Fredagsbrev, arkiv

14 mars 2014

Sträck ut din hand…

Tordagslunch på örebrotravet och där får man plötsligt se två kommande stjärnor göra upp. I andra loppet hade jag spikat Regent Zet med Daniel Redén i vagnen. Lindbloms Sauveur tänkte jag jobba bort från spår 12. Hua så fel jag hade. Det blixtrade bara till så satt Åke utvändigt om favoriten och toktryckte. När krutröken lagt sig så var det Åke Lindblom som stod i vinnarcirkeln och flinade. Ruggig häst måste jag säga men om sanningen skall fram så tror nog att Redén clownade bort segern. En skramlande leksaksvagn utan sidostänger är väl inte direkt det optimala för en häst som kommer in på ett upplopp med mjölksyran sprutande ur öronen?! Riktig sulky är underskattat…

Om vi fortsätter på gnälltemat så var det en kille i onsdags som verkligen dragit på sig de berömda blyhandskarna. Att bränna typ 2 millar på V86 bara för att Marcus M Melander kör som ett arsel måste svida hårt. Ja, i det loppet körde han faktiskt precis som bakdelen på en kamel. Det är 75 meter kvar till mål, närmaste häst är nästan tre längder bakom och segern så gott som klar (med Kaj Widell, Torbjörn Jansson eller vilken KUSK som helst i vagnen så hade det varit klart) kommer gungan! Melander ligger raklång i vagnen, tömmarna hänger längs sidorna på hästen och körspöet far och flyger. Att leksaksvagnen dessutom saknade sidostänger gjorde ju inte situationen för hästen lättare. Hade jag varit ute på Solvalla och spruckit där så hade jag i alla fall harklat mig en aning…

Nu tänker en del som vanligt att jag bara gnäller men jag tycker faktiskt att det här är ganska klantigt. Vi ser det nu oftare och oftare  när det gasas huvudlöst, även utan täckning, i många lopp. Jag tillhör de som tycker att travloppen tappar lite av sin charm och kamp när det mest går ut på att sända så mycket som möjligt för att sedan se vem som stod pall. Jag väntar fortfarande på den där travbanan som vågar satsa på ett nytt banunderlag som åtminstone är 4 sekunder långsamt. Förresten, finns inte regeln kvar att man skall hålla i handstropparna under loppen, ända in i mål?

Mer V86. Jag var naturligtvis mycket tveksam till idén att splitta V86:an på onsdagarna. För vem gjordes detta? Tv-produktionen går så fort så man blir yr och när man för 6e gången på någon timme hör den där stressande “galopplåten” mot start (ger mig fan på att det är Jack Andersson som lagt den) så blir det bara för mycket. Eftersom man inte längre har något banprogram så skall man även samtidigt hinna med att “bläddra” digitalt med surfplattan mellan banprogram och atg.se för att kunna spela. Man zoomar, byter sida, klickar för spel, skriver ner på papper samtidigt som “galopplåten” forcerat dundrar i tv:n. När bilen väl släpper fältet (tyvärr så är det nästan bara autostart, de fegisarna) så sitter man helt yr och funderar på om man lirat vinnare i rätt lopp över huvud taget! V4:an, hur var det där? Kanske har jag tippat fel bana eller fel lopp. Nej mina vänner, ge upp detta vansinnesprojekt innan även spelarna vänt travet ryggen. Ute på läktarplats råder en tryckt stämning och det känns som ett mellanting mellan rastgården på en rättspsykiatrisk klinik och en inställd provloppskväll när man vandrar fram i skuggorna. Att sedan följa spelet ute på plats blir om möjligt än mer förvirrat. För vem är upplägget tänkt?

Sänkt förstapris i Elitloppet! Nu rasar det fort. Det är bara att konstatera, travsporten genomgår en enorm och dessvärre snabb nedbrytningsprocess och vem vill eller kan göra något? Inte Hans Skarplöth i alla fall…

Vill du ha ett trådlöst Bluetooth tangentbord till surfplattan?

Vi lämnar nu travsportens värld för en stund och hoppar raskt in på våra nya “medborgare”. Rommer, Zigenare, EU-migranter och tiggare. Kärt barn har många namn. Och att det för en del är “kära barn” råder det ingen tvekan om. När Rumänien skickar upp sin politiska talesman till Sverige så säger han (som själv är Rom) att det till viss del är en självvald livssituation och att Romerna ofta har en benägenhet att gnälla. Det här får naturligtvis stå för honom. Hur som helst, situationen i Sverige är nu den att människor från andra länder kommer hit, tigger på gator och torg samtidigt som de bosätter sig lite överallt i enkla uppbyggda boenden. I Sverige får man inte bygga upp ett boende hur som helst och bara bo, så ser lagen ut. Den som provat att bygga en lite för stor lekstuga på sin egen mark vet hur regelverket ser ut. När sedan beslut kommer att dessa byggen skall rivas och att Romerna måste avhysas då blir det ett väldans kacklande på PK-maffian. Nu senast var det “vilda” demonstrationer och jädrans halabalo. De riktigt förvirrade inom PK-maffian skrek att man skulle bygga bostäder åt dessa Romer medan andra tyckte att uppehälle på hotell (gärna med minibar, morgonrock och tofflor) vore en bra idé. Det här är ju naturligtvis bara nonsens. Jag har ingen patentlösning på problemet men att erbjuda hotell, villa eller lägenhet till alla EU-medborgare som av olika anledningar bestämt sig för att Sverige är ett bra land att vistas i tror jag inte riktigt är genomförbart. Att tillåta olagliga boplatser lite varstans är inte heller hållbart. Sånt här verkar PK-folket inte fatta (eller låtsas by sig om) så länge de får stå och skrika sig hesa som självutnämnda hjältar i ett “kallt” samhällsklimat. Personligen så är jag tveksam till om PK-folket egentligen bryr sig mer än någon annan för något direkt solidariskt AGERANDE har jag då aldrig sätt. Om det nu är så att ni kära PK-vänner är de enda som har hjärtat på rätta stället så gör en RIKTIG insats. Ta en tiggare i varje hand och bjud hem dem till er enkla boning. Kanske bara för några månader eller något år, ni skulle ju verkligen göra SKILLNAD för dessa människor. Men inte då, det verkar mest vara tjattret och kacklandet i sig som är målet. En ny PK knapp på manchesterkavajen eller den flerfärgade halsduken så är ni nöjda. Romerna då? Ja de bjuds på skjuts hem innan de snart dyker upp på något nytt torg uppe i Svedala, med eller utan dragspel (jag föredrar utan).

Nostalgi mina vänner. En Eskilssulky är något speciellt. Sven Ericsson på Sundbyholm är en av de legender som körde i denna travets Lamborghini. Vi snackar här ett hantverk och en design som vida överglänser allt som finnar försökt svetsa ihop de senaste 30 åren. Modellen fanns både som “modi” och som “riktig”. Smaragd Rosa tjänade ganska exakt hälften av alla sina prispengar (hon fick pengar två gånger under sin tävlingskarrriär) i denna rosa vagn. Nu ligger detta investeringsobjekt ute på blocket och jag kan säga att spekulanterna står i kö…

startbilden

Vill du bli ägare till denna sulky?! Klicka här.

Vi tassar försiktigt vidare i dagens Fredagbrev med en liten tillbakablick på förra helgen. Melodifestivalsfinalen i Friends Arena blev en rysare av stora mått. “Tanten” Sanna Nilsen (29år) vann med ynka 2 poäng över “poptjejen” Ace Wilder (32år). Jag hade tippat Wilder men med minsta möjliga marginal så blev det svart tantklänning istället för röd/vit magtröja som skall skickas till Pölselandet för att representera Sverige. Surt, sa Bill. Jättesurt, sa Bull. För er som följer Fredagsbrevet så blev ju helgen ändå en plusbetonad historia då V75 vinnaren åter satt som en trång JOFA-hjälm. Goldomaster var precis så bra som jag hade hört men 17 gånger kaffet var ju lite “klent”. Bara att konstatera att fler och fler ryggar Stallchefens heta lir. Vi närmar oss en ny helg och naturligtvis så tänkte jag fortsätta att leverera fetingar åt dig. Det är Åby med motorvägen som står som värld så det gäller att tänka lite annorlunda. I Guld så är naturligtvis Sanity klar. Även om jag här hemma i Sverige sett honom som ganska blöt så har vistelsen i Paris antagligen gjort honom gott och formen håller nog i sig tills någon start innan Elitloppet kan jag tänka mig. 2 heat på betongbana passar väldigt få hästar och Sanity tillhör nog inte den lilla skaran, enligt mig alltså. På Åby skall vi hitta vinnare till riktiga odds annars kan man ju lika gärna rygga Professorn. I 3e avdelningen så är Alec Hornline totalt stenklar. Senast på Kalmartravet fick han aldrig vara med då gossen i vagnen satt med röd näsa och jättestora skor och skojade med barnen. Nu är det tränaren upp. Med lite flax kan vi få 12 gånger sockervadden! Ut i solen nu. På lördag varnar SMHI med pållen och snöoväder, 1X2 så att säga. Trevlig rosa helg till dig.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig