Fredagsbrev, arkiv

07 mars 2014

Det går för fort…

Nu har vi fått känna på V86 Express två gånger och jag är ledsen men för mig är det inget som tilltalar ett dugg. Jag ser all tv genom Canal Digital och har således en inspelningsbar digitalbox. I och med detta så ser jag i princip ALDRIG tv reklam. Med denna tekniska lilla maskin kan man alltså vänta en stund efter att en film har börjat innan man sätter sig för att titta. När det sedan kommer reklam så spolar jag bara förbi och vips så är det film igen.

saaaaaaaa

Lägg bud på “Månvalla” här!

Under onsdagen krockade som vanligt travet på tv med andra program. Nu var det “Farmen” som samsades i boxen och naturligtvis missar jag inte Fikri och Cornelias kamp mot finalen. Vid åttatiden på kvällen slog jag igång V86 Express och nog gick det snabbt alltid. Lopp, reklamspolning, lopp, reklamspolning sedan kom sambon och ville se Farmen. Vi kollade programmet och efter det var det dags för fler lopp från Solvalla och Jägersro. Efter att ha hoppat tillbaka så hamnade jag i V86 avdelning 7 när jag egentligen skulle se från avdelning 5. Jag spolade tillbaka och hamnade vid avdelning 3! Efter att ha spolat mig fram och hamnat vid ett annat upplopp så gav jag upp. Jag gick till datorn med mitt block, mina spel och pennan (har ju inget travprogram längre). Väl där så gick jag in på atgplay.se och klickade på “avdelning 5”. I samma stund som jag klickade rullade rätt avdelning igång och om jag nu ändå inte skall åka ut till banan för att se trav så är ju atgplay.se överlägset det forcerade de travloppsbombardemang som V86 Express erbjuder. För mig blir det atgplay.se som får gälla…

Ett större problem med “tempot” är att loppen nu mer och mer går på gränsen. Det går helt enkelt FÖR FORT. I de 8 avdelningar som innefattades av V86 på onsdagskvällen så galopperade 13 hästar enbart på att det gick alldeles för fort, i viss mån kan huvudlösa skoryck ha påverkat ytterligare. Det är inget kul vare sig för spelare, ägare eller framför allt hästarna. Det är tokkörningar “på gränsen” i nästan alla lopp nu för tiden och det är som sagt inte bra. Det blir för små marginaler och hästarna far illa av det här , var så säker. Jag har under massor med år skrikit mig hes för att få travbanan betydligt långsammare och mer utslagsgivande. Som det ser ut idag är det lite lotteri om det skall bli galopp eller en framskjuten placering för häståkare och hästar. Idag är ju förnyelse och förändring något som “alla” jobbar med och då vore det en självklarhet att vi börjar göra om travbanorna. Jag vill se ett banunderlag som är mellan 3-5 sekunder “långsamt”. Mjukt, krävande men samtidigt skonsamt för hästarna. Travloppen skulle bli mer utslagsgivande och många av våra tränare skulle plötsligt sättas på prov. Att träna ordentlig styrka på hästarna är inte så lätt som man kan tro. Jag väntar med spänning på att någon travbana skall ta steget. Ni har ju provat allt annat som t.ex. vinklad startbilsvinge, ett open stretch, TVÅ open stretch, grävt igen open stretch igen och man har till och med vänt på loppens riktning och provat “bakvarv”. Nu vill jag ha en travbana som är 4 sekunder långsam (som snabbast)…

Vill du ha ett trådlöst tangentbord till surfplattan?

Vi lämnar travet och hoppar över till lite försvarspolitik. Under massor av år har våra politiker systematiskt rustat ner vårt försvar till obefintlighet. Det lilla som finns kvar skickar vi ut “i Världen” och använder i NATO stödda operationer. Personligen tycker jag inte att det här har varit så lyckat men ingen verkar ju ha brytt sig så mycket bland folket. Vi har fullt upp med att knappa på mobiler och dricka pappmuggskaffe “på språng”. Nu när Putin snurrat till det en aning så börjar vi plötsligt förstå varför vi borde ha ett väl fungerande försvar och nu blåser förändringens tidevarv och plötsligt är det tydligen dags att satsa militärt igen! Det är naturligtvis fullständigt omöjligt att “komma ikapp” och när jag fick höra att man flyttat över två JAS-plan till Gotland så kunde jag inte låta bli att fnissa, hela två plan! Vi går mot ett val i år och Sverige behöver ett försvar betydligt mer än vi behöver mugghållare på barnvagnarna…

Nu skall jag dra vidare. Förra helgen rann det in fina pengar på Fredagsbrevets lir. Checco Boko fick chansen en aning för sent och hann bara fram och bli tvåa men skrällen Linus Svenning till finalen i Melodifestivalen satt desto bättre, till fetodds dessutom, varsågoda. Nu i helgen så är det V75 på Färjestadstravet. Redan i första avdelningen sitter en karamell. Lill-Goop fick bakspår med favoriten och Dagfinn slickade sig om munnen. Goldomaster ger 32 gånger kaffet och det är bara att tacka, för kaffet alltså! Med stinn pluska kan du på betfair.com sedan kliva in och lira till Melodifestivalens final på Friends. Det blir lätt, halvlätt eller skräll! Egentligen är väl Sanna Nilsen överlägsen men Ace Wilder och fladderörat Linus Svenning är med och hugger. Det finns garanterat INGEN annan som kan vinna på lördag. Det ÄR tantvarning på Sanna (trots hennes förhållandevis unga ålder) och jag går emot. Vi spelar Ace Wilder till 6 gånger gruset och toppar med ett stödlir på Linus Svenning till 60 gånger apelsinen! Vilken trevlig helg vi får. Må gott så hörs vi igen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig