skrev förra veckan så verkar en hel del tränare dessutom redan ha kört sönder sina springare redan INNAN “Betongruschen i Bromma”. Det finns förstås undantag och ute på Yttersta prepareras åter en kanon minutiöst för att vara på topp om två veckor. Men stor fingertoppskänsla väljer man nu att avstå det sista planerade loppet inför Elitloppet, antagligen ett genidrag. Med ett bra spår i försöket så borde Panne de Moteur ha en bra chans att vinna Elitloppet. Men hur ser det ut för de STORA tränarna? Landets riktiga bamse, Peter Untersteiner har väl ingen pålle som platsar i Elitloppet? Stig H, Walmann, Nurmos och Goop då? Tillsammans nästan 1 000 hästar i träning men troligtvis INGEN som kommer vara med i Elitloppet i år. Lite märkligt tycker jag. Nästa fredag så har väl de flesta bitarna ramlat på plats och då får vi se vad som är kvar…

Minns du det bästa Elitloppet genom tiderna?! Här har du chansen att bli ägare till en unik Pin från den helgen!

Här nere på Phuket rullar allt på så trevligt som det bara kan göra här. Ny resegrupp på plats och nya äventyr varje dag. Igår chartrade vi en egen speedboat och for ut på havet med sikte på Phang Nga Bay. Förutom några stopp på några “hemliga” platser så klev vi pliktskyldigt av på “James Bond Island”. Lika självklart som Eiffeltornet i Paris. Ikväll blir det Äventyrsgolf och i morgon en longtailboat ut till Coral Island. Måste säga att man trivs “på jobbet”.

Mellby Agent är ju som bekant på sommarkollo nere på Gotland och igår var det montédebut. Ridande Maya Waldenström skulle rida sitt första lopp i karriären och med tanke på vad man tidigare fått höra om Agenten så hade detta aldrig varit aktuellt om jag inte visste att Maya är en mycket säker ryttare med mera skinn på näsan än Billy Butt. Tyvärr så blev det en (obligatorisk) omstart vilket resulterade i ett litet “ärovarv” för vår springglada Varennekille. Väl i loppet så var det lite dåligt tempo och i den snabba avslutningen så fick Maya rida lite på säkerhet. En liten peng blev det i alla fall och det mesta tyder på att vi går en ljus vår och sommar tillmötes.

age

Agenten och Maya i provstarten före loppet på Skrubbs.

Fredrik Boman har tydligen klantat till det för sig. Jag känner inte Fredrik men det låter som att han gått lite för hårt åt hästarna både i jobb och lopp. Antingen är han en person som inte alls skall hålla på med djur eller så har han “bara” betett sig illa några gånger. Nere på Axevalla skall han nu ha suttit och sparkat hästen Annika Rick i loppet. Jag har inte sett så jag kan inte uttala mig men att sparka på hästarna ÄR inte snyggt. Minns en Bergsåkerskusk, vi kan kalla honom “Mikael”, som spöade och sparkade sin häst på ett rätt vidrigt sätt. Jag har svårt för sånt där, vi skall vara snälla mot våra hästar. Att adrenalinet ibland tar överhand kan jag förstå men skall vi hålla på med djur så MÅSTE vi klara av att hålla oss inom “gränsen”. Ta Lutfi Kolgjini till exempel Jag VET att han älskar sina hästar och vill dem väl men ibland är han, milt uttryckt, “på gränsen”. Drivningar och ryckande i tömmarna tycker jag ibland ÄR för mycket. Under många år har jag “hackat” på Fredde B och det har jag gjort med rätta. Skulle vi spela upp de fem “värsta” med t. ex. Giant Superman för en veterinär (eller varför inte för en “vanlig” Vegan med vänstertankar och utan körkort) så skulle Larsson få dela livvakt med Jimmie Åkesson. Både Ludde och Fredde B har sansat sig med åren så där är nog lugnt men när nya lärlingar och amatörer visar upp såna här tendenser så är det bra att man slår till direkt och stenhårt. Vi skall vara snälla mot våra hästar, ALLTID!

Det här med sparkar är förresten en lite klurig historia. Man behöver antagligen inte direkt sitta och känga hej vilt om man vill få pållen att springa fortare, det gäller kanske bara att “störa” den en aning. Hästar är av naturen ganska bakrädda och med lite “finess” kan man utnyttja det på olika sätt. Daniel Olsson har en fäbless för att “dra ner” tömmarna över hasorna på hästarna när de kommer in på upploppet. Jag har sett massor med hästar som “tagit tag i bettet” på några steg sista biten när Olsson kört sin patentare. En annan variant är att helt enkelt “råka” tappa ner ena foten över upploppet. Det räcker att dojjan bara tuschar i mot bakbenet på hästen för att instinkten gör att samme springare “plötsligt” tänder till en bit. Vi har ett antal kuskar i landet (riktiga hästälskare skall tilläggas) som verkar ha vaxat upp sulorna på körbootsen ordentligt. 200m kvar, vips så har dojjan “plötsligt” halkat ur fotsteget. Vill vi ha bort det här? Mycket enkelt. 14 dagars avstängning och 5 000:- i böter för ALLA kuskar som tar ur foten från fotsteget närmare än 200m från mål! Nu när de flesta dessutom mest åker leksaksvagn utan sidostänger så finns ju INGEN anledning att ta ur fötterna över huvud taget.

lklklklk kopiera

Men “hoppsan” då…

Jaha, nu var kaffet uppdrucket och jag måste fixa vår buss till kvällens Äventyrsgolf. Jag önskar er alla en fin helg hemma i Svedala och vill även ger dig en ny fet vinnare. Förra helgen så satt den ju som lika självklart som en “Vi gillar Olika” pins på en PK-mupp. Oddset på Mellby Viking blev kanske lite klent men så kan det bli ibland. Nu i helgen bär det norrut och årets hittills sämsta Guldlopp skall avgöras. Vinnaren hittar jag dock redan i första avdelningen. Robber Bergh har lastat fullt och med Sobrilström bakom Udo´s Oiler så har vi ett helt nytt läge. Jag säger 11 gånger och du behöver bara säga “-tack så mycket”. Du kan även slänga in en femtiolapp till Tommy Hannés minne när du ändå håller på. När jag drog igång kampanjen till Cancerfonden så var målet att få in lika mycket som Tommys sista starthäst gjorde. Sanna Vint var 2a och sprang in 100 000:- Efter många fina bidrag så är vi nu nära målet. Tarzan puffade nyligen in en slant och så även Stall Sanity. Igår fick jag även höra att Martin Malmqvist skänkte sin körprovision från Skrubbs där han bl. a. vann med knepige Feroso! En mycket snygg gest och det vore ju kul om våra körande vänner uppe på Umåker gör samma sak i morgon! Ha det nu så gott.

 



Så får det bli…

1 kommentar:

  1. UDO!! Ja jävlar, den var klockren.
    I avvaktan på Ekerös Elitloppsvinnare så hoppas jag att du klarar av att skriva några rader om det nya Världsrekordet som sattes av ett svenskt ekipage.
    Förresten, fattar nu var du fixar degen till dina lååååånga semesterresor! Spel såklart för hästarna går ju inget (HAHA)! Med vänlig hälsning SUCK

    SvaraRadera

Om mig