Fredagsbrev, arkiv

03 augusti 2012

Svart eller vitt...


Travsportens Borderlineenhet har jobbat på igen. Nu är det Göran B Andersson som får smaka på den svart/vita verkligheten.  Det finns ett reglemente som tydligt beskriver hur en tränare/kusk skall agera, eller rättare sagt, INTE agera vid totoluckan. Att Göran B Andersson skulle vara unik i detta fall är naturligtvis nonsens. Det finns travtränare som med tvådagars skäggstubb rusar mellan totoluckor och V-75 uppsittningar snabbare än vad Solvallas startbil accelererar. Nu var det bara så ”olyckligt” att Göran B blev ”påkommen”.

Jag tycker självklart att reglerna kring spelandet för de aktiva är viktiga även om jag samtidigt vet att det spelas hej vilt ute i landet bland tränare och kuskar. Vad jag däremot irriterar mig på är det vingliga och hafsiga sätt som ST svingar yxan. Göran B skall alltså tömma sitt tunna läder på 20 000:- för att han haft ”medskick” på dryga hundringen! Visst, om man vill statuera exempel så är det ju enklast att använda en tränare som står i ”källaren”. Här skall spelsäkerhet och travsportens anseende skyddas och det är väl gott så, men kör då ”hela vägen”.

Spara upp till 50% på din märkesparfym. Handla tryggt mot faktura!

När Svanstedt blev dömd för att ha kört med grisfösare på sina hästar stod Hörnberg vid staketet på Solvalla och skrävlade om att man, oavsett utslag i en ev. Hovrätt, visst kunde agera och stänga av Åke Svanstedt om det kunde påvisas att travsportens anseende skadats! Men av det blev det INGET!
Vi har ett reglemente som tydligt beskriver hur en drivning skall utföras för att man skall hålla sig inom det tillåtna och ej ”fuska”. Jag törs nog drista mig till att hävda att Giant Superman tjänat MINST en mille på ”fusk”. Fredrik B Larsson fick (och får fortfarande) en hel del böter för sina regelvidriga och fula drivningar och Giant Superman var en sådan häst som drillats till att ta i det där "lilla extra” efter några ordentliga enhandare. Uppe på Boden lyckades han med ett huvud passera Digger Crown efter att Fredrik B gett Giant Superman 16 stenhårda slag med spöet från 400m kvar in mot mål. Resultatet? 1a istället för 2a och med det så ramlade det in 600 000:- på Giant Supermans konto. Borderlineenheten gav Larsson patetiska 6 000:- i böter som lätt kunde lyftas från körprovisionen på 60 000:-





Det här med drivningar är och har alltid varit ett problem. Så länge som man inte vill eller vågar ta tag i problemet på riktigt så kvarstår det. Commander Crowe var överlägsen i tisdags ändå valde lallaren i vagnen att bjuda smisk i ordentlig dos. Vill vi komma åt detta? Det finns i sådant fall flera saker att göra. En enkel regeländring som innebär att ALL spödrivning från 500m kvar in mot mål förbjuds skulle lösa detta till 95 % Vi kanske skulle få se yviga tömdrivningar och Albanska munryckare men i övrigt så skulle det bli en markant förbättring både för hästar och sport. En annan variant är att böterna även skulle plockas från hästägaren! Jo, jag vet att det kan verka tufft men det skulle göra att hästägaren skulle ha betydligt mer att säga till om. Dessutom skulle böterna för drivningsförseelser höjas drastiskt till en nivå där ”brottet” inte lönar sig. I fallet med Giant Superman skulle man plockat av Fredrik B på provisionen, dvs 60 000:- Då var det snart färdigbankat på de stackars djuren, det kan jag lova.

Men nu var vi tyvärr inte riktigt där utan det är Göran B Andersson som slaktas…



Vi går över till ”veckans snabba”.

Iran har bestämt sig för att skicka ut en stackars apa i rymden i någon form av ”rymdprojekt”. Borde mdet inte finnas ett gäng Iranska terrorister som kunde få en resa upp i det blå istället för den stackars oskyldiga apan?

Pridefestivalen är i full gång och som Bäckström skulle ha uttryckt saken, ”- kul för flatsmällorna och korvryttarna att ha en egen klapp och klang vecka”. Med tanke på hur det ser ut under veckan i allmänhet och paraden i synnerhet så har jag fortfarande lite svårt att förstå varför människor som kämpar för att ”smälta in” i vårt samhälle hela tiden gör ALLT för att sticka ut och stå på tvären i sin övertygelse. Men vad vet jag? En vecka i skogen med några lådor rödvin och ett gäng Genusforskare kanske kunde få mig att förstå…

I Laholm bekostar man körkort till nyanlända invandrare och man kan ju naturligtvis ha åsikter om det, och det har jag…

Micke Nybrink fick ordentligt med skit efter sitt uttalande om den amerikanska travsporten. Att dopning och karamelltillskott är väl utbrett där råder det väl ändå ingen större tvekan om och de små farbröderna som ligger i vagnarna och bankar häst så hjälmen nästan ramlar av har i alla fall jag inget till övers för…

Nej mina rosa vänner. Jag får ge mig för idag. Förra veckans Fredagsbrev gav gehör vill jag lova. Du kära hästägare som har saltade fakturor och annat skumt i din ”hästpärm”, hör gärna av dig så kan vi rota lite i det. Förra veckan var min plan att Beanie M. M. skulle vinna men så blev det inte. Den här veckan går hästen ut igen men det spelar ingen roll, det har kommit in annat på Radarn. Ute på de gröna domänerna är det en tanks som varit ute och mullrat i skogen och skulle Nantucket torska i helgen så lovar jag att äta upp ett paket kräftor!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig