Fredagsbrev, arkiv

09 november 2012

USA har valt…

Egentligen så bryr jag mig inte nämnvärt över vem som styr stollelandet USA men eftersom man alltid vill åt degen så hade jag i alla fall klivit in med en slant på Mitt Romney till nästan 5 gånger insatsen. Det var enda anledningen till att jag stannade kvar i soffan under tisdagskvällen. Det som i början såg ut att bli en riktig rysare blev istället en enkel seger för Obama. I USA är ju allt svart eller vitt och när man hör Obama och Romney så låter det som att de bor på två olika planeter. Lika onyanserat som man beskriver Romney som en galen sektledare som bara vill avrätta, tvångsabortera, spotta tuggtobak och bräka som Jock Ewing kan man även beskriva Obama. En flummande snubbe som mest drivit omkring i New York för att hitta “feeling” och gärna testar på det ena och andra som bjuds i kvartarna ute i Bronx. I två av de stater där Obama har stort stöd legaliserade man i tisdags brukande av marijuana! Det hade suttit fint i gamla Svedala det! Då hade man genast kunnat börja med stora utbyggnader av det LVU-hem jag jobbar på…

En annan sak som förbryllar mig är klädstilen som Obama och Romney jagat runt i den senaste tiden. Likt karikatyrer av amerikanen som “älskar sitt land” och som dessutom anser sig vara den enda som kan förbättra samma land har vi sett dem i “snyggbyxa” med sobert skärp, en fladdrande slips och en vit skjorta, naturligtvis med uppkavlade ärmar, just för att kunna utstråla “hårt arbetande amerikan” med sitt land i fokus. Jag noterar även att Presidentkandidater har en förmåga att dra upp byxorna lite för högt för att det skall bli snyggt. Känns lite 90tal och jag kan se deras blåhårsfärgade stylister sitta med axelpuffade blusar och klappa händerna när deras adepter kommer knallande i byxor som ser ut att innehålla blöja. Oavsett hur de ser ut så har jag Personligen lite svårt för denna typ av fjäsk och trams som snubbarna utstrålat under valkampanjen och när Obama böjer sig ner för att pussa en av familjens bortskämda ungar, klädd i onödigt dyr modejacka, efter valsegern så håller jag på att spy…

skojarna

“Avslappnade” ledarkandidater rapar floskler över sitt folk… 

Vi lämnar USA och dubbelmoralens näste åt sitt öde och går över till lite trav. Jag sitter ute på Solvallas lunchtävlingar och kan glatt konstatera att hela 15 hästar skeppats över från Visbytravet för att vara med och tävla idag och det har redan ramlat in en vinnare från ön. Det är starkt gjort och jag håller lite extra tummar för mina vänner från öst.

Uppe i Sundsvall sitter Robert Bergh och knåpar på sin blogg som han nu skall lägga upp på fredagar. Jag har alltid haft en hatkärlek till Bergharn. Å ena sidan en ruggig hästkarl med ett gott hjärta och glimten i ögat. Å andra sidan en halvgangster som jag aldrig skulle köpa en begagnad 245a av. Att Bergh har “lite svårt” för Micke Nybrink är ju ingen hemlighet och det känns bara uppfriskande. Vi behöver aktiva som säger vad de tycker och med det kommer vi in på motsatsen till detta. I onsdags kom man under tv-sändningen in på hur tränarna uttrycker sig när de får en häst i träning från en annan tränare. Lika självklart som det är för Svenne Banan att börja med, “-asså, jag e inte rasist va” när man ska ifrågasätta Sveriges vansinniga migrationspolitik är det för en tränare att starta upp med, “-hästen var JÄTTEFIN när vi fick in den i träning”, “-vi har inte gjort något speciellt, bara tränat på”. Här tenderar många av de aktiva att bli riktiga rövslickare. Jag kan garantera att det är helt andra tongångar i fikarummen ute på gårdarna.

Allra tydligast blev detta då Svanstedt blev påkommen med grisfösaren. Offentligt, när media frågade, så sa i princip alla tillfrågade aktiva att de inte alls trodde på detta men när mikrofonen var borta och kanellängden istället var uppskuren i fikarummet så lät det precis tvärs om. Jag har själv fått höra detta från ett flertal A-tränare. Lennart Forsgren försökte ljumma till frågan om hur tränarna uttrycker sig när de fått en häst i träning, Nybrink kallade det  “Kåranda”. Bergh tillhör som sagt de som vågar säga vad han tycker och jag undrar om någon vågar säga vad DE tycker när de får in en häst i träning från Stall Bergh? Stall Rosas Fredagsbrev eller Berghs blogg? Varför inte båda? Farsan köpte alltid både Aftonbladet och Expressen. Berghs blogg hittar du här!

Travsporten skall spara. I och med detta så lägger man ner tv-sändningen från Årets Häst gala nere på Rondo. Löjlig besparing när man samtidigt öser ut reklam för spel i allmänhet och V75 i synnerhet mitt i travsändningarna. DET är verkligen att kasta pärlhalsband över hela Farmek. Fast jag förutsätter att man i alla fall sänder galan över atgplay, det borde ju bli nästan gratis.

Vi betalar din julafton i år! Var med i tävlingen här!

Ett annat gäng som har börjat “spara” är landets amatörtränare. De gör den största besparingen de kan genom att avveckla sin del i travsporten. Om bara någon månad närmar vi oss ett nytt år och då singlar licens och försäkringsavgift ner i brevlådan och i och med det så hoppar ytterligare ungefär 500 amatörer av på ett bräde, igen. Vad gör de i Hästsportens hus åt detta? Absolut ingenting! Jag har påtalat detta i snart tio år och under tiden har nästan 3 000 amatörer lagt av. Tretusen ambassadörer för svensk travsport som är de som hade möjligheten att bredda sporten och även få nya aktiva. Nu är det så kalaskört att det egentligen inte spelar någon roll vad de försöker med där uppe så de kan lika gärna fortsätta med det de alltid gjort, dvs. göra ingenting!

Kampen om “Mr Travsport, 2012” närmar sig. Det har rasat in nomineringar och bland de tio som kommer att deltaga finns för närvarande några ordentliga skrällar. Jag måste få nämna att en del “snyggingar” hittills glömts bort så skall ni ha med era gobitar får ni se till att nominera dem. Sedan gäller det naturligtvis att tokrösta på sin kandidat som man varit med att nominera annars riskerar ju han att hamna nere i jumboträsket och det vore ju inte så snällt. Du har på dig till nästa torsdag att nominera sedan drar tävlingen igång!

nuda

Nominera din kandidat.

Nästa vecka går Maharajah ut på Gävle (hoppas han inte behöver brodd) och vi närmar oss Pda med stormsteg. Flera av er har ju redan bokat plats och flygpriserna börjar ju gå upp men vill du hänga med ner till Paris och uppleva Pda till ett löjligt lågt pris så kan du boka här. Förra helgen så hade jag räknat ut att A. Hannibal med Lindblom skulle vinna ganska lätt men han blev ju “bara” trea. Nu till helgen så väntar Halmstad. Om det skulle frysa till lite i banan så blir det seger för Jorma med lånehästen Jill Tilly och detta till 18 gånger skinkan. Ha det gott och missa inte Doobidoo ikväll.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig