Fredagsbrev, arkiv

07 februari 2014

Vem köper dansk fläskfilé?!

Vi börjar med Tommy Hanné. Det är en enorm kamp denne man går igenom just nu och mitt i allt det mörka så trimmar han upp hästarna till toppnivåer och åker ut på Solvalla och vinner lopp! Det är med värme i hjärtat jag och alla med mig får vara med, även i det här “loppet”. Tommy kämpar på och tar en dag i taget och där har man mycket att lära. Vi håller alla tummar för Hanné och gläds med de framgångar han har ute på ovalen. Sedan borde vi alla göra som Tommy, ta en dag i taget…

Vi hoppar raskt över till köttindustrin. Jag köper till 80 % alltid ekologiskt kött och i annat fall absolut endast svenskt kött. Köper jag några skivor Pata Negra eller Belottaskinka så ser jag naturligtvis till att den är ekologisk. Här hemma i Sverige så är det lite si och så med huruvida vi bryr oss om djuren eller inte. Många småbarnsföräldrar är noga med vad de har för bil, barnvagn osv. Endast det bästa är gott nog åt de små telningarna, dyra märkeskläder som de strax ska växa ur, specialbeställda nappflaskor med “rätt” plast osv. När den “medvetna” lilla familjen parkerat stadsjeepen utanför köpcentret så hamnar det plötsligt dansk fläskfilé och tysk köttfärs i kundvagnen. Där struntar man plötsligt i vad man stoppar i ungarna och något större intresse för etik och djurskydd verkar inte alls finnas. Det är betydligt bekvämare att stå i Kärrtorp och sjunga med, när kriminella vänsterextremister står på scen och kränker samtidigt som man gungar sin dyra märkesbarnvagn lite “gulligt”.

huseeen

I Sverige säljs det dansk fläskfilé för 59:-/kg. Det är fullständigt OMÖJLIGT för en svensk grisuppfödare att kunna sälja till det priset och skulle han, hon eller “hen” (“hennar jobbar nog inte inom jordbruket) föda upp sina grisar på exakt samma sätt som grannen i Danmark skulle det väckas åtal på ett flertal punkter avseende djurskyddsregler och lagar. I Danmark går det fint att låsa fast suggan med sk. “fixering” i en bur, i Danmark och EU kan man klippa sönder grisens svans (kupering) osv. Att djuren även lever betydligt trängre i Danmark än i Sverige och dessutom under mycket sämre omständigheter är andra orsaker till att skitköttet från t ex. Danmark kan dumpas i pris så att det kostar mindre än hälften än t.ex. vanliga chips!

Vill du ha minnespriset från Solvallas Elitlopp 1957? Vann gjorde Charlie Mills bakom Gelinotte. Lägg ditt bud här!

Här skulle jag kunna lägga upp videoklipp från verkligheten där vi får se hur grisarna har det ute i Europa men jag besparar er detta. Våra svenska grisuppfödare står nu inför en situation som börjar bli totalt ohållbar och de enda som kan göra skillnad är du och jag! Ekologiskt kött är fortfarande förhållandevis dyrt och jag har viss förståelse för att ensamstående föräldrar med risig ekonomi blir tvungna att passera förbi det ekologiska utbudet men när jag ser vanliga Svennebanan familjer stå och plocka med tysk köttfärs och dansk fläskfilé brukar jag gå fram och fråga dem om de är fattiga, dumma eller helt enkelt struntar i hur djuren haft det innan de blev mat till oss människor. Om man nu inte anser sig ha riktigt råd med ekologiskt kött kan man ju antingen dra ner på inköpen av kött eller åtmindståne välja SVENSK kött! Prisskillnaden mellan svenskt kött och t.ex. dansk skitkött är inte större än att alla som tänkt handla kundvagnen full har råd att göra ett aktivt val. Avstå från det importerade skitköttet!

Här kan du läsa mer, om du bryr dig om djurens tillvaro.

ekogrisdanskgris

Till vänster, Svensk ekologisk gris    Till höger, Dansk gris.

Med en förhoppning om att du kära rosa vän INTE köper danskt fläskkött eller tyskt nötkött så lämnar vi detta. Jag läste precis att Fabrice Souloy skall försöka ruska igång Commander Crowe igen. I Frankrike har han fallit för åldersstrecket men det finns ju andra länder att vara med i. Själv kan jag tycka att det borde vara bra för länge sedan med den stackars hästen som hoppade på tre ben vid ett stort lopp på Solvalla för dryga åtta månader sedan. Souloy säger, “-Jag vill inte se att Commander Crowe blir en B-häst, då får det bli i någon annans träning”. Han aktar sin egen bak men struntar egentligen i pållen således. Jag hoppas på den där pensionen som han med röd sammetskavaj stod och grät om, en försommardag för några år sedan…

Vill du ha träningsboken “Hitta den rätta motivationen” gratis? Klicka här!

Torsdagskvällens “Debatt” på Svt var lika underhållande som vanligt. Nu gällde det tiggarna som ligger överallt (varför sitter de inte på en bekväm stol?). Debatten blev precis så förutsägbar som man kunde ana. En “tiggare” med tolk, lite vänstermuppar, en representant från SD och naturligtvis Pk-maffian som kvällen till ära mest bestod av knytblusklädda “kloka” människor med lite för mycket läppstift. Ingen, absolut ingen kunde svara på själva frågan “vad skall vi göra med tiggarna” (eller mer exakt, vem ska ta ansvaret för att de har det så illa i t.ex. Rumänien). Från SD håll var saken glasklar, de skulle ut ur landet. PK-maffian kontrade med att vi skulle bygga nya bostäder åt ALLA som kommer till Sverige med ett dragspel på ryggen. Det ena lät hårt medan det andra lät “godhjärtat” men naturligtvis fullständigt omöjligt att genomföra. En halvtimmes pajkastning senare gick slutvinjetten igång och ingen hade blivit klokare…

Hans Adielsson är tillbaka igen. DET tycker jag var riktigt kul. En av landets skickligaste och fingertoppskänsligaste tränare ger sig åter in i travets värld och de knattar och “kometer” som haussas upp i trav-tv media som “travets framtid” tror jag inte att han skall ha några större problem att platta till. Ge honom något år så får ni se.

Nej mina snälla rosa vänner, nu får det vara bra för den här veckan. Till förra helgen lyckades jag lova vinst på en pålle som ströks, dessutom är jag rädd för att ni lastade in på Linus Svenning som klar för Friends när den där svartklädda glädjedödaren Elllen Benediktson balladade sig till final istället! Jag ber om ursäkt och kompenserar med fina lir till denna helg. Om vi börjar med V75an på Solvalla så kan vi konstatera att By Air har fått Solvallakomplex och kan glömmas direkt. Nurmos Montgomery Gel blir då det givna valet. 4 gånger knorren med lite tur. Fadäsen i Malmö under lördagskvällen återställer jag med ett dunderklart lir till deltävlingen i Linköping. Jag har lyssnat igenom bidragen noga och det är riktig dynga rakt igenom. Sanna Nilsen sjunger naturligtvis bra och det är tryck i refrängen men det är trots allt en ganska kass låt. I detta risiga startfält är hon med garanti direkt till final men oddset är för klent för att det skall vara intressant. Mitt lir blir en specialare på “Panetoz”. Studsande blöjrappare är väl inte precis min likör men ett säkert taktiklir är att lira både “direkt till final” och “till andra chansen”. Det är 5 gånger på final och 3 gånger på andra chansen! Du vinner således vilket som. Dessutom får du upp till 1 200:- att lira för om du registrerar dig för att spela. Jag säger varsågod för tipsen och ha en fin helg så hörs vi igen.

Så får det bli…

1 kommentar:

Om mig