Fredagsbrev, arkiv

30 november 2012

m/s Solvalla på väg att förlisa.

Ulf Ohlsson är med igen. För ett tag sedan ledsnade Ohlsson på mikrofonmupparna på stallbacken. Frågorna hade tydligen nått någon form av lågvattennivå och Ulf Ohlsson tröttnade på att stå och förvara sig. Tänk er den reporter som skulle ställt samma typ av frågor till Zlatan. Blixtsnabbt så haglade kommentarerna på Facebook, Twitter och andra medier. Jessica Almenäs tyckte att det var “sandlådenivå” och flera andra tyckare ifrågasatte Ohlssons sk. bojkott. Nu har Ulf Ohlsson ändrat sig och det är mycket bra men när Johan Edlund som sitter mitt i trav-tv produktionen antyder att han har “inside information” kring VARFÖR Ohlsson nu ändrat sig så blir jag lite fundersam. Idag kan vi läsa om  det “hemliga mötet” som resulterade i att Svanstedt nu åter kommer till Bergsåker. Senast han var där så “fällde” han en vakt när han skulle ut genom en stängd grind. Min undran är alltså, är det en sund relation mellan de aktiva “stjärnorna” i travet och media och travbanor? Jag får en känsla av att det är för mycket ryggdunkande och “kompisrelationer” mellan dessa. Är man då inte deras vän så blir man automatiskt deras fiende. Tydligast blir det när Micke Nybrink, som trots allt är en staketkusk med spelbong i fickan och INTE någon tränare eller kusk, sågar de aktiva (oftast korrekt) när det blir klavertramp ute på banan. De som borde ha den vassaste tungan då är naturligtvis Thomas Nilsson, Stig H Johansson och Lennart Forsgren. Stig H kan faktiskt ibland såga lite försiktigt och han gör det då med sådan finess att jag undrar om de berörda fattar. Annars är det vanligaste scenariot att Nybrink sågar och Forsgren tittar besvärat ner i sina papper. Här tycker jag att det råder en osund atmosfär som till slut orsakar situationer likt den med Ohlsson. Hur tror du det skulle låta om t. ex. Stig H sträcker fram mikrofonen framför Kolgjini när han bränt med tre favoriter?! Spännande tanke, minst sagt. Nej, jag tycker att det är dags att rensa ut uppe på Kanal75 och bygga upp en helt ny verksamhet för att bevaka, analysera och följa vår travsport. Detta skall naturligtvis ske med kompetens och inblick men med en viss “distans” till kompisarna ute på ovalen.

Vill du ha en GRATIS kryssning? Klicka här!

Nu över kort till Solvalla. Ingen har väl glömt när skojarna som ville flytta Solvalla 400m slängde ut rökridåer och sedan “tömde kassakistan”?! Jag vill påstå att det inte har stabiliserats nämnvärt på huvudstadsbanan sedan dess. Nu står stolarna tomma uppe på sällskapet och en ny norrbagge väntar på att ta över det “autopilotade” rodret som “sportchef”. På tävlingsdagarna är det mesta nu stängt och läktarplatsen ser ut som ett ödsligt Tjernobyl. Den här gången tror jag tyvärr att det ser dystrare ut än någonsin och den som kan få liv och hjärta i Solvalla kan vänta sig ett Bragdguld…

Mr Travsport rullar vidare och Torbjörn Jansson sitter tills vidare stadigt i topp. I botten kämpar Kolgjini J:r med Lasse Punkari och Claes Sjöström. För mig är det något förvånande att en sådan stilig man som Sjöström ligger Jumbo men med några hundra röster så skulle han kliva om hela gänget. Det går att rösta en gång per dag och jag kan tänka mig att det kommer att ske något radikalt snart.

sjois

Claes Sjöström jagar röster…

Snön ramlar ner över Ekerö C och det har blivit dags för mig att slå igen för idag och önska mina rosa vänner en härlig 1a adventshelg. Förra helgen var det ju stenklart på Nougat ÅS men det kom en del gnällmejl ändå när det visade sig att många hade hängt på framgångsvågen och tryckt ner oddset lite väl mycket. Denna helg är det Bergsåker som står som värd och i andra avdelningen skriver V75 Guiden att det är “bra chans, oavsett resa” för Digital Ink från spår 1. Personligen tvivlar jag på att chanser till vinst är speciellt god från 3e inner och därför puffar vi in pengarna på Not Invited. Det kan bli upp mot 10 gånger slasket och det tycker jag smakar fint. Häng på!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig