Fredagsbrev, arkiv

10 augusti 2012

Bara sport, bara sport, bara massor utav sport...


Familjen Oscarsson packade väskorna och for till USA och visade hur överlägsna vi svenskar ändå är när vi snackar travsport. Eller är det bara så att det är så mycket enklare där borta?! Jim, Sussie och gänget har naturligtvis gjort ett kanonjobb men hur ser det egentligen ut? Hur snabbt skulle en amerikansk tränare kunna slå igenom här i Sverige? Min uppfattning är den att det knappast skulle kunna ske och framför allt inte på det sätt som svenskar kan ta för sig så fort de kommer över till USA. Per K Eriksson låg länge i topp när han under många år verkade i USA men sedan han återvänt till Sverige så har han fört en tynande tillvaro. I år har Per tränat in dryga 150 000:- med sitt stall medan en tränare i samma storleksordning typ, Roger Malmqvist tränat in mer än fyra gånger så mycket i år. Nja, jag har kvar känslan jag haft de senaste 30 åren att amerikansk travsport ligger en bra bit efter oss i Sverige medan de kompenserat detta med en avel som gett dem ett helt annat material att åka bakom, men det är inte TRÄNARNAS förtjänst…

Över till annan sport. Är det någon som tittat på OS de senaste veckorna? Jo, kunde väl tänka mig det. Själv är jag måttligt sportintresserad men jag har naturligtvis följt de sporter där Sverige varit med och krigat. Eller ”krigat” förresten? Vad är det för sporter vi plockat medaljer i? För mig ser det mest ut som klassiska överklassporter där det ”atletiska” varit underordnat. Man har kunnat ta medaljerna i polotröja, keps och kavaj! Båtnissar som glidit runt i Sandhamn med ”pappas båt” kan knappast kallas för svettande atleter som tränat fram blodsmaken i munnen och inget ont om hästskumparen Sara Algotsson men inte låg hon på marken och eftersvettades med maxpuls timmarna efter ritterna. Ok, Triathlon är definitivt en hård sport men hur många professionella utövare finns det? Fler än det finns elitsimmare i världen? Tror inte det.
Nu skall jag inte gnälla, det ÄR naturligtvis kul nar det går bra för Sverige i OS även om det sker i ”Baloosporter”. En annan skojig sida med ett OS är att man får komma närmare sporter som man inte trodde fanns på riktigt. ”Dubbeltrap”  lät som något inofficiellt som tidningsbuden utövade och den form av brottning vi nu får se när det plötsligt kommer en röd plastkloss farande över mattan och domaren senare går bort i en lottokorg och plockar upp en färgad boll, förblir för mig i alla fall kvalificerat nonsens. Och när brottarna dessutom tittar på varandra och undrar vem som fick poängen när domaren blåst i pipan så saliven sprutar över mattan, ja då har jag gått och hämtat kaffe.

Landhockey och BMX cykling höll jag på med som grabb men nu är det blodigt allvar när man även tävlar i dessa ”låtsassporter” i OS. Beach volley framstår som ett spex och när det kommer kanotister farande i ett vattenland likt ”Kållerado” på Liseberg då blir det bara för mycket. Jag tänker inte ens kommentera bensprattlet när två bulgariska kvinnor, iklädda badmössor med blommor utför synkront konstsim…

















Tillbaka till verkligheten. Erik Adielsson hamnade i ordentligt blåsväder i söndags när han sparrade stallkamraten till seger. Att hästen galopperar och bryter ut i sista sväng när Erik dessutom sitter och kör i halvspår var väl inte så märkligt. Att han sedan vinglar ut och stör en konkurrent i samma veva får väl, även det, vara en lindrig förseelse men att sedan galoppera med sida vid sida med stallkamraten istället för att ta i vänstertömmen (bakvarv) och styra ut blir mer svårt att acceptera. Tuff avstängning naturligtvis men ibland kanske det behövs ett rapp över fingrarna för att stävja ett utrett ”fusk” inom travet. Jag väntar med spänning på den tävlingsdagen då någon modig måldomare vågar diska en målfotovinnare som vunnit pga. att kusken drivit oreglementsenligt (fuskat). Den dagen måste bara komma. Nej mina kära rosa vänner. Vi har redan nu höst i luften och det är bara Derbyt och Travkriteriet kvar innan det blir mössa på. Angående Svenskt Travderby så tror jag vi får se en fantastisk upplaga i år och nog finns Hans Ove Sundberg med på målfotot den där söndagen. Vill du resa ner till Jägersro för att vara med under Derbyfesten så är det nu hög tid att boka flyg och hotell. Du finner de lägsta priserna här!

I helgen så körs V75 på Örebro och jag har plockat fram en riktigt god klaring! I sista avdelningen vinner Obama Gel till 7 gånger smöret. Kanske läge att lasta över till Visbytravets söndagstävlingar då. Typ, lopp 4 nummer 11.

Så får det bli…

1 kommentar:

Om mig