Fredagsbrev, arkiv

19 oktober 2012

Travet, en materialsport?!


Lennart Ekdal tryckte ner sina ögonbryn så långt han kunde när han öppnade upp höstens säsong av Kalla Fakta. Den här gången hade man ”granskat” Parken Zoo i Eskilstuna. Innan programmet varnade man tittarna för ”mycket starka bilder”. Min uppfattning av programmet var att man skramlade lite väl högt med, i alla fall, halvtomma tunnor. Ett frysförråd där kadaver låg i en hög var i och för sig ganska otrevligt och även ovärdigt men egentligen inget som djuren lidit något av. Jag minns den gången då jag blev tvungen att avliva min gamle vän Bussig Pärup med en injektion under Bussigs favorit ek uppe i hans hage. Jag åkte sedan upp till Ulltuna där jag hade beställt separat kremering av just Bussig. Detta var för att jag skulle kunna begrava honom under nämnda ek. Uppe på Ulltuna så kopplades en kätting runt Bussigs ena bakben och sedan åkte kroppen via en travers in i en byggnad och slutligen in i ett kylrum. Där inne låg det plastpåsar med döda hundar och katter, påkörda rådjur, några kalvar osv. En fruktansvärd upplevelse för mig naturligtvis men som tur är, inte för djuren. Det var lite grann samma sak på Parken Zoo. Djuren hade väl egentligen inte farit illa men nog var hanteringen av kropparna ganska dålig. Att tjejen som intervjuades ”mörkade lite” med vad som hänt med de djur som inte längre fanns kvar på anläggningen är väl heller inte så märkligt då bluffreportaget skulle handla om utrotningshotade djur. Nej om inte storm, så i alla fall lite blåsväder i ett vattenglas. Hur vore det om Ekdal och gänget granskade EU transporter av slaktdjur, tjurfäktningarna i Spanien (som fortfarande pågår på många ställen), hanteringen av grisarna hos våra danska grannar osv…



Vi går raskt vidare. ”-Han går med UFO-vagn ikväll”, ”-vi ska testa henne i Jänkar-vagnen för att se om hon tänder till”, ”-han har kanske inte så mycket kvar i tömmarna i alla fall, han kör ju i den där nya vagnen och får då den körstilen”. Ja flosklerna duggar tätt när det snackas sulkies här hemma i gamla Svedala. Vad som dock förvånar mig är att så många går på tramset. Visst, vill man lägga upp mot femtio lax för en tung järnvagn så är det ok för mig men det vore spännande att höra vad det är för komponenter eller konstruktionslösningar som gör den så mycket ”bättre” än andra sulkies.
När Custom kom med sin F.C.S sulky för en massa år sedan så blev det mycket snicksnack om design, materialval och vikt. Att hjullagren gick då och då var ju inte så konstigt när hjulen bara var hängda på en innergaffel och det krävdes ett flertal incidenter med hästar som trampat upp i nämnda vagn och fastnat med benet innan en konstruktionsförändring med ett plastskydd kom (de nyare modellerna har nu 2 gafflar). Dessa sulkies var ju betydligt lättare än de traditionella vagnarna på marknaden och det var väl det främsta försäljningsargumentet. Vagnarna var ju redan då fasligt dyra och det var väl egentligen både mycket billigare och även bättre att sätta upp Daniel Olsson eller Carl-Erik Lindblom på ens hästar och på så sätt kapa betydligt mer vikt på ekipaget?!







I början av 80talet tog Lindstedt/Wallner hem amerikanska ”modevagnar” av märket NASSAU. De blev ju en enorm succé då de hade en helt ny konstruktion till skillnad från våra svenska sulkies. Fotstegen satt ”utvändigt” fast detta var ju knappast till någon större fördel då sidostänger i och med detta blev en omöjlighet. Fasta sidstroppar blev nödlösningen. Nej, vad som var den stora skillnaden var ju att sitsen satt en bra bit bakom ramen på vagnen. Detta innebar en rejäl ”bakvikt” på Sulkyn och på så sätt så ”lyfte” man ju liksom hästen. När Alf Jonsson muggade in Speedboat i slutstriderna så kan man nog ana att pållen ”flög fram”. Att vagnen var ämnad för att bara köra rakt fram med och inte vända upp från snäva 4e spår hemma i Norden hade väl ingen funderat så mycket på här hemma och dröjde inte alls länge innan dessa vagnar havererade på alla möjliga och omöjliga sätt. Skalmarna var platta och ”höga” och de var tillverkade i tunnaste aluminium och materialutmattningen på konstruktionen som bar upp sitsen blev mycket stor. Vårt salt på banorna vintertid hade väl heller ingen direkt ”konserverande” eller stärkande effekt…



Hemma i Sverige var Forsbysulkyn, Eklundssulkyn (Jim Fick hade sådana i vackert lackade färger med dalablommor på) samt några andra märken de vanligaste. De flesta modeller var designade så att sitsen satt rakt uppe på ramen vilket inte gav någon nämnvärd bakvikt. Uppe i Gävle gjorde man dock några förändringar av Forsbysulkyn då den kom med lite ”framåtböjda” gafflar. Detta innebar att kusken hamnade lite mer ”bakom” hjulaxlarna och en viss ”bakvikt” uppstod. NASSAU vagnen var dock outstanding för detta syfte och i programmen kunde man se om hästen gick med ”modevagn” eller inte.
Idag så har alla sulkies på marknaden samma ”bakvikt” så här ser vi ingen skillnad. Under många år så envisades Roger Walmann (och även ut.) med att sela hästarna med gammal hederlig remsele (eller möjligen ”amerikansk” sele) när det började dyka upp ”Quick” kopplingar på de nya selarna. Denna koppling förenklade ju utselningen avsevärt men jag har för mig att Walmann tyckte att det skramlade för mycket (vilket det onekligen gör) och dessutom ville han ha vagnen ”närmare” hästen. Idag har väl 99 % av alla aktiva gått över till ”Quick” selning, så även Roger Walmann.






Stallchefen i elegant Forsbysulky efter seger.







Janne Nordin provar Mustard med "Modevagn" (gick väl sådär).

Tillbaka till den ”fantastiska ”UFO-vagnen”. Den skramlar, den går i princip inte att ha sidostänger på och den är betydligt tyngre än andra vagnar på marknaden. Tarzan älskar vagnen, Per Lennartsson likaså. Lill-Goop har, även han, längt på handstropparna och lagt sig ner för att åka. Länge stod Stig H Johansson bredvid och tittade på men visst har man väl även utökat vagnparken ute på Stora Alby med en UFO-vagn?! Nu till min stora fråga. Kan NÅGON klok person i detta avlånga land beskriva EXAKT vad det är med denna vagn som gör att hästarna sägs prestera bättre? Jag har hört div. mer eller mindre vetenskapliga teser kring detta när man talar om hur vagnen ”spårar” samt att den har något ”smalare” axelbredd osv. Hör gärna av er med era forskningsresultat. När jag väl fått svar på mina frågor kring UFO-vagnen så kanske jag kan gå in på den STORA skillnaden mellan ett halvstängt huvudlag och ett ”can´t see back” dito, fast det får bli en annan gång.


Snart stundar vintermeetinget i Paris och det börjar redan bli spännande. Nästa vecka kvalar ju Maharajah och där har man ju ställt in siktet på Pda 2013 ända sedan den 29 januari 2012. Sebastian K visade sig som vanligt lite för blöt när det gällde lite distans och ett mer krävande lopp och det blev ju till slut löjligt enkelt för Raja Mirchi. Lill-Goop siktar naturligtvis på Pda med Quarcio du Chene och från Frankrike kan vi räkna med Quaker Jet. Hua, spännande blir det och du vet väl att du bokar det billigaste flyget och boendet här!


Nej mina rosa vänner, nu stänger vi ner för den här gången och det får ske med en levererad vinnare till helgens V75a uppe på Bergsåker. I första avdelningen blir Ed You troligtvis favorit från sitt innerspår men eftersom Daniel Olsson snor åt sig ledningen med Aces Majesty så blir det kolsäcksläge för Olle Carlsson. Det är då med viss stolthet som jag erbjuder er Zyrano Boko med Torbjörn Jansson till 8 gånger fläsket! Smaklig spis.


Så får det bli…

8 kommentarer:

  1. Kanonbra analys av tramset med UFO-vagnen!

    SvaraRadera
  2. Håller oxå med , tror att hästen är viktigare än vagnen

    Norrlandsmuppen Håkan

    SvaraRadera
  3. visst är travet en materialsport. se bara på den gröne tränaren! jag menar han från Ekerö. Han som får allt han pekar på i materialväg. vad hjälper det när han inte kan hantera materialet?
    Sist i raden var hästen som flyttades till Lugauer. 2 raka nu för nya tränaren. kom väl dit med raden fylld av G:n.
    Tungt för tränarna från Ekerö just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog är det tufft för Hultman just nu. Det där att bara "peka på" är en sanning med modifikation. Det beror ju på vad man har att peka på! Är du verkligen säker på att materialet här ute på Ekerö alltid är det bästa? Det är inte jag...

      Radera
    2. jag tänker nog mer på att "allt" som behövs för att driva ett tävlingsstall finns ute på ön och att tränaren inte har något direkt ekonomiskt utlägg för detta, varken löner eller material (hästar, foder, utrustning m.m). Jämfört med andra tränare som skall få även ekonomin att gå ihop månadsvis. Fast visst är det även en guldsits vad gäller urvalet på hästar. Det är ju trots allt Sveriges största och framgångsrikaste uppfödare vi pratar om som levererar hästmaterialet.

      Radera
  4. Idag tog dom upp ditt ämne kring UFO vagnen i tv. Du verkar alltid ligga steget före! Forsgren sa att "- en del springer snabbare i UFO-vagnen" ! Innebär det då att "en del" springer LÅNGSAMMARE?! Näe, Jumbo Mumbo säger jag.
    Bra analys, fast din vinnare var kall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ok sedan fick Tarzan böter för att ha kört för långt ut från bangränsen i ledningen...

      Radera
  5. Lanternan från Norr.24 oktober 2012 00:50

    Du skriver först ett kanonbra inlägg om UFO-vagnen i Fredagsbrevet. 2 dagar senare tar man upp ämnet i tv och i nästkommande nummer av Travronden kommer en stor artikel i ämnet! Du e kung Dennis! Att man inte har plockat in dig via Kanal75 ännu är en gåta. Kör hårt.

    SvaraRadera