Fredagsbrev, arkiv

28 juni 2013

Retsina, oliver och Feta…

Idag kom man då hem efter en knapp vecka på Kreta. Senast jag besökte ön var 1979 och en del var sig likt, som jag minns det. Vi drog iväg på Midsommardagen och eftersom vi hade två ungar med plus deras kompisar (totalt 6 personer) så var det som vanligt när det gäller undertecknads resor. Inte en krona får rinna förbi i onödan. Det var huvudanledningen till att Kretaresan gick via Umeå. En del tyckte att denna nätta omväg skulle vara bökig och jobbig men där fattar jag inte alls hur man resonerar. När vi dessutom bytte ut bussresan mellan Stockholm och Umeå mot ett enkelflyg direkt från Bromma flygplats till Umeå så tycker jag själv att resplanen var både bekväm och, ekonomisk.

Midsommardagens eftermiddag ute på Brommaflyg var av det stillsamma slaget. Det var egentligen bara avgången till Umeå som stod på skärmarna så flygplatsen var befriande lugn.

2013-06-22 15.08.41 

Bromma-Umeå.

Efter att vi susat iväg med Tranebergsbron och DN-huset under oss så tog det bara “en fika” innan vi dunsade ner på Umeå flygplats. I och med att vi landade vid 17 tiden och planet till Kreta skulle avgå vid halv elva på kvällen så fick våra medresande ungdomar lite kvalitétstid med oss vuxna. Vi var naturligtvis helt ensamma i den totalt öde terminalen och trots att jag erbjöd det unga gardet en direktsändning från Gröna Lund med Gry Forsell och Uno Svenningsson från mobilen så tyckte jag nog att knattarna var lite gnälliga. Ok, det hade ju bara blivit en kaka och te ombord sedan de åt frukost, kanske var det hungern som spelade dem ett spratt. Jag kopplade ner Sommarkrysset från Gröna Lund och började istället jaga fram en Pizzeria i Umeå som kunde tänkas köra ut sex Pizzor till Umeå flygplats.

piiire

Mätta ungar är belåtna ungar…

Detta var lättare sagt än gjort. Efter många samtal och mycket övertalning så kom till sist “Boris” i en svart Saab och levererade vår efterlängtade middag. Sambon och Ut. var nöjda med maten men visst kunde man ana lite gnäll från ungarna, Pizzan gick ok att äta utan bestick men Pizzasalladen gjorde tydligen lite motstånd. Hur som helst så var det bättre miner på Juniorerna när pizzorna förflyttat sig från kartonger till magarna.

2013-06-22 16.36.46

Välkommen till Björkarnas stad…

Sent på Midsommardagens kväll så lyfte då flyget från Umeå med destination Kreta. Redan vid fyratiden på morgonen så landade vi på Chanias flygplats, Kreta (morgonstund har guld i mun). Det var ett ganska slitet gäng av ungdomar som hasade sig ut i terminalen på Chania efter att ha hämtat ut de två väskor som jag tyckte att vi kunde dela på under resan (att checka in väskor kan bli en saftig merkostnad"). Fullproppat handbagage och mycket “lager på lager” kläder underlättar möjligheten till begränsat antal väskor via incheckningen. Hur som helst, jag kan knappast påstå att informationen jag lämnade kring vår väntande hyrbil (bilen var tillgänglig efter klockan 06:00) höjde stämningen nämnvärt. Hur som helst, kvart över sex på morgonen var pappren skrivna och undertecknad fick bilnycklarna i handen. När uthyraren skulle fylla i var vi skulle bo under vår vistelse på Kreta så blev han mycket konfunderad när jag uppgav Hersonissos som adress. “- men det är ju 17 mil dit, varför flög ni till den här flygplatsen istället för Heraklions flygplats, den ligger ju bara någon mil från Hersonissos?”. Jag orkade inte beskriva den ekonomiska kalkyl som låg bakom detta flygplatsval utan jag ryckte bara på axlarna och log.

2013-06-23 03.56.13

Äntligen Kreta!

När jag rullade fram bilen vid terminalen så blev alla nöjda och belåtna. Tre timmar senare checkade vi in på vårt “All Inclusive Hotell” och ett trött gäng var äntligen på plats. Våra dagar nere på Kreta var mycket trevliga och när det på torsdagskvällen var dags att att köra mot Chania flygplats var bonusen den att vi skulle flyga med Norwegian DIREKT till Stockholm/Arlanda. I och med denna bekväma resrutt hem så blev avgångstiden (02:55) aldrig några problem för ungarna...

I morse när vi landade på Arlanda så visade det sig att både Arlanda Express och Flygbussarna var löjligt dyra. Efter lite efterforskningar så hittade vi pendeltåget som gick från Arlanda C. Naturligtvis hade man ute på Arlanda hittat på en “straffavgift” för alla som klev på eller av pendeltåget på just Arlanda. Efter lite diskussioner och behjälpliga ungdomar lyckades vi klämma igenom alla utom en som “barn” vilket var gratis. Att äldsta “barnet” hade en egen Taxfreepåse i handen gjorde det hela bara mer “rätt”, 17 eller 20? Money talks. Några pendeltåg och bussar senare så var vi till slut framme vid vår bil som jag parkerade på Midsommarafton ute i Bromsten där vi firade midsommar med sill snaps och dragspel. En lyckad minisemester var till ända.

draget

Dragspel Midsommarafton, Umeå Midsommardagen och slutligen Kreta morgonen därpå…

Totalpris per person Stockholm-Kreta (via Umeå på utresan) med 5 nätter på hotell i Hersonissos med “All Inclusive” (fri mat och alla drycker) : 2 450:- Att en halv liter Retsina kostade 8:- och ett halvt kilo äkta Fetaost kostade 30:- gjorde även utflykterna behagligt prissatta…

Vill du också bo på “All Inclusive hotell” nere på Kreta i sommar för ungefär 1 400:- för en hel vecka? (Du bör ha druckit ihop kostnaden inom de två första dygnen). Klicka här!

Flyg ner  till Kreta för typ 1 500:- hittar du här och du behöver INTE flyga via Umeå!

Nej, jag hinner inte med något trav  just nu. I veckan vann I Saw You vilket gladde mig och ännu än gång satt vinnare på V-75 när Oolong lekte hem första avdelningen. Stimmet håller i sig och till helgens V-75a på Sundbyholm har jag en ny klaring. Jag skulle kunna göra det lätt för mig att skrika ut strålkastaren Rolling Stones men det vore fånigt. Roligare blir ju att se när No Deal förnedrar motståndet med Johnny Takter i vagnen under den avslutande V75 avdelningen. Att vi sedan får 6 gånger ser jag bara som extra skoj!. Ha det gott under helgen så hörs vi igen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig