Fredagsbrev, arkiv

11 april 2014

Jodå, den var lika kall igen, Changen alltså…

Om några dagar börjar gästerna ramla ner på Phuket. Den här gången har vi två grupper efter varandra vilket innebär att de närmaste Fredagsbreven kommer att komponeras i badbyxor samt vid div. poolbarer och stränder, det skall nog gå bra även denna gång. Igår jobbade vi på ordentlig under dagen då vi åkte runt och kollade upp kommande aktiviteter, utflykter m, m. Dagen avslutades med ett kvällsdopp i solnedgången nere vid Nai Harn beach. Det ÄR bara för trevligt här nere på Phuket!

En gång i veckan fuskar jag och fikar hos en tysk här nere. Fint kaffebröd.

Den första glädjande nyheten jag fick här nere kom från Yttersta. Jag kunde konstatera att Maharajah inte kommer att starta i Olympiatravet, jättebra! Sedan länge har det stått klart att Maharajah INTE är någon vanlig häst, på gott och ont. Han har kapacitet långt utöver det vanliga men är samtidigt rätt skör. Den där gången han har med sitt steg påfrestar antagligen dubbelt så mycket än den typ av häst som t. ex. Harry Heathrow representerar. En del hästar liksom “flyter ovanpå” medan andra, typ Maharajah “tar tag” i banan på ett helt annat sätt. Det är bl. a. därför en häst som Maharajah är betydligt känsligare för banunderlag än Harry. När man ser tidiga lopp med Maharajah och jämför med de sista säsongerna för Mustard så är de väldigt lika i gången och är det någon pålle som varit svår att hålla fräsch genom karriären så var det ju just Mustard.

Tillbaka till Maharajah då. Efter Pda. så skulle jag hänga upp tävlingshuvudlaget för gott om jag fick bestämma. Hästen har inget med att bevisa. För det första så är två heat samma dag på Solvallas betongbana (under Elitloppshelgen i alla fall) näst intill korkat att ta ut Marre i. Vi har sett massor med stjärnhästar körts sönder både fysiskt och mentalt där. En del har varit kloka att stryka medan andra (Sahara Dynamite och Commander Crowe t. ex.) fått hoppa på tre ben som den sista uppvisningen från tränaren. Mentalt så klarar Maharajah säkert detta upplägg galant men så länge man inte kan beställa gaffelband på JULA postorder så borde risken för att han bräcker vara så pass stor att man skulle avstå. En annan aspekt är ju den att Maharajah dessutom skulle kunna vara chanslös i ett Elitlopp. Kan inte starka hästar vinna detta lopp då? I alla år har Utah Bulwark kommit upp som beviset på att det visst kan gå men det är rätt länge sedan nu. Jag har för mig att man på den tiden lämnade in sina platsspel till Rommetravet på Depeschkontoret på Dalagatan, skruvade tåvikter, kladdade med sulfasalva och remmade sidostängerna med extrajorden. Som sagt, rätt länge sedan nu. Då kan väl kanske Nahar vara ett färskare exempel? Absolut, på en tre sekunder skitig bana så kunde han vinna men Marre passar inte på en sådan bana och på en snabb sommarbana tror jag till och med att Tobbe Östergren skulle kunna lasta sin tioåring från Gutelandet och springa ifrån Marre på en kort speed. Nej, Maharajah ska INTE starta i Elitloppet och att plocka bort honom från Olympiatravet var ett klokt första steg.

Hua vad svårt det måsta vara att matcha en sådan häst som Maharajah när man sedan har Tant Grön och kepsmaffian på sig. Glada och trevliga -säkert - men långt ifrån “enkla” att träna häst åt, var så säker. Sedan har vi även det här med avelskarriären, det är många sköna kronor som skall rulla in den vägen och att betäcka flera gånger i veckan samtidigt som man efter att ha vunnit “Världens största travlopp”  skall tränas och matchas mot “Världens största travlopp” låter i alla fall för mig som i det närmaste Mission Impossible. Nu blir det lugnt för Hultman och han kan om han vill (Tant Grön och kepsmaffian lär i alla fall vilja) satsa på ytterligare ett Pda. Om jag får säga vad jag tror så är det avskedsloppet vi kommer att få se den där januarisöndagen i Baguettelandet. Sedan kan slutorden till sagan om Maharajah plitas ner och det är väl då ganska häftigt att det är en gammal grönsakshandlare som hjälpte min farsa att kränga indiska selar av oidentifierbar kvalité som stått för träning och matchning hela vägen…

Att man sedan har Panne de Moteur studsande av friskhet ute på Yttersta inför sista söndagen i maj gör nog hur som helst tillvaron ganska bra där ute på det gröna reservatet.

Det har nu gått 2 veckor sedan Tommy Hanné slog sig ned på hedersläktaren. Sanna Vint sprang in 100 000:- som den sista starthäst Tommy hade. Cancerfondens insamling till Tommys minne hade ju som syfte att dra ihop lika mycket som Sanna gjorde, dvs. hundratusen lax! Vi är en bit på väg men jag förväntar mig att alla rosa vänner klämmer in en slant nu i helgen så vi puffar upp siffran lite. Här nedan kan du enkelt vara med och ge ditt bidrag. Undra inte när, bara klicka och slänga in en liten slant!

 

Samtidigt som jag nu sitter på den här ön så är Mellby Agent på en annan ö. Dryga två veckor kvar innan Visbytravet drar igång och det ser spännande ut. Agenten har jobbats under hela vintern för att vara bra igång nu i vår och sommar. Vi har honom hos Pär Hassborg och allt verkar kanon. I och för sig var han lite snorig för någon dag sedan men är allt som det ska så montékvalar vi på lördag. Sommar och Visbytravet är något helt fantastiskt och jag kan verkligen rekommendera dig som har en pålle vars tränarfakturor duggar tätt och är saltare än den saltaste sillen att ge dig själv och pållen en chans. Det är bra prispengar att köra om och Pär Hassborg har några tomboxar. Ring honom om du vill ta chansen med hästen din. 070-818 89 74

Mina vänner, jag tror inte jag hinner så mycket mer nu. Jag måste ner till Rawai och försöka pruta på longtailbåten, kolla att rummen till gästerna på hotellet är som de ska och även hinna med lite strand innan det blir grillad makrill till kvällen. Innan jag slår igen maskinen så skall du få en stenklar till helgens V75:a som avgörs på Sundbyholm. Redan i första avdelningen kommer en tjongare. Det är ett “rusargäng” som skall stångas över lång distans och när hornen hänger på sniskan och mjölksyran sprutar ur de bakåtstrukna öronen så åker Robber Bergh förbi med By Air! Jag vet inte vad han gjort där ute i ladan på slutet men något är det och det är därför han bara vinner, 13 gånger Changen mina vänner, skål. Må så gott där hemma så hörs vi igen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig