Fredagsbrev, arkiv

20 juli 2012

Gröna Lund...


I veckan var jag på Gröna Lund ”i tjänsten”. Besöken dit är inte så frekventa nu för tiden. Annat var det när man var liten. Som 10-11 åring var jag inne på Grönan minst en gång i veckan under hela somrarna, ofta ensam då kompisarna inte fick åka ut dit själva. Nu är det då 2012 och mycket är förändrat men visst finns lite av atmosfären kvar. Nu var vi ju där mitt på dagen, något som var otänkbart när man var liten. Självklart skulle man vara där på kvällen så alla lampor lyste upp nöjesfältet. Jag minns speciellt ”Radar”. Gröna Lunds, då enda, Bergochdalbana. Den började med en kort raka, sedan en 90 graders högersväng följt av en ännu kortare raka innan det åter kom en 90 graders högersväng. Då var man på motsatt sida, ut mot vattnet och det var där som kättingen högg tag en den ”Opel” som man satt i. Det rasslade och ryckte i vagnen då man sakta klättrade mot toppen. Där uppe pirrade det kraftigt i magen. Väl på toppen så kom en liten svag nerförsbacke följt av en lika svag uppförs igen. Sedan en 90 graders höger, en kort raka och ytterligare en 90 graders höger igen. Sedan var det dags. Bergochdalbanans största backe närmade sig. Det rullade sakta, sakta över krönet sedan bar det av! En brant backe ner i dalen och sedan upp igen! Väl där uppe kom det åter 90 grader höger, kort raka och sedan en 135 graders höger innan backe nummer två kom! Den gick diagonalt in över banan och sedan blev det vänster, vänster följt av en tredje mindre backe ner. Sedan tillbaka över banan där tre högervarv i ”spiral” avslutade innan en högersväng och en kort raka avslutades med ett ryck! Åkturen var slut!1981 monterades Radar ner till förmån för en ny attraktion men Radar levde kvar ända till 2008 som “Jumbojet” på Ölands djurpark!


Vill du ta en åktur i gamla "Radar"?!

Idag är utbudet på Gröna Lund ett helt annat och de flesta åkattraktionerna slår ju 70 talets dito med hästlängder men nog var det väl ändå roligare då?! Det fanns bl.a. ett ”Gorillarum” där man fick tränga ihop sig i en liten mörk lokal med ett rött skynke längst fram. Det var knäpptyst när skynket sakta drogs undan och man kunde se en halvklädd kvinna sittande på en stol, bakom gallergrindar. Det börjar låta ”läskiga ljud” ur högtalarna och sakta så börjar det växa ut hår på kvinnan! Mer och mer hår och det hela var, som jag minns det som 10åring, ganska läskigt. Ljuden blir högre och det börjar mullra ur högtalarna. Kvinnan är nu täckt av hår och liknar mer en gorilla när det plötsligt blixtrar till och smäller i lokalen! Plötsligt rusar gorillan fram mot oss i publiken, sliter upp gallergrindarna och slår ut med en arm över publiken! Det där var lika läskigt varje gång, minns jag. Det hela var någon optisk effekt alá 70tal och när det blixtrar till så byts kvinnan ut mot en ”gorilla”. Hua, säger jag bara.

När jag hade med mig mamma och pappa så brukade farsan alltid fastna på Tyrol och eftersom mamma inte vågade åka någonting så var det fritt fram för Dennis på nöjesfältet. De gånger som pappa var med utanför Tyrol brukade vi hamna en bit bredvid stora scen. Där hade pappa sin favorit attraktion. Inne i lokalen fanns fyra träbritsar på väggen. På dessa låg det fyra ”snygga brudar” i baddräkt och nedanför var det en bassäng med vatten. Man betalade och fick några bollar som man sedan skulle kasta mot en liten rund tavla bredvid britsen. Om man träffade for tjejen ner med ett brak i bassängen! Där fick alla flatsmällor och FI anhängare så de teg vill jag lova. Farsan var skrothandlare med ganska fet plånbok så han köpte alltid upp ”alla bollar” och roade sig sedan kungligt när brudarna får ner så fort de lagt sig tillrätta på britsen efter föregående ofrivilliga dopp! Härliga grejer på Grönan på den tiden.

Flirt fair - SE

Många år senare satt jag och min kompis Lasse (fotograf på Kanal-75 sedan hundra år) uppe på en restaurang på Gröna Lund och drack några bira. Jag hade min son Ludde med mig. Ludde var 6 år och hade även han fått ett gäng åkbiljetter för att roa sig. När jag själv var knatte så hade jag ett fantastiskt lokalsinne och hittade alltid rätt. Detta har min son (idag 23 år gammal) inte ärvt. Efter några öl så satt vi och väntade på Ludde men han dök inte upp. Lasse och jag gick runt i någon timme på ett fullproppat Gröna Lund innan vi till slut hittade honom. Han satt och vinkade i en av “kärlekstunnelns” stockar! Det visade sig att hans biljetter var slut men att man låtit Ludde åka runt, runt i kärlekstunneln under tiden man försökte få tag i en förälder. Precis som jag själv hade det som liten grabb, så hade även Ludde haft en bra dag på Gröna Lund! Förresten var Ludde ganska van. Vid ett annat tillfälle när jag var på Solvalla och hade spruckit på V-5 så hade jag i ilskan hoppat i bilen för att köra hem. När jag stannade och tankade på Statoil, Ekerö så kom jag på att Ludde var kvar på “Lillvalla”. Bara att vända om. Tävlingarna var för länge sedan slut och på trappan bakom A-läktaren satt en arg lektant bredvid en pojke som ropar, “-där kommer min pappa”. Men det är en annan historia.

Idag är väl det mesta av charmen borta och det är kommers som gäller. En 2 barns familj bränner LÄTT typ, 3 000:- under en dag på Gröna Lund. Bara entré och åkband startar upp med 1 600:- Popcornstrutarna som kostade 6 kronor när jag var liten kostar idag 30:- och är dessutom Hälften så stora. Jag tycker synd om alla familjer som kommer till Stockholm på semester barnen och blir totalskinnade vad de än gör. Att parkera bilen utanför Gröna Lund kostar drygt 400:- för ett besök! Det finns ett ”All Inclusive Hotell” på Rhodos där du kan ta med sambo och unge för under 4 000:- en hel vecka och då ingår all mat och dryck! Vill du veta mer så kan du mejla mig här!

Nej, nu hamnade jag på Gröna Lund när jag skulle berätta om Gotland. Ja, ja. Det får bli nästa gång. I helgen är det Axevalla som kör V75 och det verkar som att folket skall lira Nahar som åter kommer att hoppa bort sig bakom bilen (tur är väl det, så slipper någon bli påkörd av Bergharn igen). Elliot Hall dansar runt till 5 gånger pengarna, varsågoda mina rosa vänner.

P.S. Det kan vara nästa torsdag på Skrubbs som blir skådeplatsen när Mellby Tiptop avlägger Maiden i Stall Rosas regi, pass upp.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig